MPA

Als ik het goed had begrepen dan moet het 330 uur ME MPA zijn toch?
Wanneer spreek je nu precies van een MPA? zwaarder dan een bep. gewicht? Wat is een slimme manier om aan deze uren (als schoolverlater) te komen?

Thanks,

white
 
MPA = Multi-Pilot Aircraft; een luchtvaartuig dat gecertificeerd is om te worden bestuurd door meer dan één vlieger.

Ook wel Maritime Patrol Aircraft zoals de P-3C, maar dat wordt hier neem ik aan niet bedoeld...
 
MPA is op een kist > 5700 kg.
Er zijn ook wel maatschappijen die b.v. een citation die minder weegt als MPA gebruiken, maar dit telt niet officieel. zover ik weet is alleen de 5700 kg grens bepalend.
 
Licht eraan naar welke regelboekjes je kijkt. voor zover ik weet kan je MPA loggen als de kist OF operatie van die kist MPA gecertificeerd is. Dit hoeft dus niet per se boven de 12,500lbs (5,700kg) zijn.

Wat wel waar is dat (voor zover ik weet) alle kisten BOVEN dat gewicht MPA verplicht is.
 
Niet alle kisten boven de 5700 kg zijn MPA. Kijk bijvoorbeeld maar naar de Metroliner en de Beech 1900. Beide zwaarder maar geen MPA, simpelweg omdat ze door de FAA gecertificeerd zijn als SPA.

Toen ik destijds mijn ATPL aanvroeg moest je aantonen op een MPA kist als PIC te kunnen functioneren en je moest 500 uur MPO hebben. Hierbij ging het dus om muliti pilot operation en tellen dus uren op een SPA kist in multicrew gevlogen ook mee.
 
Ik heb mijn ATPL 1 jaar geleden aangevraagd (JAA dus), en dat was idd zoals Junior01 zei: MPA TR op je licence ( in mijn geval de Cit. Bravo) en min. 500 uur Multi Crew. Was bij mij 2000 uur metro.

Je kan dus geen ATPL aan vragen met alleen Multi Crew uren!
 
Nu we het toch over dit onderwerp hebben, heb ik ook nog een vraagje.

Hoeveel uur mag je als PICUS schrijven voor je ATPL.


Greets PD
 
Volgens mij zijn dat er 100.

ATPL eis is volgens mij 250 PIC waarvan maximaal 100 SPIC/PICUS

Grtz Mike5
 
Hmmzzzz....
Als dat zo is, dan kan ik ondertussen wel stoppen met het verzamelen van handtekeningen.
Bij de oude regels was het rond de 500u
 
Back
Top