Nachturen loggen

Thioda

Member
Beste lezers,

Het is bij mij bekend dat hier al enige topics over geschreven zijn.
Ook heb ik al wat uitvoerig Google werk achter de rug maar één ding blijft mij onduidelijk.
Logt men nu nachturen vanaf zonsondergang tot zonsopgang of moet men loggen vanaf zonsondergang + 15 min tot zonsopgang - 15 min (in principe alles buiten de daglichtperiode)?
Ik had graag een officieele bron als iemand die heeft, niet het losse pols werk want dat kan ik ook zelf. :biertje:
Bij voorbaat dank.
 
In het General Part van mijn route manual staat:
-For LATs between 30 degrees and 60 degrees, the night begins 30min after SS and finishes 30min before SR.
-for LATs lower or equal 30 degrees, the night begins 15min after SS and 15min before SR.
Night definition: period during which the center of the solar disc is more than 6 degrees below the horizon.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Gr.
 
Merci, dat lijkt erg goed te kloppen! :biertje:
Heb zelf nog een beetje speurwerk gedaan en dit qua JAR-FCL gevonden:

Night:
The period between the end of evening civil twilight and the beginning of morning civil twilight, or such other period between sunset and sunrise as may be prescribed by the appropriate Authority.

Waarbij de definitie van 'civil twilight' de volgende is:

Civil twilight ends in the evening when the centre of the sun’s disc is 6 degrees below the horizon and begins in the morning when the centre of the sun’s disc is 6 degrees below the horizon.

Volgens mij komt die waarde van 6 graden voor ons in midden Europa idd goed overeen met dat half uur dat jij noemt. :)
Ik ga die in de toekomst ook zo gebruiken denk ik.
Waarschijnlijk heeft de Nederlandse autoriteit die definitie van de daglachtperiode met 15 min. genomen zodat er nog een kleine extra veiligheidsmarge over zit.
 
Back
Top