Misselijk voor vlucht

richie1240

New member
hoi hierbij een vraag.

ik heb de laatste tijd (laatste 8 maanden) vaak last van misselijk zijn voor de vlucht en dit is dan weer over zodra we ongeveer een half uur vliegen. hier heb ik vroeger nooit last van gehad op vluchten, en begin nu te twijfelen of ik nog wel piloot moet/wil worden. weet iemand hoe dit komt, of nog beter hoe ik er vanaf kom

bij voorbaat dank
 
Ik ben geen arts, en geen psycholoog, maar heb wel een psychologische basis. Dus voor mij is dit een soort educated guess :).

Maar aangezien er zo geen lichamelijke reden lijkt te zijn voor jouw misselijkheid (je zit immers nog niet in het vliegtuig), lijkt het erop dat het psychologisch aangestuurd wordt. Dat maakt de misselijkheid er niet minder echt op, en dat is vervelend.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat 8 maanden geleden, toen je voor het eerst misselijk werd, daar wel een lichamelijke reden voor was (bijvoorbeeld iets verkeerds gegeten). Je associeerde dat met het aankomende vliegen, en omdat je daar zenuwachtig over bent (je wilt immers geschikt zijn om te vliegen), maak je jezelf daar nu zo druk over dat je elke keer weer misselijk wordt. In zo'n geval is het een soort van aangeleerd gedrag en dat kan je ook weer afleren.
Ook is het mogelijk dat je van de spanning of stress misselijk wordt, ook zonder dat je het als spannend of stressvol ervaart.

Al met al zou ik me er niet druk om maken; het is nu vervelend, maar de kans dat het aanblijft als je een vliegopleiding start is erg klein. Mocht het van de spanning of eerdere associaties komen, dan wen je daar tijdens een opleiding snel aan, en je maakt vanzelf nieuwe associaties aan.
Het lijkt mij geen luchtziekte, maar zelfs zware luchtziekte gaat in vrijwel alle gevallen over na de eerste paar praktijklessen en het is zeer zeldzaam dat iemand een vliegopleiding om die reden niet kan afmaken.