Mr. GridMora you are hired as first officer

GridMora

Member
Mr. GridMora you are hired as first officer

Tja dat zou natuurlijk geweldig zijn om dit te horen. Zal ik dit nog te horen krijgen???

LET OP ONDERSTAANDE TEKST IS VAN EEN GEFRUSTREERDE WANNABEE!!!!!

Ik ben gefrustreerd!!!!!!

Waarom??

Ik heb vandaag mijn zoveelste afwijzing gekregen :mad: Ik ben gefrustreerd omdat ik aan deze situatie niet veel kan doen. Ik bel heel wat af naar Chief Pilots / directors en weet ik allemaal wat .... maar elke keer als ik ze bel dan is het "I am sorry we are not hiring low timers at the moment :mad: "

Elke keer zeg ik tegen mezelf Yo Ik ben special :D ik heb een vliegbrevet, hiermee maak ik kans om mijn droom te verwezenlijken.. er zijn heel wat mensen die dat wel willen maar niet kunnen omdat ze dat felbegeerde papiertje niet hebben... nu heb ik het (al een tijdje) maar mag ik het nog niet doen... Tsss I am special, wie hou ik voor de gek???

Tja!, bestaat er niet zoiets als een praat groepje met mensen met hetzelfde probleem als ik .. denk aan AA maar dan voor werkloze wannabees??

Steeds hoor ik van collegas/vrienden dat ik vol moet blijven houden "niet opgeven" het gaat nu beter .... er wordt nu aangenomen.... EN ALS ER AANGENOMEN WORDT WAAROM IKKE NIET DAN?? :( ....... nee wacht aangenomen gaat iets te ver eigenlijk moet ik zeggen WAAROM WORDT IK NIET GEBELD???
:( ligt het aan mij? ligt het aan mijn vliegschool? is het omdat ik geen type rating heb?? is mijn CV niet goed???

:D :D dit is een post om mijn frustraties wat te uiten... :D :D ik hoop hiermee wat beter te voelen.....
 
Hou vol !! aanhouder wint! Als je morgen weer nuchter bent gewoon vrolijk verder gaan.. Current blijven, en een goede houding houden. Bellen, schrijven, langsgaan etc etc etc.

(wannabe's lees de post van GM hierboven goed...)

FD
 
Mmmm....ik heb een praatgroep beginnen voor mede slachtoffers hoor....50 € per uur p.p. en minimaal 2x 2 uur in de week. Groepen bestaan uit minstens 10 personen en de ervaring leert dat de meeste mensen na een jaar meestal wel ergens worden aangenomen :rolleyes: ...tis geen garantie natuurlijk maar ik heb connecties bij de grote maatschappijen...dus de kans dat je iets daarna vindt is groter ....:D

Cheers!

by the way...ik wens iedereen succes...
 
Beste GridMora,

Ik begrijp je frustratie maar ook ik zou zeggen: Houd vol! Ik heb in januari 1995 mijn brevet gehaald en pas in maart 2001 had ik mijn eerste fulltime aanstelling. Dat waren erg vervelende jaren. Aan de andere kant was het voor mij duidelijk geworden dat de banen niet voor het oprapen liggen en dat is nog steeds het geval, ondanks de diverse aannamegolven. Het probleem is dat vliegscholen de afgelopen jaren zo veel leerlingen hebben opgeleid dat er voorlopig nog wel van een overaanbod sprake zal zijn.

Welke tip kan ik jou geven? Ik weet niet hoe vaak je hebt gesolliciteerd, hoe je cv eruit ziet, hoeveel ervaring je hebt e.d.. Als ik je verhaal echter zo lees dan raad ik je aan (indien je het nog niet hebt gedaan) om bij een gespecialiceerd bureau langs te gaan die je kan begeleiden t.a.v. sollicitaties als vlieger. Schellinger is zo'n bedrijf.
Schellinger
Zij hebben mij uitstekend geholpen.

Het gaat er niet alleen om hoe vaak je solliciteert. Wat belangrijk is, is dat bedrijf X op het moment dat ze jouw brief onder ogen hebben denken: "Die persoon springt eruit. Dit is voor ons een interssante kandidaat". Je moet je namelijk profileren tussen de honderden (soms duizenden) andere sollicitanten die ook uit zijn op die baan.

Ik wens je in ieder geval veel sterkte en succes toe.

Mocht je nog opgekropte frustraties hebben dan kun je die hier op het forum zinvol ventileren. Je waarschuwt daarmee andere mensen die overwegen vlieger te worden en nog niet bekend zijn met de valkuilen. Ga zo door!

Groeten,

Flyingviking
 
Hoe ik het zie ben je ook geen wannabee.... Je hebt toch de opleiding goed afgerond met alle papieren en alle brevetten op zak? Je hebt alles om deuren te openen om die droom te verwezenlijken. Soms ben je al veel verder dan je denkt. Het is idd heel vervelend om nog niet aan de slag te kunnen gaan, maar als het bij anderen kan dan dus ook bij jou!;) Veel succes!

"If you think you can, you can! If you think you can't, you're right" --> Had ik mij altijd voorgehouden.. :D
 
Relax dude, de luchtvaart is aan het herstellen van de ergste crisis ooit. De banen komen eraan, het heeft even tijd nodig. Hou je papiertjes current, en blijf typen. Over een half jaartje lach je er miscchien om. Ik zie overal om me heen de eisen naar beneden gaan, de lowtimers komen binnenkort aan de beurt. Succes, don't let them see you bleed. Ps, aan de eisen voldoe je toch nooit, "zij" willen altijd meer of iets anders dan jij hebt, maar raad eens, "zij" hebben jouw net zo hard nodig als jij "hun". Ga lekker zuipen dit weekend (als je dat nog kan betalen na je CPL) en daarna weer hakken.
 
De pensioengolf, die kwam er in de jaren '80 al aan. Natuurlijk gaan er mensen met pensioen, maar een golf die voor veel vacatures zorgt? Vergeet het maar.

Flyingviking
 
Howdy Grid, vooral je papieren current houden is belangrijk. solliciteren wordt wat lastiger als je brevetten/medicals zijn verlopen.In good 'ol mother England worden er nu ook alweer vrije markt low timers aangenomen, dus geeft niet op! ff weekendje flink balen en zuipen, en maandagochtend weer verder. succes dude

Marauder
 
Hoi Hoi,

Thanx Guys voor de peptalk. Ik zat gisteren namelijk met vrienden in de kroeg waar ik het advies heb gekregen om gewoon mijn droom maar te vergeten, omdat het klauwen vol met geld kost (denk maar om current te blijven) maar toch nix oplevert.

Zij snappen het gewoon niet dat ik daar dus wel voor over heb. Ook ik geloof er heilig in dat alles goed komt en dat mijn geduld wordt beloond. Maar voor hoe lang nog? Ik wordt eind dit jaar ook 30 ... klinkt niet veel.... maar kan wel meespelen natuurlijk....

Ik heb van verschillende (kleine) operators binnen europa wel maandelijks contact. Maar zij kunnen mij niets garanderen of beloven.

GM
 
Hey,

oud klasgenootje van me paar dagen geleden aan het mailen mee geweest...

Ik was 17 toen ik begon hij 31.. (begon met de opleiding ja)

En wat zei ie gister? hij gaat binnenkort op een jet beginnen in europa! TT op dit moment: 200 uur....

En indd (niet) vlieg vrienden kun je moeilijk mee praten over dit onderwerp.

moraal van mn verhaal : Volhouden!!!

FD
 
Griddy,

Ik denk dat menigeen het hier met me eens is dat de grootste factor om een baan te krijgen is: MOTIVATIE en INZET. En dan heb ik het in dit geval over motivatie en inzet qua solliciteren, niet qua vliegen. Hoevelen zijn er niet die prima kunnen vliegen, maar er met de pet naar gooien als het aankomt op solliciteren. Sterker nog, je vliegcapaciteiten doen eigenlijk niet eens ter zake.

Zorg dat je "all bases covered" hebt, waarmee ik bedoel dat je alle items van het solliciteren hebt gemaximaliseerd.

1. Een superbrief. Zoek op het internet en in de boekhandel naar informatie over wat er in de brief moet staan (en wat niet), hoe hij ingedeeld moet zijn, keywords, tot en met de layout en lettertype aan toe.
Tip: Gebruik altijd een "serif" lettertype. Dat zijn letters met uitsteekseltjes aan de uiteinden zoals de lettertypes Times Roman en Garamond. Dit in tegenstelling tot "sans-serif" fonts als Arial en Verdana. Waarom? Serif fonts lezen lekkerder, gemakkelijker. Daarom zal de tekst van een groot artikel in een krant of tijdschrift in principe altijd in een serif font zijn, omdat een heel artikel in Arial font moeilijker leest.

2. Een super-CV. Wat moet erin staan, wat niet? Hoe manage je de presentatie van je carrière tot dusver, ook met het oog op lastige vragen in je sollicitatiegesprek? Maak je een strak en modern design of meer klassiek? In je CV kan je best voor sans serif fonts kiezen, omdat een lettertype als Arial juist netter is in tabellen en overzichten. Zoek de layout die bij jouw persoonlijkheid past en stem die ook af op de uitstraling van het bedrijf waar je solliciteert. Houd de info zo beknopt mogelijk, dus geen volzinnen, maar keywords en korte beschrijvingen. Het CV is bedoeld als een overzichtstabel, geen tweede brief of levensbeschrijving.
Tip: Zoek iemand die goed is in grafisch ontwerp en zorg dat je CV op een nette, niet schreeuwerige manier, toch enorm opvalt tussen de rest van de CV's. Kies als het even kan een font (geldt ook bij de brief) wat niet standaard op elke PC staat, dus zoek het internet af. Meer dan 60% van alle brieven en CV's zijn geschreven met de standaard marges van Word en in lettertype Times Roman. Blah.. CV altijd op 1 A4tje en zorg dat je vooral op de bovenste 4 cm een herkenbaar stukje layout hebt (een kleurblok bijvoorbeeld) zodat hij er ook uitspringt als hij in een dossierlade zit.

3. Sollicitatiegesprek. Het gesprek is een spel, niets meer, niets minder, alleen de mensen die jou interviewen kennen het spel en de spelregels al lang. Je bent dus een idioot als jij ten tafel verschijnt en de regels niet kent (wat de meesten dus doen!). Ik adviseer de boeken van Jack van Minden, je kunt ook bij hem in Amstelveen een cursus doen, maar dat vind ik niet noodzakelijk. Tips: Zorg dat je alle mogelijke vragen (JA ALLE) hebt voorbereid en ieder antwoord kunt toelichten met een voorbeeld uit je ervaring. Als je kunt kletsen over iets wat je hebt meegemaakt, raak je meer op je gemak, vertstrijkt de tijd sneller en zien ze je enthousiasme meer. Als je snel zenuwachtig bent, vraag een glas water in plaats van een kopje koffie, zodat je niet rinkelend met je kopje zit te klooien. Vermijd ALLE negatieve woorden als "niet", "vervelend", "lastig", "saai", "verschrikkelijk". Zelfs je kleding is belangrijk: Hèt pak (volgens onderzoek) is een donkerblauw pak met een wit overhemd en een donkerrode stropdas.

4. Psychologische testen en assessments. Oefenen oefenen oefenen. En common sense. Je krijgt heel veel vragen voor je kiezen. Deze testen zijn ALLEMAAL voor te bereiden en dat moet je dus ook doen. Ook de boeken van Van Minden zijn erg goed hiervoor en een CD-ROMmetje om wat rekensommen te oefenen.
Tip: Stel een profiel (een lijstje) op met een stuk of 10 persoonlijke eigenschappen waar een vlieger voor die maatschappij aan moet voldoen (bijv. leiderschap, vriendelijk etc). Onthoud die goed en beantwoord alle persoonlijkheidsvragen met dat profiel in je achterhoofd. Je zult merken dat zelfs lastige vragen ineens heel gemakkelijk te beantwoorden zijn! Ook tijdens een groepsassessment merk je dat je met dat profiel een kader voor jezelf hebt om je in te presenteren, werkt uitstekend. Houd dit profiel trouwens ook bij je sollicitatiegesprek in je achterhoofd.

5. Grading. Oefenen. Fuck the learning curve. Als jij niks slechts doet in de sim, kan men je dat niet aanrekenen. Je toont je inzet door wel voorbereid te komen en niet nonchalant maar eens langs te komen en te kijken wat je ervan bakt.

Okee, tot zover "sollicitaties voor dummies" :) In principe moet je als werkloos vlieger gewoon sollicitatie-expert worden. Er zit niks anders op. Als je al deze stappen neemt, zul je je verbazen hoeveel van je concullega's dat niet doen en afvallen. En overigens werken deze tips bij alle vakgebieden, niet eens alleen bij vliegen.

Succes!

Iz
 
Gemotiveerd!

Gemotiveerd!

Beste GridMora,

Ik bewonder je mentaliteit en doorzettingsvermogen. Iets wat mij zelf binnen 12 maanden van PPL naar Dash-8 heeft gebracht.
(op 32 jarige leeftijd met 350 uur Cessna 172). Zou mensen als jij graag als collega hebben. Hoop dat je bij Denim in file staat.

De tips van Iz zijn natuurlijk top voor je aanpak voor elke maatschappij.

Ga zo door!!!

groet,

CS
 
Helemaal met IZ eens. Lees zn post goed.

Heb de afgelopen 6 maanden 5 sol. rondes gehad. En na een tijdje begon ik het spelletje gewoon leuk te vinden.

Iets negatiefs in je verledenhoeft ook niet per se negatief te zijn. Het gaat erom hoe je het brengt, en wat je ervan geleerd hebt..

(het is niet de fout van de examinator dat je niet slaagde voor je eerste profcheck etc etc)

sim:

helemaal mee eens. Sim van te voren huren, en strak vliegen. procedures, CRM, company procedures etc etc etc

Je bent geen wannabe meer! dus lekker strak QDM/QDR vliegen :grijns:

Als je 50' off bent, laat het (hardop) weten dat je off bent en aan het corrigeren bent zodat ze weten dat je het doorhebt, en er aan werkt. Ze kunnen geen gedachten lezen.

Keep us posted, you'll be fine

FD
 
@ Iz

is het misschien wat om in je vrije tijd zo'n boek te schrijven?
Beter kan je het niet verwoorden!
Zeer goed geschreven!
Ik nomineer de post van Iz tot post van het jaar!


--------------------------------------------------------------------------------


@ GridMora

pak echt elke kans die je hebt om ook maar iets aan ervaring op te doen. Dus de kleine maatschappijtjes die met chieftains vliegen ook. Tenminste zolang je er niet bakken met geld voor neer moet leggen.

Ik heb er zelf ook een tijdje over gedaan om ergens goed aan de bak te komen. Het duurt momenteel gewoon erg lang en dat is gewoon een moeilijke tijd.

Schrijf ook ALLE maatschappijen aan die low timers aan nemen momenteel. Geen reactie? Schrijf opnieuw, mail ze!
Maatschappijen die lowtimers aannemen zijn oa:
Tyrolean (nu wel betalen voor je selectie :( ) , fly nikki, air berlin, happag loyd.

Hopelijk vind je snel een baan in de luchtvaart!

Keep trying!
 
GM, vrienden die je adviseren om op te geven??? Zijn dat wel vrienden??? Just a question, massel.
 
Viper, bedankt :)

Er zijn al genoeg boeken over, zelfs Uitgeverij Wolters heeft er eentje ("Waarom zouden wij met u de lucht in gaan"). Ik heb 'm ook gekocht en zoals ik ook al eerder aangaf vind ik 'm aardig als globale inleiding, maar verder heb je er niet genoeg aan (Sorry Diana).

Dit is natuurlijk mijn mening, maar het boek begint bijvoorbeeld met "Misvatting #1: Je moet je anders voor doen dan je bent. Fout! Je moet gewoon jezelf zijn!"
Daar ben ik het dus totaal niet mee eens. Jij wil die baan hebben, dus presenteer je dan ook als de ideale kandidaat. Het werkt niet zo dat "als ze je niet accepteren zoals je bent, je er toch niet wil werken." Flauwekul, je moet gewoon je kansen maximaliseren. En als je dan moet doen alsof je sociaal en extrovert bent terwijl je het liefst in een vochtige grot doodskopmotten verzamelt, so be it! En daar begint bijvoorbeeld het boek "Alles over psychologische testen" van Jack van Minden dus precies ook mee, precies het tegenovergestelde als wat Schellinger zegt in het boek van Diana. Jij wilt de baan, do what it takes.

Ik heb geen enkele connectie met Psycom (http://www.psycom.nl/testimonials.php3?), het bedrijf van de heer van Minden, enkel dat ik z'n boeken heb gelezen en ik daardoor zonder moeite door m'n laatste selectieprocedure ben gewandeld. Dus daarom ben ik er wel zeer over te spreken. De boeken zijn aardig dik en bevatten veel informatie over hoe testen werken, wat de achtergrond en theorie achter een test is en wat ze ermee willen en kunnen zien. De psychologie en strategieën die selecteurs hebben tijdens gesprekken en tests worden ook uitgebreid uitgelegd, alsmede strategieën die je zelf kunt toepassen.
Het brengt jou als sollicitant meer op gelijk niveau met de selecteurs die aan de andere kant van de tafel zitten.

Good luck,

Iz
 
Back
Top