Mogelijkheden FAA PPL in Nederland

VarioTMS

New member
Hallo,

Wat zijn de mogelijkheden om te vliegen in Nederland met een FAA PPL.

Kan je een checkout krijgen, volgen er een aantal restricties, kan je alleen maar N-reg kisten vliegen?

En wat komt er allemaal bij kijken als je je FAA PPL naar een JAA PPL wilt omzetten?

Met vriendelijke groet,
 
Last edited:
Hallo,

Wat zijn de mogelijkheden om te vliegen in Nederland met een FAA PPL.

Kan je een checkout krijgen, volgen er een aantal restricties, kan je alleen maar N-reg kisten vliegen?

En wat komt er allemaal bij kijken als je je FAA PPL naar een JAA PPL wilt omzetten?

Met vriendelijke groet,

Menno

Staat genoeg info elders op het forum hoor. Maar in het kort:

- Je kunt uitgecheckt worden (ik neem aan je BFR) door één van de verschillende FAA instructeurs die we hier hebben (op dit forum bijvoorbeeld VanFan).
- Er zijn verschillende mensen die N-reg kisten verhuren in NL. Ook dit staat genoeg op het forum vermeld. Via je instructeur kom je daar ook makkelijk achter. Op Seppe staat bijvoorbeeld een C172 N202PY, die gaat er volgens mij ook steeds knapper uitzien.
- Je mag NIET op een PH kist vliegen.
- Omzetten FAA naar JAA betekent een gelijkstelling aanvragen. Dit houdt in dat je FAA brevet geldig gehouden moet worden en zolang dat het geval is dan is ook je JAA gelijkstelling geldig. Je moet Human Factors overdoen (daar is volgens mij nog nooit iemand voor gezakt) en Air Law (is wat pittiger). Daarnaast moet je een x aantal PIC uren hebben gemaakt na het behalen van je brevet. Ik meen 150 uur. Eerst moest ook een geldige RT License aanwezig zijn, volgens het laatste mailtje wat ik van IVW kreeg is dat niet meer het geval (maar ik zou m`n brevet er niet voor verwedden, het zou ook een vergeten item van IVW kunnen zijn). Tenslotte moet je het praktijk examen overdoen, maar lijkt me natuurlijk geen punt als je 150 uur PIC hebt.

Waarom niet gelijk een JAA brevet halen? Scheelt een hoop gedoe. Ik heb een eigen kist (N-reg) gekocht omdat ik met mijn brevet niet de kist kon huren die ik wilde omdat ik geen JAA brevet had.

Fijne avond verder, volgende keer eerst op het forum zoeken aub, scheelt veel dubbele posts.


N2024
 
Niet vliegen met FAA-PPL op PH kist...

Niet vliegen met FAA-PPL op PH kist...

'- Je mag NIET op een PH kist vliegen.'

N2024

Door navraag heb ik vernomen dat je wel op een PH kist mag vliegen, alleen niet solo; dat mag enkel in een N-geregistreerde kist. Verder heb ik mijn twijfels over de juistheid van deze restrictie, daar internationale wetgeving prevalleert.

Het doorworstelen van de IVW site geeft weinig duidelijkheid op deze vraag, en een geraadpleegde jurist kon dit ook niet vaststellen.

Zodra er een aanknopingspunten zijn, dan zijn die denk ik bij vele FAA license houders zeer welkom ;-)

Greetz,

Guyseppe
 
Niet solo vliegen houd dus in dat je een voldoende gekwalificeerde andere vlieger bij je moet hebben. Dit mag natuurlijk altijd overal. Of je nu een FAA, chinees, of helemaal geen brevet hebt. Je bent dan passagier. Je kunt dan natuurlijk ook geen uren loggen, tenzij die andere vlieger instructeur is, dan is het gewoon lessen.
Waarschijnlijk bedoel je of je met twee FAA gebrevetteerden samen een PH kist mag vliegen, dit mag niet.
Ik zou ook zeggen doe het niet, tenzij je een heel dringende (b.v. medische) reden hebt om geen JAA te gaan doen. Een europees brevet scheelt je een hoop gedoe.
Groet,

Leon.

Edit: Zie nu pas dat je al een FAA PPL brevet hebt, in dat geval zou ik zeggen uren maken en omzetten !
 
Door navraag heb ik vernomen dat je wel op een PH kist mag vliegen, alleen niet solo;

:1855:

Niet solo staat gelijk aan 'n rondvlucht :D

Het inschrijvingskenmerk van het luchtvaartuig is bepalend voor de van toepassing zijnde regelgeving.

JAA = JAA brevet (of validatie).
FAA = FAA brevet (of validatie)
enz.

Opmerking: in de U.K. is het nationaal (nog wel) mogelijk om op een JAA reg (lees: CAA reg) PIC (VFR-only) te vliegen.
 
Het doorworstelen van de IVW site geeft weinig duidelijkheid op deze vraag, en een geraadpleegde jurist kon dit ook niet vaststellen.

Tipje ;)

ICAO Annex 1 – Personal Licensing

1.2.1 Authority to act as a flight crew member:
A person shall not act as a flight crew member of an aircraft unless a valid license is held showing compliance with the specifications of this Annex and appropriate to the duties to be performed by that person.

The license shall have been issued by the State of Registry of that aircraft or by any other Contracting State and rendered valid by the State of Registry of that aircraft.


Dutch legislation and regulations with regard to pilots licences can be found in the Dutch Aviation Act (Regeling Toezicht Luchtvaart, afgekort RTL).

Art. 2.1 (RTL)
It is prohibited to operate an aircraft without holding the pilot’s licence applicable or a valid certificate of recognition applicable.

Note: with the applicability of the licence it is meant in the Act that the holder of the licence is authorised to fly the type and category of aircraft and that he or she has the necessary medical certificate ect. ect.

:snore:
 
FAA PPL - JAA-reg?

FAA PPL - JAA-reg?

Ik heb dit een jaar geleden allemaal eens uitgezocht. Heb toen talloze brieven en emails verstuurd naar allerlei instanties en dit is wat ik ervan onthou.

Met een FAA PPL kan je probleemloos op N-reg kisten vliegen overal ter wereld. Zowel in BEL als in NL zijn er voldoende beschikbaar. Kijk bijvoorbeeld ook eens op www.abeam.be.

Je kan met een FAA PPL enkel vliegen op een JAA-reg toestel als je niet in dat land woont. Dus ik (belg) kan perfect met mijn FAA brevet op een PH kist vliegen. Dit is op papier en per brief bevestigd door Verkeer en Waterstaat!

Enkel Gr-Brittannie aanvaardt zonder verdere formaliteiten het FAA brevet. Je kan dus op G-reg toestellen vliegen met een FAA PPL, ook buiten Gr-Brit. Ook dit heb ik op papier van CAA UK!

Ikzelf heb een FAA PPL en vlieg met een N-reg Grumman vanop Antwerpen. Ik kan het iedereen aanraden. Dat Amerikaans brevet halen heeft me veel minder tijd en geld gekost dan een Europese licentie zou gekost hebben, zelfs met vliegticket H&T naar US.
 
Ik heb dit een jaar geleden allemaal eens uitgezocht. Heb toen talloze brieven en emails verstuurd naar allerlei instanties en dit is wat ik ervan onthou.

Met een FAA PPL kan je probleemloos op N-reg kisten vliegen overal ter wereld. Zowel in BEL als in NL zijn er voldoende beschikbaar. Kijk bijvoorbeeld ook eens op www.abeam.be.

Je kan met een FAA PPL enkel vliegen op een JAA-reg toestel als je niet in dat land woont. Dus ik (belg) kan perfect met mijn FAA brevet op een PH kist vliegen. Dit is op papier en per brief bevestigd door Verkeer en Waterstaat!

Enkel Gr-Brittannie aanvaardt zonder verdere formaliteiten het FAA brevet. Je kan dus op G-reg toestellen vliegen met een FAA PPL, ook buiten Gr-Brit. Ook dit heb ik op papier van CAA UK!

Ikzelf heb een FAA PPL en vlieg met een N-reg Grumman vanop Antwerpen. Ik kan het iedereen aanraden. Dat Amerikaans brevet halen heeft me veel minder tijd en geld gekost dan een Europese licentie zou gekost hebben, zelfs met vliegticket H&T naar US.

In hoeverre gaat bovenstaande nog op? Is er nog iets gewijzigd ten aanzien van deze regelingen? Dit omdat naar ik aanneem nu er een EASA brevet komt, de eerdere regelgeving/toezeggingen om met een FAA brevet op kisten te vliegen van een ander land dan waar je als Europees burger ingezetene bent, het wél een probleem zal gaan/kan vormen?
 
Back
Top