Beer
New member
AMSTERDAM - Verschillende Boeings 737 van vliegmaatschappij Transavia blijken maandenlang rond te hebben gevlogen met muizen tussen de bedrading en elektrische systemen terwijl het management daarvan op de hoogte was.
Knaagdieren worden als doodzonde beschouwd in vliegtuigen. Maar in interne reacties in bezit van deze krant schrijft een chef-vlieger van Transavia aan verontrust cabinepersoneel dat muizen meldt: "Zolang er genoeg eten op de vloer ligt, beginnen ze niet aan de kabels."
Muizengif in gangpad
Transavia heeft met muizengif en muizenvallen geprobeerd het ongedierte te bestrijden in de Boeings. De muizen liepen echter langs alle vallen heen door de gangpaden, tot in de cockpit toe. In een trolley werden in totaal dertien muizen gevonden.
Volgens de Inspectie Verkeer en Waterstaat is het probleem nog altijd actueel en is pas recentelijk door Transavia grootschalige bestrijding opgestart. Woordvoerder Willard Elissen: "Muizen horen absoluut niet in vliegtuigen te zitten vanwege het gevaar van knagen aan bedrading en de hygiëne." Geconfronteerd met de muizenmeldingen blijft Transavia in een officiële reactie stug volhouden dat het incidenten zijn geweest ten tijde van de muizenplaag op Schiphol die begin zomer 2007 speelde. "Het is helemaal opgelost. We hebben het de inspectie meteen laten weten en die vond onze maatregelen toen afdoende. In het najaar hebben we geen meldingen meer gehad", zegt een woordvoerder.
Uit de interne stukken afkomstig van het intranet van de luchtvaartmaatschappij komt echter een ontluisterend beeld naar voren. Op 28 oktober 2007 schrijft een hoofd cabine operations van de 100 procent KLM-dochter na een muizenmelding op het intranet: "We laten er geen kist voor staan."
Waar KLM-piloten in 2003 en Surinam Airlines in 2006 hun kisten direct aan de grond hielden bij een enkele muis of het zien van dode muizen, vliegt Transavia gewoon door. Een steward schreef dat op de Boeing 737 PH-HZG tijdens de speech een muis door het gangpad rende en dat na melding hiervan vervolgens geen enkele actie werd ondernomen voor de landing. Eerder al liet een chef-vlieger, wiens naam bekend is bij deze krant, in augustus van dat jaar weten dat het een terugkerend probleem is en dus niet alleen samenhangt met de muizenplaag op Schiphol. "In twee toestellen zijn nu lokdoosjes geplaatst. Vorig jaar in dezelfde periode hebben we ook last van muizen gehad in een aantal toestellen."
Veiligheid
Volgens twee ervaren cabinepersoneelsleden van Transavia, die anoniem willen blijven uit angst voor ontslag, zijn de muizenproblemen exemplarisch voor de wijze waarop de vliegmaatschappij omgaat met de veiligheid. "Eerder werd het vliegtuig hermetisch afgesloten, leeggemaakt en met een gas werd al het ongedierte doodgemaakt. Maar nu plaatsen ze gewoon lokdoosjes, meer niet! ", zegt een van hen. " Onder druk van de commercie komt geld steeds vaker vóór veiligheid. Die toestellen moeten gewoon vliegen anders worden de kosten te hoog." Het bedrijf EcO2, dat op Schiphol vliegtuigen behandelt tegen ongedierte, bevestigt dat het mogelijk is een vliegtuig volledig muizenvrij te krijgen, zelfs zonder gebruik van gifgas. "We spuiten er een middel in met CO2, waardoor de muizen stikken. Dat duurt zes uur en kost een paar duizend euro" , aldus EcO2-woordvoerder Jurgen Hoogerwerf.
Ja ja, ook Transavia moet op de kleintjes letten.