money talks

25L

New member
hoe schrijf JIJ geld over naar een Nederlandse rekening ??

enige tips wat je doet met wat extra geld ??
(niet dat er wat is...)

thanks for the info,
25L
 
Geld van Sterling rekening naar Engelse Euro rekening bij de zelfde bank. (geeft betere exchange rate, meestal de middenkoers). Dan van Engelse Euro rekening naar Nederlandse Euro rekening, zonder provisiekosten omdat het van Euros naar Euros is ipv van ponden naar Euros.
 
helaas moet ik bij mijn bank wel betalen om de euro naar NL over te maken. Ik zet ze dus wel op m´n euro rekening in UK maar dan neem ik het op en stort het in NL.

gr, B

Eerst deed ik het met een cheque, kan ook, krijg je de middenkoers maar wel admin kosten van een eurotje of 10.
 
Is het tegenwoordig niet zo dat geld overmaken van en naar het buitenland gratis is? Of valt UK daarbuiten? Ik dacht dat het zelfs verplicht was dat banken dat tegenwoordig gratis deden?
 
Je moet kijken of de bank in Engeland (of waar dan ook) een "correspondent Bank" is met die van een Nederlandse.
Pas geleden ook de boot in gegaan met een relatief kleine cheque uit Engeland, betaalde toen 35!!! % aan commissie... Bummer:(
 
@ Capt. G.

Niet het buitenland maar de EU.

De afspraak is dat tussen EU landen via "eurogiro basis" kostenloos geld kan worden overgemaakt, mits:
-betaling in euro's (dus eerst van ponden naar euro's)
-bedrag niet hoger dan euro 12.500
-transactie op basis "shared cost"

Dit is een van de afspraken waaraan alle banken binnen de EU zich dienen te houden. Helaas doen de banken in the UK net alsof zij een uitzonderingspositie hebben ivm the pound. Het is dan ook opvallende dat zij zich alleen houden aan de afspraken die gunstig voor hen zijn.

Volgens mij werken de meeste banken in the UK daarom ook zo min mogelijk met iban en bic codes. Vandaar dat je vaak het adres van je bank in NL moet invullen. Beetje ouderwets wat ze hier dan waarschijnlijk weer conservatief noemen.

groeten
 
chuck y

waar heb je die info vandaan, ben namelijk even gaan vragen bij mijn bank, maar ik zou dus veel duurder uitkomen, om een euro rekening te openen hier in engeland volgen hun. Zou ze wel met neus op de feiten willen drukken.



Overload.

welke bank gebruik jij als ik vragen mag, daar wil ik best wel even een babbeltje mee maken, zien of zij intresse hebben in mijn bankzaken.
 
Ik zit bij Barclays, maar het schijnt nog wel goedkoper te kunnen dan daar. Alleen mijn baas gebruikt liever Barclays, vandaar. Ik wil die info ook wel Mr Y, dan kan ik ze daar mee om de oren slaan.
 
Gewoon contact opgenomen met de afdeling internationaal betalingsverkeer van mijn 2 nederlandse en mijn belgische bank. Heb ze niet gevraagd waar de info staat maar kreeg wel 3 keer hetzelfde antwoord. Ik zou zeggen bel of mail ze en vraag dan ook waar die afspraken staan vastgelegd.
 
bedankt chuck,

Ik heb mijn nederlandse bank gemailt en kreeg gelijk een email terug met wat chuck y ook al zei.
Maar ik heb nog even water verder zitten zoeken en kwam het volgende tegen op de website van HSBC:

Use of IBANs in Europe
Whilst IBANs can be used for worldwide payments, they
are used much more commonly across Europe. This is
because they have been adopted by the European
Committee for Banking Standards (ECBS) to facilitate
easy cross-border payments within the European
Union (EU).
The EU has also introduced regulations to align charges
for local and cross-border payments within the EU. This
means that cross-border euro-denominated payments for
€12,500 or less, sent quoting the correct IBAN and BIC,
will not incur charges over and above those payable
locally, from the receiving bank.

Dus ik neem aan dat er dus geen kosten zitten verbonden aan Euro's te sturen van je Euro rekening bij HSBC.
Tenzij ze natuurlijk vinden dat de UK niet deel uitmaakt van Europa.

Stonden ook nog twee website's op die misschien nog wel meer info hebben.

www.apacs.org.uk
Association for Payment Clearing Services (APACS)
www.ecbs.org
European Committee for Banking Standards (ECBS)

groet
 
jo.

ik zit bij de HSBC in HKG en als ik per internet overmaak, met iban of swift code en het niet direct wil ie, op een bep[aalde datum
kost het nix, alleen wordt ik dan weer gezogen door de bank die ontvangt.

ik denk dat je altijd betaald!!uitzuigers die banken...


k.
 
@ ukpilot,

Zoals ik al eerder vermelde proberen de banken in the uk daarom zo min mogelijk met iban en bic te werken. Ik weet bv dat je bij HSBC geen mogelijkheid hebt om een bic of iban code op een worldpay (tot 3200 e) formulier te zetten. Op een priority payment (elk bedrag) formulier spreken ze over een swift code ipv iban, merkwaardig want het lijkt het zelfde, maar de kosten zijn 20 pondjes.
groeten
 
US >>> NL

Steek gewoon een paar briefjes van 500/1000 in m'n kontzak (mocht dacht ik tot de 8/10.000 E?) Geen zin om de bank kosten te dokken voor een overboeking..

FD

Maar op het moment geef ik het liever in de US uit! een Euro is 1.23 USD op het moment dacht ik? :mad:
 
Bedankt voor de info.

Momenteel zit ik bij HSBC, maar hier hebben ze nog nooit van IBAN of BIC gehoord.

Moet maar eens wat bankbezoekjes doen.

Is de UK deel van de EU dan ?? :confused:
 
Zit ook bij de HSBC. Als je de IBAN van jouw filiaal moet weten moet je het Call Center bellen. Je moet dan NIET je bankrekeningnr en sortcode opgeven. Als je dat doet krijg je het Call Center in India, en die weten van toeten nog blazen. Als je belt en wacht op een Rep krijg je de het Britse Call center , en die weten het wel.
 
Als je geld naar je nl rekening wilt overmaken hoef je alleen de iban code van je rekening in nl op te geven, deze staat meestal op je afschriften. Helaas heeft de HSBC op zijn overmaak formulieren geen ruimte voor iban. Ben benieuwd of het iemand lukt om euros van HSBC (of een andere uk bank) naar nl over te maken met behulp van iban. Zo ja let us know ik zal het ook proberen als ik weer eens geld over heb (voorlopig niet dus).

groeten
 
Ik bedoelde dat het dan ook kosteloos zou zijn zoals volgens de afspraken. Uit jouw vorige post leid ik af dat dat niet zo is, zowel laat het weten dan stap ik over naar barclays.
Ben benieuwd of het iemand gaat lukken ik ga er iig achteraan.

groeten
 
Back
Top