Griddy,
Ik denk dat menigeen het hier met me eens is dat de grootste factor om een baan te krijgen is: MOTIVATIE en INZET. En dan heb ik het in dit geval over motivatie en inzet qua solliciteren, niet qua vliegen. Hoevelen zijn er niet die prima kunnen vliegen, maar er met de pet naar gooien als het aankomt op solliciteren. Sterker nog, je vliegcapaciteiten doen eigenlijk niet eens ter zake.
Zorg dat je "all bases covered" hebt, waarmee ik bedoel dat je alle items van het solliciteren hebt gemaximaliseerd.
1. Een superbrief. Zoek op het internet en in de boekhandel naar informatie over wat er in de brief moet staan (en wat niet), hoe hij ingedeeld moet zijn, keywords, tot en met de layout en lettertype aan toe.
Tip: Gebruik altijd een "serif" lettertype. Dat zijn letters met uitsteekseltjes aan de uiteinden zoals de lettertypes Times Roman en Garamond. Dit in tegenstelling tot "sans-serif" fonts als Arial en Verdana. Waarom? Serif fonts lezen lekkerder, gemakkelijker. Daarom zal de tekst van een groot artikel in een krant of tijdschrift in principe altijd in een serif font zijn, omdat een heel artikel in Arial font moeilijker leest.
2. Een super-CV. Wat moet erin staan, wat niet? Hoe manage je de presentatie van je carrière tot dusver, ook met het oog op lastige vragen in je sollicitatiegesprek? Maak je een strak en modern design of meer klassiek? In je CV kan je best voor sans serif fonts kiezen, omdat een lettertype als Arial juist netter is in tabellen en overzichten. Zoek de layout die bij jouw persoonlijkheid past en stem die ook af op de uitstraling van het bedrijf waar je solliciteert. Houd de info zo beknopt mogelijk, dus geen volzinnen, maar keywords en korte beschrijvingen. Het CV is bedoeld als een overzichtstabel, geen tweede brief of levensbeschrijving.
Tip: Zoek iemand die goed is in grafisch ontwerp en zorg dat je CV op een nette, niet schreeuwerige manier, toch enorm opvalt tussen de rest van de CV's. Kies als het even kan een font (geldt ook bij de brief) wat niet standaard op elke PC staat, dus zoek het internet af. Meer dan 60% van alle brieven en CV's zijn geschreven met de standaard marges van Word en in lettertype Times Roman. Blah.. CV altijd op 1 A4tje en zorg dat je vooral op de bovenste 4 cm een herkenbaar stukje layout hebt (een kleurblok bijvoorbeeld) zodat hij er ook uitspringt als hij in een dossierlade zit.
3. Sollicitatiegesprek. Het gesprek is een spel, niets meer, niets minder, alleen de mensen die jou interviewen kennen het spel en de spelregels al lang. Je bent dus een idioot als jij ten tafel verschijnt en de regels niet kent (wat de meesten dus doen!). Ik adviseer de boeken van Jack van Minden, je kunt ook bij hem in Amstelveen een cursus doen, maar dat vind ik niet noodzakelijk. Tips: Zorg dat je alle mogelijke vragen (JA ALLE) hebt voorbereid en ieder antwoord kunt toelichten met een voorbeeld uit je ervaring. Als je kunt kletsen over iets wat je hebt meegemaakt, raak je meer op je gemak, vertstrijkt de tijd sneller en zien ze je enthousiasme meer. Als je snel zenuwachtig bent, vraag een glas water in plaats van een kopje koffie, zodat je niet rinkelend met je kopje zit te klooien. Vermijd ALLE negatieve woorden als "niet", "vervelend", "lastig", "saai", "verschrikkelijk". Zelfs je kleding is belangrijk: Hèt pak (volgens onderzoek) is een donkerblauw pak met een wit overhemd en een donkerrode stropdas.
4. Psychologische testen en assessments. Oefenen oefenen oefenen. En common sense. Je krijgt heel veel vragen voor je kiezen. Deze testen zijn ALLEMAAL voor te bereiden en dat moet je dus ook doen. Ook de boeken van Van Minden zijn erg goed hiervoor en een CD-ROMmetje om wat rekensommen te oefenen.
Tip: Stel een profiel (een lijstje) op met een stuk of 10 persoonlijke eigenschappen waar een vlieger voor die maatschappij aan moet voldoen (bijv. leiderschap, vriendelijk etc). Onthoud die goed en beantwoord alle persoonlijkheidsvragen met dat profiel in je achterhoofd. Je zult merken dat zelfs lastige vragen ineens heel gemakkelijk te beantwoorden zijn! Ook tijdens een groepsassessment merk je dat je met dat profiel een kader voor jezelf hebt om je in te presenteren, werkt uitstekend. Houd dit profiel trouwens ook bij je sollicitatiegesprek in je achterhoofd.
5. Grading. Oefenen. Fuck the learning curve. Als jij niks slechts doet in de sim, kan men je dat niet aanrekenen. Je toont je inzet door wel voorbereid te komen en niet nonchalant maar eens langs te komen en te kijken wat je ervan bakt.
Okee, tot zover "sollicitaties voor dummies"
In principe moet je als werkloos vlieger gewoon sollicitatie-expert worden. Er zit niks anders op. Als je al deze stappen neemt, zul je je verbazen hoeveel van je concullega's dat niet doen en afvallen. En overigens werken deze tips bij alle vakgebieden, niet eens alleen bij vliegen.
Succes!
Iz