NASS Selectie (En ja, al geSearched)

Max_D

New member
Heee daar is ie weer, met wat nieuwe vragen :).

Volgende week de NASS test bij de NLS, en ik heb even wat rondgekeken met Search op het forum maar een aantal dingen waren me nog niet volkomen duidelijk (en ik wilde er toch zonder enige twijfel in gaan):

1) Die eerste test met het kruisje, krijg je dan te maken met wind etc. dat je van je baan houdt, of gaat het om zo snel mogelijk een goeie alignment te vinden?

2) De tunnel, vlieg je die met alleen je ailerons of ook met de rudder, als combinatie dus? Ik ken het principe wel een beetje en als je met beide tegelijk gaat draaien dan gaat het zeer snel dacht ik... Moet je dus alleen met je stuurtje prutsen of ook je benen aan het werk zetten?

Mja test 3 en 4 lijken me wel ontzettend moeilijk omdat ik een kneus in hoofdrekenen ben maar daar hoop ik dan maar het beste voor!

Oh, en in de glossary staat "The foot brakes: Actuated by canting the rudder pedals under toe pressure". Betekent dit dat ik daarmee gewoon HEEL licht m'n rudder beide kanten op moet duwen? Hoe gaat een vliegtuig daar langzamer van?

Als laatste bij de Power Settings; level Flight; 60% Power, maintain a speed of 100 kts. Maar als ik nou het vliegtuig op 60% power zet en hij vliegt geen 100 kts, maar bijvoorbeeld 95, wat doe ik dan? Zet ik er dan gas bij of is de hoeveelheid Power belangrijker?

Alweer bedankt, ik stel het geduld hier enorm op prijs :)

-Max
 
Vraag 1 & 2 heb ik geen antwoord voor je op omdat ik die niet heb gedaan maar voor 3 en 4;

Remmen doe je meestal door de bovenkant van de rudder pendalen in te trappen. En dan allebei even hard ;) om recht te blijven.

Neem aan dat je moet accelereren naar de 100 kt na de klim, wanneer je dat nadert zet je ongeveer 60%. In een sim komt dit vaak goed overeen, en zal hij uiteindelijk wel naar de 100 kt gaan als je 60 % zet. Anticipeer hier dus een beetje op. Je moet wel een beetje in de buurt zitten voor je de trottle dichttrekt. Snelheid kan je vaak beter aflezen dan % power, dus ik neem aan dat je een snelheid moet vliegen en geen powersetting. Ik zou dus net zo lang gas geven tot ik exact 100kt vlieg en daarna iets terug naar mijn referentie om die snelheid vast te houden.

groeten stopbar en suc6
 
He Max!

Zelf ben ik alweer een jaartje klaar met de NLS, maar de NASStest kan ik me nog goed herinneren!!!

Om antwoord te geven op je eerste vraag, neem ik aan dat je de test bedoelt met het kruisje op de berg. Bij deze test word geen gebruik gemaakt van wind, maar gaan ze puur naar je coordinatie en je reactiesnelheid kijken. Stel je voor dat je een vizier(rondje) voor je hebt, waar het kruisje op de berg steeds in moet staan, nu begin je bv onderaan beeld en beweeg je naar boven. Nu hoe dichter je met het vizier bij het kruisje komt hoe gevoeliger het word, dus beweeg je snel van onder naar boven, dan schiet het viziertje zo door het kruisje heen. Dus voor deze test heel rustig sturen in de buurt van het kruisje. Ik denk dat je nu wel een indruk hebt hoe het gaat...

Voor de tunneltest gebruik je idd je rudder en je aileron. Bij het 'echte' vliegen gebruik je deze idd gecombineerd om mooie bochten te maken. Maar wat ik vooral heb gemerkt is dat je bij een horizontale bocht prima alleen je rudder kunt gebruiken, omdat je igv gebruik van je ailerons gaat banken en dan heel snel met je vleugels de wand van de tunnel raakt en dan ben je 'af'. Je krijgt eerst horizontale bochten, en dan klimmen en dalen en daarna gecombineerde bochten, deze laatste moet je wel ailerons/rudder gebruiken, en tip mik op midden van tunnel en stuur rustig in, je gaat niet hard en te vroeg sturen zou beteken dat je niet 'lekker in de bocht' komt...

Verder heeft Stopbar helemaal gelijk. Belangrijk is dat je snelheden vliegt, de powersetting is een indicatie, dus zorg dmv je throttle (en sturen) dat je op snelheid blijft, en kijk daarna naar je powersetting om die op 60% te zetten, waarschijnlijk zit je dan dicht in de buurt.

Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb, mocht je meer willen weten, laat me weten!!!

En als je op gesprek gaat in pak, trek dan lekker je stropdas en colbert uit voor in de sim, want daar wordt het warm!!!

Succes!!!

Tuck Under
 
En ook hier geldt weer als je de trucjes kent en de test goed doet ben je dus goed genoeg om een piloot te worden. ik vind het echt bull shit. Zelf DLR test gedaan voor citlyline. 3 testen 100%. Oh oh wat was ik goed, nee nee, ik was goed voorbereid!!
Maar het resultaat telt, dus heel goed van je MAX-D om jezelf goed te laten informeren, als je een trucje niet kent ben je af. Ook voor rekenen zijn er trucjes. Bijv 4577x7732=? krijg je drie antwoorden. Eerst naar de antwoorden kijken die op een 4 eindigen. Immers 2x7=14(alleen de twee laatste betrachten) meestal is er dus een antwoord met een 4. Er zijn zelfs boeken voor. Succes MAX-D
 
Mja Red Heat, ik weet niet of je die reply nou verwijtend bedoelde of niet...

Sowieso wil ik je zeggen: "If you can't beat them, join them". Ik weet van mezelf gewoon wat ik wil gaan doen, en denk dit ook te kunnen. Toen ik dus bij de KLS selectie in alle eerlijkheid invulde dat ik "enigzins nerveus werdt bij examens" (wie niet?) en vervolgens te horen kreeg dat ik volgens de test een meganeuroot was, en dat anderen VEEEEL lagere stressniveau's hadden kwam ik ook van een kouwe kermis thuis. Ik wil de NASS gewoon net zo eerlijk doen als m'n KLS test, alleen wil ik mezelf ook evenveel kans gunnen als anderen. Als je zweefvlieger hebt gevlogen is ie vast ook makkelijker etc.

Ten tweede wordt je van te voren verteld dat als er IETS niet duidelijk is; meteen informeren en niet tot de selectiedag wachten. Daarom kom ik nu met vragen (waarvan ik denk dat het totaal niet valsspelen ofzo iets is :S) voordat het te laat is.

Helaas werkt de wereld met trucjes, ik ben er zelf ook niet van gediend maar kijk bijv. eens naar je belastingen. Er zijn zoveel bs-aftrekposten, allemaal geldbesparing dmv trucjes.

In ieder geval, bedankt voor de antwoorden jongens, ben vooral blij met de adviezen over de power settings :).

-Max

PS: Niet eens de grootste truc gevraagd, met de problem solving -> Carburator Icing maar als je het boekje even doorkijkt en je ziet het bij de glossary staan dan zit dat al direct in m'n achterhoofd :p
 
Nee, natuurlijk bedoelde ik dat niet verwijtend. Ik vind het goed dat je je zelf zo goed voorbereid, heb ik ook altijd gedaan. Ik zie alleeen de zin niet van de trucendoos. Nogmaals succes.
 
Ik heb die test ooit eens 2 keer gedaan ( voor verschillende airlines). Het heeft totaal niks met vliegen te maken, goed luisteren naar wat er van je verwacht wordt.
Dat is het enige wat ik je nog kan vertellen. Denk niet dat je in een vliegtuig zit, tis een computer spelletje. Luisteren, opslaan wat er verteld wordt en dan uitvoeren wat je verteld is.

Doe het rustig aan, je hebt genoeg tijd. En het valt best wel mee
 
Persoonlijk verwacht ik ook niet TE veel problemen met al die jaren gamen op zak ;). Hand-oog co-ordinatie lijkt me, samen met multitasken hier het meest vooraanstaande en dat moet toch wel lukken na zoveel spelletjes denk ik. Zolang ik die test met het kruisje als eerste krijg zodat ik even de feel kan krijgen moet het verder wel lukken :).
 
Zo, ik ben net een paar uurtjes terug van de NASS;

Eerste test (instrumenten onthouden en windcorrectie uitrekenen) niet relaxt gemaakt. Dacht er te simpel over en na een opgave of 8 zag ik twee kritieke rekenfouten in die een groot gedeelte van m'n test verpest hebben.
Tweede test (tunnelvliegen) heb ik foutloos gevlogen (tenminste, dat denk ik? Krijg je een fout duidelijk te horen/zien?)
Derde test (Op instrumenten manouvreren) heb ik redelijk gedaan, kwam meestal iets te vroeg/te laat uit maar het was ook niet belachelijk slecht.
Vierde test met het kruisje ging naar mijn gevoel zeer goed, hoe ik nog langer het kruisje er precies op zou moeten houden is mij niet duidelijk :).
Laatste test was reden tot frustratie omdat ik de hoogte van de wolken niet volledig begreep, na een keer of 5 proberen er uiteindelijk toch uitgekomen en de vlucht voltooid.

Dus mensen, 1 en 5 niet zo mooi gemaakt, 2 en 4 weer wel, en 3 twijfelgevalletje. Het oordeel? U hoort het 4 april.

Edit: Heb ik dat hele boekje van top tot teen in me opgezogen, komen mijn vingertjes nooit in aanraking met die throttle! Uiteindelijk tussen de testjes heel zachtjes maar droog lopen oefenen met de throttle (brrrrmmmm! brraaoowwwwm!) :p.
En over die beacons aan het begin, nooit gezien, nooit gevraagd :S.
 
Back
Top