Mode-S en ELT voor buitenlanders?

scsirob

New member
Een kennis uit Engeland wil de Texel Dutch Light Aircraft fly-in (11-13 sept, u komt toch ook?) bezoeken. Hij vraagt zich af wat de huidige requirements zijn v.w.b Mode-S en ELT equipment.

Zowel vlieger als vliegtuig zijn Engels geregistreerd. Wat is de huidige regelgeving, en hoe wordt deze in de praktijk toegepast?
 
Zie o.a. AIP:
4 SSR TRANSPONDER
4.1 Elementary surveillance

Aircraft shall be equipped with a mode S transponder with elementary surveillance (ELS) functionality. The equipment must be in accordance with the technical specifications laid down in ICAO Annex 10, volume IV, amendment 77.

Activation of mode A/C transponders is prohibited in the Amsterdam FIR.

Exempted from the mandatory carriage of a mode S transponder are:

* motorised VFR flights in class G airspace below 1200 ft AMSL (excluding the NSAA, see ENR 2.2).
* non-motorised aircraft (gliders, hanggliders, parasailers or balloons) outside the transponder mandatory zones (TMZ) and NSAA, see ENR 2.2.

Carriage of a mode S transponder is strongly recommended in the UK North Sea area V, this recommendation is published in the UK AIP and regulation.
Denk nog wel HIER aan.


EDIT: voor wat betreft de ELT : http://www.ais-netherlands.nl/aim/AICB/pdf/b07-08.pdf
2.3. INTERNATIONAL GENERAL AVIATION – VLIEGTUIGEN
1. Alle vliegtuigen (incl. TMG en MLA) die internatio-
nale vluchten uitvoeren als general aviation, moeten
zijn uitgerust met ten minste één ELT ongeacht
welk type.
2. Alle vliegtuigen (incl. TMG en MLA) die internatio-
nale vluchten uitvoeren als general aviation, voor
welk het bewijs van luchtwaardigheid is afgegeven
na 1 juli 2008, moeten zijn uitgerust met ten minste
één ELT die automatisch wordt geactiveerd.
 
Last edited:
ELT is nu eenmaal verplicht. Mode-S is zoals Alien reeds heeft aangegeven niet verplicht <1.200 ft.
 
Last edited:
ELT is nu eenmaal verplicht. Mode-S is zoals Alien reeds heeft aangegeven niet verplicht <1.200 ft.

<off-topic>
Ik ben een beetje NL-moe.
Vorig jaar de Mode-S, nu een ELT, volgend jaar (?) een 8,33 kHz, daarna TCAS? Leuk dat hobby vliegen in NL...:mad:
</off-topic>
En een PLB is geen ELT.
<off-topic> Dank je wel om deze ellende weer op te rakelen. :huilt:
</off-topic>
 
Dat blijkt... Hij heeft IVW direct aangeschreven voor een ontheffing. NUL reactie. Helemaal niets.

Hij is nu onderweg naar Texel, ben benieuwd wat er gebeurt als hij controle krijgt..
 
Back
Top