Motorschade Martinair A320?

Er staat een stukje op Pprune dat een A320 van Martinair motorschade heeft opgelopen aan biede motoren nadat ze boven Turkije door een zandstorm zijn gevlogen.

Tevens schijnen er ook twee A320's van BMI en een A320 van Sabena door dezelfde zandstorm gevlogen te zijn. Volgens de poster heeft BMI engineers gestuurd om de schade te inspecteren. Het schijnt dat BMI vier motoren gaat wisselen i.v.m de opgelopen schade. Tevens heeft de desbetreffende persoon een verzoek van Martinair gehad om twee V2500 motoren te kunnen lenen. Dit zou er dus op wijzen dat Martinair ook beide motoren gaat wisselen.

Kan verder nergens wat vinden m.b.t dit incident.

Heeft iemand hier misschien meer informatie over of kan het naar het land der fabelen verwezen worden?
 
Last edited:
Bedankt 76-er,

Weet jij misschien wel wanneer dit gebeurd is? Dit stond namelijk niet in de thread op Pprune.

En weet jij misschien ook waar deze motoren gewisseld worden? In Turkije of is het 'in limits' en is de kist released voor een vluchtje naar Schiphol waar de motoren dan gewisseld moeten worden?

FT.
 
Dank je, 76-er,

Het schijnt dat dit voorval zich heeft voorgedaan tijdens een vlucht naar Izmir. Echter het vliegtuig is naar verluid gewoon van Izmir terug naar Amsterdam gevlogen.

Of de vliegers zich ervan bewust waren dat ze door een zandstorm waren gevlogen tijdens de vlucht naar Izmir weet ik niet.

MVG, FT
 
A320

A320

Machine is op SPL geinspecteerd. Vliegveiligheid is uiteraard niet in het geding.
Economisch gezien is geadviseerd om de motoren te wisselen.
Logistiek worden de engine changes nu ingepland op een moment dat het de operatie uitkomt.

Technisch vallen de vliegtuigen onder MP echter Sabena is de Engineering party (weliswaar uitbesteed aan Nayak, Nederland).
 
Kan zo zijn dat er toch in de tussentijd, dat de machine door vliegt, dat er dan als nog problemen kunnen onstaan door eventuele zanddeeltjes of kleine beschadigingen in de machine. En al zijn het maar kort stondige AGOs, bijelkaar op geteld kan de staantijd langer uitvallen dan dat mn nu een enginechange zouden toepassen.

En net als bij de rest van de onderhouds bedrijven heeft NAYAK max mensen te kort...;)

cheers:biertje:
 
Hoezo, is het goedkoper om nieuwe motoren eronder te hangen ipv de oude te houden?


Het rendement van de opbrengst van de motor is door deze vervuiling verminderd, hetgeen inhoudt dat de inwendige bedrijfstemperatuur langzaam maar zeker hoger wordt. De motor wordt dus thermisch zwaarder belast (zgn parameter trend shift).

Turbine bladen (en op sommige motoren ook de vanes) worden inwendig met (relatief) koelere lucht gekoeld door inwendige koelkanalen, zodat de thermische levensduur verlengd kan worden. Als nu deze koelkanalen deels dichtgeslibt zijn kan de motor nog steeds zijn prestaties leveren, zij het met een hogere rpm danwel hogere EGT. Deze EGT is wel aan limieten gebonden en verschillen per dag afhankelijk van de weerscondities (in relatie tot de EPR).
Als nu de motoren verwisseld worden en door de shop gaan kan door TVBC (Turbine Blade & Vane Cleaning) het rendement terug worden gebracht naar een situatie van voor dat de dustcloud naar binnen ging. Hierdoor heb je dan een relatief goede motor terug waarbij de hardtime van andere componenten nog lang niet gehaald is.
Daarnaast bestaat er natuurlijk het risico dat tijdens de operatie de EGT exceed wordt het heb je (waar dan ook ter wereld) een AOG en alleen om die reden al wil je dit risico tot een minimum beperken.
 
NKAWTG,

Bedankt voor je informatie.

Even voor de duidelijkheid. In geen enkele post heb ik mijn twijfels uitgesproken of de vliegveiligheid al dan niet in gevaar is geweest.

Ik heb hier alleen gepost wat ik gehoord heb en wilde graag wat meer informatie hierover hebben.

mvg FT.

AML B1.1
 
Last edited:
Back
Top