Misselijk voor vlucht

richie1240

New member
hoi hierbij een vraag.

ik heb de laatste tijd (laatste 8 maanden) vaak last van misselijk zijn voor de vlucht en dit is dan weer over zodra we ongeveer een half uur vliegen. hier heb ik vroeger nooit last van gehad op vluchten, en begin nu te twijfelen of ik nog wel piloot moet/wil worden. weet iemand hoe dit komt, of nog beter hoe ik er vanaf kom

bij voorbaat dank
 
Ik ben geen arts, en geen psycholoog, maar heb wel een psychologische basis. Dus voor mij is dit een soort educated guess :).

Maar aangezien er zo geen lichamelijke reden lijkt te zijn voor jouw misselijkheid (je zit immers nog niet in het vliegtuig), lijkt het erop dat het psychologisch aangestuurd wordt. Dat maakt de misselijkheid er niet minder echt op, en dat is vervelend.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat 8 maanden geleden, toen je voor het eerst misselijk werd, daar wel een lichamelijke reden voor was (bijvoorbeeld iets verkeerds gegeten). Je associeerde dat met het aankomende vliegen, en omdat je daar zenuwachtig over bent (je wilt immers geschikt zijn om te vliegen), maak je jezelf daar nu zo druk over dat je elke keer weer misselijk wordt. In zo'n geval is het een soort van aangeleerd gedrag en dat kan je ook weer afleren.
Ook is het mogelijk dat je van de spanning of stress misselijk wordt, ook zonder dat je het als spannend of stressvol ervaart.

Al met al zou ik me er niet druk om maken; het is nu vervelend, maar de kans dat het aanblijft als je een vliegopleiding start is erg klein. Mocht het van de spanning of eerdere associaties komen, dan wen je daar tijdens een opleiding snel aan, en je maakt vanzelf nieuwe associaties aan.
Het lijkt mij geen luchtziekte, maar zelfs zware luchtziekte gaat in vrijwel alle gevallen over na de eerste paar praktijklessen en het is zeer zeldzaam dat iemand een vliegopleiding om die reden niet kan afmaken.
 
Aangezien het vanzelf weggaat na ongeveer een half uur vliegen lijkt het erop dat het inderdaad door stress/iets wat je hebt opgekropt komt. Heb jij toentertijd problemen gehad met het vliegen, instructeurs of iets dergelijks?

Een voorbeeld. 8 Maanden geleden heb jij een nare vliegervaring gehad en telkens als je gaat vliegen roep je dit gevoel (bewust of onbewust) weer op, wat tot een vorm van stress en bijbehorende misselijkheid kan leiden. Als je eenmaal weer vliegt merk je (wederom bewust of onbewust) dat er niets aan de hand is, waardoor de stress/misselijkheid zal verdwijnen.

Ook ik ben geen arts of psycholoog, maar kan altijd een theorie schetsen ;).
 
bedankt voor de reactie's ik dacht inderdaad zelf ook al zoiets.

ik heb inderdaad 8 maanden terug een slechte ervaring gehad met vliegen doordat ik toen nog half dronken en snotverkouden (door de airco) na de vakantie in lloret de mar terugvloog, en me toen echt beroerd voelde.

hopen nu maar dat het over gaat.

nogmaals bedankt voor de reacties.
 
Yep ,

Doe een oorplug in 1 oor. Je weet wel zo'n ding die je eerst tussen je vingers samen rolt. Door de plug komt er een beetje druk op je midden oor.

Succes

Groet Arend
 
Thermiek je al zelf Dynasty?

Ik merkte zelf namelijk het verschil tussen het wel of niet zelf besturen van het vliegtuig.
Overigens is een van de instructeurs wel eens misselijk bij me uitgestapt... Het kan dus ook andersom en het kan dus ook de meest ervaren zweefvliegers overkomen ;)
 
ik heb nu ook het probleem dat als ik naar boven kijk en een vliegtuig zie, van wat nou als er dit gebeurd of dat gebeurd. Terwijl ik vroeger keek en dan een gevoel in mijn buik kreeg van (wat mooi) dat wil ik ook. terwijl als ik in het vliegtuig zit op kruishoogte (na een half/heel uur)weer overal van kan genieten.:traantjes
 
Het lijkt erop dat het een stressreactie is... Een stressreactie verscherpt je zintuigen en zorgt ervoor dat je jezelf bewust en onbewust voorbereidt op gevaar. In dit geval is er geen wezenlijk gevaar; maar doordat je de stressreactie toch krijgt; bereid je je onbewust voor op het ergste. Gezien je weinig kan, zal het uiteindelijk vooral een flight (angst) gevoel oproepen. Deze flight reactie versterkt de stress weer en daar ga je....

Je zult lijkt me iets moeten met de associatie van 8 maanden geleden.... Of jezelf afleren de stressreactie op te roepen, of de oorzaak wegnemen door deze op de juiste (voor jou) manier te verwerken. Hoe..... Daarvoor gaat mijn psychologische achtergrond absoluut niet ver genoeg, helaas.
 
De ene prikkel roept de andere op. In jouw geval: snotverkouden en halfdronken in een vliegtuig roept misselijkheid voor een vlucht op, misselijkheid voor een vlucht roept als je naar boven kijkt en een vliegtuig ziet gedachten op in de zin van ‘wat nou als er dit of dat gebeurt’ (Overigens ben ik wel benieuwd naar jouw invulling van ‘dit’ of ‘dat’).

Belangrijk is dat er andere prikkels komen ofwel dat jij associaties gaat maken die de bovenstaande reeks doorbreken. Ter illustratie een voorbeeld van iemand die goed wil presteren in de schaatssport. Insteek:
  1. Ik moet beter kunnen schaatsen dan Sven Kramer (ideologisch element);
  2. Positief denken is het beste om optimale schaatsprestaties te kunnen leveren (mythisch element);
  3. Ik koop dezelfde schaatsen als Sven Kramer (magisch element).

Maak jij nu eens een vertaalslag naar jouw wens op het gebied van luchtvaart. Good luck!:yeehaa:
 
Thermiek je al zelf Dynasty?

Ik merkte zelf namelijk het verschil tussen het wel of niet zelf besturen van het vliegtuig.
Overigens is een van de instructeurs wel eens misselijk bij me uitgestapt... Het kan dus ook andersom en het kan dus ook de meest ervaren zweefvliegers overkomen ;)

Herkenbaar probleem: instructor induced vomitting :grijns:

Zelf lang last van gehad totdat de oefeningen met de instructeur voorbij waren en ik zelf weer lekker mocht tuffen. Bij flinke turbulentie begint mijn buik nog wel eens te draaien, maar zoals in het begin is het nooit meer geweest, ik denk dus een kwestie van gewenning en ik denk ook dat het daarbij belangrijk is om dit met je instructeur te bespreken, zodat hij bijvoorbeeld niet elke les weer een stall voordoet, maar dat je het zelf oefent.

P.s. Zelfs bij iemand in de auto zitten kan bij mij al misselijkheid opleveren.
 
Hallo,

Heb dit fenomeen vaak gezien. Met de informatie die jij verstrekt wil ik me aansluiten bij de voorgaande posters. Het lijkt op een reactie die meer psychologisch is dan fysiek. Als dat zo is dan is dit vrij makkelijk op te lossen en daar heb je wellicht helemaal geen professionele hulp bij nodig.

Ik ken een aantal gevallen waarbij mensen problemen hadden met luchtziekte tijdens de opleiding. Deze problemen zaten in het lichaam en niet in het hoofd om het maar simpel te zeggen. Maar, de meeste gevallen zijn opgelost middels professionele hulp (daar ontkom je niet aan). Er zijn trainingen om dit soort problemen op te lossen.... met verbluffende resultaten moet ik zeggen.

Mijn ervaring is dat het zichzelf meestal wel oplost. Als dat niet zo is dan zijn er wellicht mogelijkheden. Als je echt met de handen in het haar zit ... PM me maar, dan kan ik proberen om je met iemand in contact te brengen die daar echt iets over weet en je wellicht op weg kan helpen.
 
Misschien een idee om het niet tegen te houden, maar de misselijkheid er eens een keer "eruit te laten"?
Spuug tijdens een vlucht gewoon eens een zakje vol, hergroepeer je daarna, instructeur neemt het vliegen wel even waar en ga daarna verder. Dan zie je dat misselijk zijn geen belemmering moet zijn.

Mijn bescheiden bijdrage. Sterkte.

(Opvolgen van dit advies op eigen risico)
 
dit heb ik wel eens geprobeerd maar wil niet echt lukken. het is tevens gewoon met passagiersvluchten, niet met lessen (zit nog niet op een vliegopleiding). wil binnenkort wel een proefles nemen om te kijken of ik er dan ook last van heb.
 
haha ja sinds gisteren wel.
Helemaal zelf tot 1700 meter geklommen :)
Dat ging verder wel goed, maar toen gingen we verder vliegen en overtrek oefenen. En langzaamaan word ik dan duizelig/draaierig. Het zelf vliegen heeft bij mij nog niet echt geholpen vind ik, vlieg zoiezo niet met een prettig gevoel als ik duizelig ben.

Ook misselijk geworden in het (zelf) klimmen naar de 1700 meter?
Maar heb gisteren iets met de instructeur afgesproken, dus gaan we anders maar eerst dat is proberen. Maar vind het gewoon erg jammer dat we de les eerder moeten afbreken dan gepland.

Vliegen gaat nu trouwens wel steeds beter. Zelf starten, en gisteren circuit doorlopen.

Ben benieuwd! Hopelijk werkt het, gelukkig zelf nog nooit misselijk geworden tijdens de vlucht, maar kan me voorstellen dat het geen pretje is...
Laat het je alleen niet tegenhouden lekker veel te komen vliegen:biertje:
 
@ Richie1240

Bijzonder dat je niet ingaat op mijn post nav jouw problemen met misselijkheid.

Is het je eigenlijk ernst of neem je ons in het ootje?

:biertje:
 
De ene prikkel roept de andere op. In jouw geval: snotverkouden en halfdronken in een vliegtuig roept misselijkheid voor een vlucht op, misselijkheid voor een vlucht roept als je naar boven kijkt en een vliegtuig ziet gedachten op in de zin van ‘wat nou als er dit of dat gebeurt’ (Overigens ben ik wel benieuwd naar jouw invulling van ‘dit’ of ‘dat’).

Belangrijk is dat er andere prikkels komen ofwel dat jij associaties gaat maken die de bovenstaande reeks doorbreken. Ter illustratie een voorbeeld van iemand die goed wil presteren in de schaatssport. Insteek:
  1. Ik moet beter kunnen schaatsen dan Sven Kramer (ideologisch element);
  2. Positief denken is het beste om optimale schaatsprestaties te kunnen leveren (mythisch element);
  3. Ik koop dezelfde schaatsen als Sven Kramer (magisch element).

Maak jij nu eens een vertaalslag naar jouw wens op het gebied van luchtvaart. Good luck!:yeehaa:


met dit of dat bedoel ik dat ik op die momenten denk van wat nou als je neerstort of wat als de vleugels er af vallen. (allemaal onzin, maar het schiet wel door me hoofd) En heb ook niet meer dat lekkere gevoel in mijn buik wat ik vroeger wel had (op sommige momenten wel trouwens als ik een mooie foto zie of iets).

mijn vertaalslag:

1: ik wil weer met plezier vliegen, en aan vliegen kunnen denken.
2: proberen me niet druk te maken voor het vliegen.
3: ik neem een vliegles om te kijken of ik er dan ook nog last van heb.


@ Richie1240

Bijzonder dat je niet ingaat op mijn post nav jouw problemen met misselijkheid.

Is het je eigenlijk ernst of neem je ons in het ootje?


sorry voor de laate reactie kon even niet achter de computer.
 
Last edited:
Back
Top