Naar het buitenland of niet?

Zo snelle antwoorden :cool:

Ok het beste voor mij is dus nu als eerste die certificaten maar eens binnenhalen. En dan ga ik even uitzoeken hoe het precies zit met je PPL wel of niet behalen indezelfde periode als ik die certificaten behaal.
 
Ja, daar zijn ook al vele threads aan besteedt.

Zoals onassis al zei, als je een ab-initio-cursus (geintergreerde JARFCL-cursus) wilt gaan volgen, dan heeft het weinig zin.
Het motiveert je natuurlijk wel meer, maar kost een flinke bom met duiten, als ook veel tijd.
Als je als doel hebt bij een airline aan de slag te gaan, is deze route wel aan te raden. Er zijn een paar airlines die er prijs op stellen, aangezien je progressie tijdens de opleiding beter wordt vastgehouden door de school.

Als je primair van plan bent op de Citation te gaan cruisen, dan is het belangrijk je opleiding zo goedkoop mogelijk te houden.
Ik heb geen precieze getallen hier, maar een schriftelijke theorie-cursus, in combinatie met blokken vliegen (waar mogelijk in het buitenland) schijnt stukken goedkoper te zijn. (dit is dan de modulaire opleiding, aangezien alles in losse modules samen wordt gesprokkelt)

Amerika valt vaak als Buitenland, maar er zijn ondertussen veel andere opties, die vaak ook minder gejammer met visa e.d. opleveren. Oost/zuid-europa. Maar ook het naaste omland (Duitsland, belgie) kan al een flinke winst opleveren. Zeker hier bespaar je ook veel op reiskosten en, als je familie of vrienden in de buurt hebt, woon- en verblijfkosten.

Als je, naast je vliegopleiding, wilt gaan werken, dan is een modulaire opleiding meestal beter te combineren. Nadeel is dat je óf geen vrije tijd meer hebt, óf er veel langer over doet, wat ook weer zonde is. Het scheelt echter wel meer geld, aangezien je minder leent (geen levensonderhoudskosten, die betaal je via je baan) en op dit niet-geleende geld (ervan uitgaande dat je geld moet lenen voor je opleiding), ook geen rente hoeft te betalen (raar, maar waar)

Ik wil je geen programma hiermee voorschrijven, maar een paar puntjes geven aan de hand waarvan je je zoektocht kunt beginnen.

greetz
 
Jongens, het gaat er niet om of je bij een vliegschool aangenomen kan worden of niet. Het gaat erom hoe makkelijk het later is om aan een baan te komen.
Hmmm :bwah: Ik heb zelf mijn opleiding in USA gedaan, en daar werd nooit gevraagd of ik wiskunde en natuurkunde heb gehad (had ik wel). In mijn vele jaren van job interviews in USA, Azie en Europa is mij ook nooit gevraagd of ik die vakken op school heb gehad. Nou zal ik wel niet zoveel interviews hebben gedaan als meeste hier, en het is ook al weer een jaartje of 9 geleden sinds ik laatst een interview heb gedaan. Dingen zijn misschien veranderd, dat weet ik niet. Maar dit is wat ik zelf heb ondervonden.

Maar dat je wel aanleg nodig hebt voor deze vakken, daar ben ik het zeker wel mee eens.
 
Ik heb mijn opleiding in Amerika gedaan in begin jaren 90. Ik was net iets te oud voor de KLS. Toendertijd was het nog mogelijk om je brevet relatief makkelijk om te zetten in JAA license. Plan was 1500 uur en een ATP en mogelijk een type met wat PIC jet ervaring terug te komen.

Het beviel hier allemaal wel, McDonalds op iedere hoek. Hoe kan je daar nou nee tegen zeggen :p:, zou zelfs beter wezen als ze frikadellen en shoarma zouden hebben:cool:

Ik vind het vliegen hier veel meer open, en kan zoveel kanten op. Nu is het laatste paar jaar pas in Europa beter geworden met de keuzes. Nu heb ik een vrouw en paar weken oud meisje, een goede baan, op weg om een dubbele DPE te worden en veel goedkoper golven hier.

En iemand moet een oogje houden op FD :grijns::grijns:
 
:yeehaa:

Ik twijfel nu nog zwaar om eerst me certificaten te halen en dan integrated ATPL te doen, of tegelijk met mijn certificaten mijn PPL te behalen en daarna modular ATPL te doen.

Heeft iemand hier ervaringen/meningen over? Tips/links zijn welkom :cool:
 
Met modulair moet je iig niet bij een NL airliner aan het werk willen. Voor de rest blijft het een afweging. Als je het bijv. goedkoop wilt houden kun je dat doen, maar goedkoop blijft duurkoop is mijn mening. Ik zie het als een investering die zichzelf terugverdient.
 
Met modulair moet je iig niet bij een NL airliner aan het werk willen. Voor de rest blijft het een afweging. Als je het bijv. goedkoop wilt houden kun je dat doen, maar goedkoop blijft duurkoop is mijn mening. Ik zie het als een investering die zichzelf terugverdient.

Goedkoop/duurkoop vind ik hier minder van toepassing. Als je niet persé bij een NL-airline wilt werken (leeftijd, familiare omstandigheden, noem het maar op) dan blijft het van belang op elke euro te besparen. De salarissen buiten de airline-industrie zijn meestal lager, en de lening moet nu eenmaal worden terugbetaald.

Goedkoop=duurkoop wekt de indruk dat modulair (door de lage prijs) een slechter niveau heeft als een geintegreerde opleiding. Dit is niet waar. Het heeft een ander concept; Dat maakt het voor airlines minder aantrekkelijk, maar een kleine onderneming (die bijv. Citation vliegen) zal dit weinig interesseren, aangezien de leerstof dezelfde is.

Het is dus een investering die zich alleen terug verdient als je, koste wat het kost, bij een airline wilt werken.
 
die is dus uit z'n centen genaaid.

Wat?? echt waar???

Dus...je bedoelt dat hij in het echt helemaal niet op een rechterstoel bij BA zit ??

Wat een schavuit, heeft gewoon tegen me zitten liegen.
 
Je hebt toch altijd wel wiskunde in je vakkenpakket?

En geloof dat het ook iets typisch Nederlands is wis- ,natuurkunde eis. Voor een baan in het buitenland zal je weinig problemen daardoor ondervinden. Maar wiskunde is wel lekker als je daar beetje mee bekend ben voor het vak navigatie.
 
Ik dacht eigenlijk dat onder JAR, iedere vliegschool (dus niet vliegmaatschappij) vooraf moet vaststellen of z'n studenten een gedegen kennis van wis- en natuurkunde hebben.

Als EPST dit tijdens z'n selectierondes doet, geen probleem. Ik weet niet wat het niveau daar is, of het inderdaad wiskunde is, of meer bij hoofdrekenen en breuken blijft.

Wat ik wél weet is dat bijv. ook BA tijdens z'n selectie rekenen controleert. Daar blijft het wel bij gewoon hoofdrekenen en breukrekenen, maar dan onder hoge tijdsdruk. Als je problemen hebt met bovengenoemde opgaven (wat ik voor het gemak maar niet onder wiskunde reken) dan moet je jezelf toch daarop oefenen (door bijv. tijdens het boodschappen doen, je kassabon vantevoren uit het hoofd te berekenen. De kassiere heeft het goeie antwoord naderhand ;))

Bij ATPL-NAV is het inderdaad wel handig enige kennis van zaken te hebben.
 
Ok ik ga dus die certificaten halen, aangezien james boswell volzit ga ik dit maar doen via een thuis of avond cursus. (www.nha.nl) bijvoorbeeld.

Is dit dan voldoende om te hebben; MBO niveau 4 diploma + certificaten HAVO wiskunde/natuurkunde?

Zoja dan ga ik me inschrijven en zo snel mogelijk die dingen halen :yeehaa:
 
De salarissen buiten de airline-industrie zijn meestal lager
Hmm, waarschijnlijk niet. Ik kan niet echt over de rest van de wereld praten, maar een beetje Captain voor een fractionaal of iets degelijks verdient een stuk meer dan een vergelijkbare Captain bij een airline en hoeft ook niet bang te wezen dat ie weer een 30% salaris verlaging krijgt.

Voor het grootste gedeelte is de airline industry passe, en heel erg langzaam begint dat een beetje door te dringen bij de mannetjes die het zo leuk vinden om in uniform op vliegvelden rond te lopen:wegkwijt: 'T is jammer maar piloot is nu "gewoon" een baan. Ben ik al jaren lang overheen, en ik zag er best wel goed uit in uniform:grijns::grijns:
 
Goedkoop/duurkoop vind ik hier minder van toepassing. Als je niet persé bij een NL-airline wilt werken (leeftijd, familiare omstandigheden, noem het maar op) dan blijft het van belang op elke euro te besparen. De salarissen buiten de airline-industrie zijn meestal lager, en de lening moet nu eenmaal worden terugbetaald.

Goedkoop=duurkoop wekt de indruk dat modulair (door de lage prijs) een slechter niveau heeft als een geintegreerde opleiding. Dit is niet waar. Het heeft een ander concept; Dat maakt het voor airlines minder aantrekkelijk, maar een kleine onderneming (die bijv. Citation vliegen) zal dit weinig interesseren, aangezien de leerstof dezelfde is.

Het is dus een investering die zich alleen terug verdient als je, koste wat het kost, bij een airline wilt werken.

Met goedkoop is duurkoop bedoel ik NIET dat een geintegreede opleiding een beter niveau biedt, maar wel dat dit meer kansen op een baan (in NL althans) biedt. De opleiding kost dan meer, maar daarna heb je ook meer mogelijkheden. Misschien ben je na die modulaire opleiding wel een beter piloot dan als je het via de NLS o.i.d. doet, wie zal het zeggen. Maar daar wordt niet naar gekeken bij de NL airlines. En dan verdient het zichzelf weer terug inderdaad, als jij modulair wilt doen omdat het goedkoper is en dan bij de KLM aan de slag wilt kom je van een koude kermis thuis. Ja ik weet dat het vanzelfsprekend klinkt, maar er zijn genoeg mensen die niet weten waar ze aan beginnen.
 
Back
Top