Modulair en leeftijd...

martijn78

New member
Hallo allemaal,

Voor de oplettende, ik heb al eens eerder een topic opgestart maar ik wou toch nog eens jullie (wijze) advies horen.

Ik ben zelf reeds 6 jaar werkzaam op Schiphol en ja als je al dat vlieggeweld elke dag moet aanschouwen dan gebeurt er toch wat met je.

Ik heb vorige keer ook aangegeven dat ik van jongs af aan al piloot wil worden maar door een te lage vooropleiding en geen uitblinker in wis- en natuurkunde ben ik bij de overheid op Schiphol terecht gekomen.

Zoals wellicht bij velen van jullie, het is lastig iets uit je hoofd te zetten als je het echt graag wilt.(piloot worden)

Ik heb nadat er vorige keer uitgebreid advies is gegeven, toch de beslissing genomen om aan een HBO opleiding te beginnen.

Gezien mijn leeftijd, 32 jaar leek het mij verstandiger om een HBO opleiding te beginnen, aangezien de markt(bekende term) niet echt rooskleurig is/was!

Het komt er eigenlijk op neer dat ik het uit mijn hoofd heb proberen te zetten,maar dat lukt dus niet....:confused:

Ik heb ondertussen mijn propedeusen behaald en ben al wat verder in de opleiding maar ik twijfel ontzettend om nu toch de stap te nemen om modulair aan de vliegopleiding te beginnen.

Ik heb verschillende vliegscholen gebeld waarbij er verschillend werd gereageerd.
De ene vliegschool vertelde mij letterlijk:'"Niet aan beginnen de markt is al overspoeld en je bent gewoon te oud".( ik waardeer het als mensen eerlijk zijn, maar die roze bril misstaat ook mij niet).

De andere vliegschool zei dat het best mogelijk was om modulair te beginnen en dat het altijd koffiedik kijken blijft.

Daarnaast vroeg ik wat er gesteld werd aan vooropleiding, waarbij het antwoord was:"Dat maakt niet uit, we hebben verschillende mensen gehad zonder havo/vwo".

Dit vindt ik wel belangrijke info aangezien ik dus mavo, mbo en hbo-propedeuse heb.

Mijn vragen aan jullie zijn dan ook:

-Laat ik mijzelf te veel leiden door mijn gevoel, en te weinig door verstand(slechte markt/onzekerheid/ financieel risico/geen goede vooropleiding)?

-Wat vinden jullie van de vooropleiding, met name als je een modulaire vliegopleiding gaat volgen?

-Niet onbelangrijk, iemand die dicht bij je staat(familie) geeft het advies:"begin er niet aan want dit is gewoon te hoog voor je gegrepen".?

Misschien zie ik het allemaal te mooi, en te zonnig, maar als je elke dag op je werk komt en je ziet weer zo'n kist de lucht in gaan dan is dat echt moeilijk uit je hoofd te zetten.

Oh ja ik mag ook voor de overheid vaak vliegen dus dat werkt ook in mijn voordeel....(achterin trouwens!)

Ik begrijp dat de beslissing bij mijzelf ligt, maar ik stel eerlijk advies altijd wel op prijs.

Alvast bedankt voor jullie moeite

Groet Martijn.

(en alvast een :yeehaa:2011)
 
Martijn78,

Ik zou niet meteen een bak geld uit gaan geven aan een complete opleiding maar het inderdaad modulair stukje bij beetje bij elkaar sprokkelen.

Heb het zelf net zo gedaan, naast m'n werk. Het voordeel is dat je nog steeds inkomen hebt waaruit je het vliegen kan betalen.

In eerste instantie zal je je PPL moeten halen zodat je aan je distance learning ATPL kan gaan beginnen. Dit kan je doen bij Orbit in Arnhem ( JC, één van de board members kan je daarmee helpen ) of bij een andere distance learning club.

De goedkoopste plek voor je PPL is momenteel wel http://www.flyeasa.com/, kleine tip zoals met alle scholen in de USA waar je je europese JAA brevet kan halen is wel dat je zelf goed op moet letten dat je voldoende progressie hebt, en dat ze je niet lopen te "melken" met de uren.

Om je PPL te halen zou ik minimaal 5 weken naar Florida gaan. Zodat je zeker lekker de tijd hebt om het te doen. Heb het zelf in 21 dagen gedaan, maar dan moet je ECHT HEEEEEEEL goed voorbereid zijn. Dus neem 5 weken, en je gaat het halen.

Daarna kan je aan je ATPL theorie beginnen en tegelijkertijd je uren bouwen in NL. Je moet namelijk minimaal 100 uur Pilot in Command (PIC) hebben voordat je je CPL examen mag doen. Dat Examen mag je doen nadat je je ATPL Theorie gehaald hebt. Net als je instrument rating (IR) en je Multi Engine IR.

Succes met je keuze, er is genoeg te vinden hier op het board over hoe je het kan doen.

Groeten

:radar: André :radar:
 
Martijn, als een vliegschool houder zegt dat hij mensen heeft gehad die geen HAVO / VWO hadden bedoelt hij dat die geld bij hem hebben neergelegd en een brevet hebben gehaald. Die brevetten halen, zelfs CPL, zijn het moeilijkste niet. Alleen gaat het erom wat er daarná met die mensen gebeurt waar hij het over heeft. En wat die mensen natuurlijk er mee wilden bereiken. En hoe oud ze waren, etc. De mensen op leeftijd met niet al te beste papieren die uiteindelijk betaald ergens een beetje vliegende baan krijgen zijn er wel, maar meestal de uitzonderingen op de regel. Meestal blijft het bij daarna privé vliegen, of het helemaal opgeven. Het zware geweld dat je op Schiphol voorbij ziet komen zal je ze zelden tegenkomen in ieder geval. Integrated is ook nog steeds mogelijk, maar logischerwijs sterk afgeraden.

Persoonlijk zou ik lekker, tussen je werk door, je privé brevet halen (in US als je geld wil besparen, in NL als je het degelijk wil leren) zodat je wat meer in het wereldje komt en daarna nog eens zien of je door wil gaan in de beroepsrichting. Zelfs modulair blijft dat een dure grap en zonde als dat een loze investering blijkt.

Hou dit topic in de gaten over modulair en opleiding: http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=11515
 
Het blijft natuurlijk altijd koffiedik kijken. De ene zegt dit, en de ander dat, en luchtvaart is (zoals je ongetwijfeld al zal weten aangezien je baan op Schiphol) een branche waar niets in te voorspellen is.
Het klimt nu heel erg langzaam uit een dal, en vanmiddag kan er zomaar iets gebeuren waardoor het weer volledig terugvalt.

Ik ken meerdere welke boven de 30 nog begonnen zijn (sommige ook integrated), en ook meerdere welke zonder havo/vwo zijn begonnen en toch ondertussen jet vliegen.
Ik had zelf ook een instructeur destijds van 36!! welke na een jaar les geven toch nog op de 737 terecht kwam en nu prima zit.

Het kan dus alle kanten op.

Ik zou zelf inderdaad wel naar modulair kijken, maar ook naar opties binnen Europa. Er zijn plekken zoals Oostenrijk en Denemarken waar je dit kan doen voor bijna dezelfde prijs, maar dan heb je direct een JAA papiertje, je hoeft niet duizenden kilometers te reizen, en als je de juiste school kiest hebben ze een (goede) naam. In Oostenrijk zijn ze tevens met 14 maanden klaar.

Ander voordeel is dat modulair zelf in te delen en flexibeler is dan een integrated opleiding. Met integrated zit je al snel 24 maanden of langer op school, en gezien de tijd en je leeftijd zou ik zeker zo snel mogelijk klaar zijn als je de stap wilt nemen.

Je moet je alleen erg goed van te voren realiseren dat als je ouder bent bij aanvang van je carriére, je ook lager de carriére zal afsluiten. Je mist immers 10 jaar waarin je uren en promotie enz. had kunnen maken. Al met al hoeft dat natuurlijk nog niet slecht te zijn, maar captain 747 moet je dan toch echt de wind heel erg voor mee hebben.

Over de opleiding in Oostenrijk is al meer geschreven op dit forum, en als je me PB't kan ik je ook de naam wel geven. (op verzoek van Diana maken we geen "reclame" in de topics heb ik begrepen, en ik wil natuurlijk geen ruzie met de chef.)

Het is het beste als je hun in ieder geval even contact. Je zal wel selectie moeten doen, en ze kunnen je ook vertellen of zij aannemen boven de 30, dit weet ik ook niet precies.
Ik begrijp dat je wel een P hebt, dus misschien geen havo maar wel vergelijkbaar. Met de juiste inzet is een certificaat wiskunde en natuurkunde wel te halen. Als je er levens-/ werkervaring bij hebt kan dat ook in je voordeel werken.
Bij ons in de maatschappij zien ze momenteel liever een sollicitant welke 5 jaar (voorkeur in de luchtvaart) werk ervaring heeft, dan iemand van 18 met een gymnasium welke nooit meer dan een krantebaan heeft gehad.
 
Over de opleiding in Oostenrijk is al meer geschreven op dit forum, en als je me PB't kan ik je ook de naam wel geven. (op verzoek van Diana maken we geen "reclame" in de topics heb ik begrepen, en ik wil natuurlijk geen ruzie met de chef.)

Het is het beste als je hun in ieder geval even contact. Je zal wel selectie moeten doen, en ze kunnen je ook vertellen of zij aannemen boven de 30, dit weet ik ook niet precies.
Ik begrijp dat je wel een P hebt, dus misschien geen havo maar wel vergelijkbaar. Met de juiste inzet is een certificaat wiskunde en natuurkunde wel te halen. Als je er levens-/ werkervaring bij hebt kan dat ook in je voordeel werken.
Bij ons in de maatschappij zien ze momenteel liever een sollicitant welke 5 jaar (voorkeur in de luchtvaart) werk ervaring heeft, dan iemand van 18 met een gymnasium welke nooit meer dan een krantebaan heeft gehad.

Ik heb het inderdaad over dezelfde opleiding in Oostenrijk ;).

Handig als je PM stuur, naar 1 van ons.
 
Back
Top