Hallo,
Ik zal me allereerst even voorstellen. Ik ben Milan en ik ben een 20 jarige student uit Noord- Holland.
Zoals velen op dit forum is het al jaren mijn droom om piloot te worden. Echter door verkeerde keuzes op de middelbare school heeft de uitvoering van die droom enige vertraging opgelopen. Eigenlijk is die vertraging voor mij heel goed uitgepakt omdat ik bij een juiste keuze nu klaar zou kunnen zijn met een vliegopleiding en ik dus in een zeer slechte markt terecht zou zijn gekomen.
De verkeerde keuze die ik heb gemaakt, is dat ik in plaats van na mijn VMBO-TL met prachtige cijfers, ik niet heb gekozen om door te leren op Havo, maar ben doorgestroomd naar het MBO. De reden hiervoor was dat ik nu toch wel erg graag met vliegtuigen wilde werken omdat luchtvaart toen al een grote passie voor mij was.
Ik heb dus de MBO-4 opleiding vliegtuigonderhoudtechniek gedaan en deze heb ik ook met succes afgerond. Daarna ben ik doorgestroomd naar het HBO. Echter begon het wachten op een plek in de cockpit me nu toch wel een beetje op te breken:niet_bli: Ik heb lange tijd geduld gehad omdat ik wist dat het niet verstandig was om met een VMBO bij een minder goed bekend staande vliegschool te beginnen. Nu ik echter MBO heb gedaan begint het toch wel heel erg te kriebelen. Omdat ik ook weet dat MBO een risico diploma is in de luchtvaart heb ik voor mijzelf het volgende plan opgesteld. Graag zou ik jullie mening willen horen. (Opbouwende) kritiek is uiteraard ook welkom omdat ik graag wil weten of dit plan (financieel) verantwoord is.
Het plan is als volgt:
-Ik ga in februari 2010 een overstap maken naar HBO rechten (totaal niet luchtvaart relevant maar dat terzijde).
-Ik doe naast het HBO momenteel ook al een schriftelijke Havo studie voor de vakken geschiedenis en wiskunde B. Hiervoor doe ik in juni/juli 2010 examen.
-In agustus 2010 ga ik selectie doen bij EPST (mijn keuze voor EPST is omdat werken in Engeland mij aantrekt).
-In schooljaar 2010 bestel ik er nog 4 Havo vakken bij.
-In februari 2011 hoop ik mijn propedeuse rechten te behalen.
-In juni/juli 2011 doe ik examen voor de 4 Havo vakken.
-In augustus 2011 wil ik dan beginnen bij EPST.
-In schooljaar 2011 bestel ik de laatste 2 (makkelijkste) Havo vakken en deze doe ik naast mijn vliegopleiding. Is vanwege de lage studiebelasting van deze vakken wel realistisch.
-In juni/juli 2012 doe ik examen in de laatste 2 Havo vakken.
-Ongeveer november 2012 zou ik dan in het bezit kunnen zijn van een frozen ATPL en een Havo diploma.
In dit hele scenario ga ik er even vanuit dat ik de selectie haal. Mocht dit niet lukken dan zal ik gewoon mijn HBO en Havo afmaken en het daarna nogmaals proberen bij een vliegschool.
Nu wil ik graag van jullie weten wat jullie ervan vinden.
Alvast bedankt voor jullie reacties
Ik zal me allereerst even voorstellen. Ik ben Milan en ik ben een 20 jarige student uit Noord- Holland.
Zoals velen op dit forum is het al jaren mijn droom om piloot te worden. Echter door verkeerde keuzes op de middelbare school heeft de uitvoering van die droom enige vertraging opgelopen. Eigenlijk is die vertraging voor mij heel goed uitgepakt omdat ik bij een juiste keuze nu klaar zou kunnen zijn met een vliegopleiding en ik dus in een zeer slechte markt terecht zou zijn gekomen.
De verkeerde keuze die ik heb gemaakt, is dat ik in plaats van na mijn VMBO-TL met prachtige cijfers, ik niet heb gekozen om door te leren op Havo, maar ben doorgestroomd naar het MBO. De reden hiervoor was dat ik nu toch wel erg graag met vliegtuigen wilde werken omdat luchtvaart toen al een grote passie voor mij was.
Ik heb dus de MBO-4 opleiding vliegtuigonderhoudtechniek gedaan en deze heb ik ook met succes afgerond. Daarna ben ik doorgestroomd naar het HBO. Echter begon het wachten op een plek in de cockpit me nu toch wel een beetje op te breken:niet_bli: Ik heb lange tijd geduld gehad omdat ik wist dat het niet verstandig was om met een VMBO bij een minder goed bekend staande vliegschool te beginnen. Nu ik echter MBO heb gedaan begint het toch wel heel erg te kriebelen. Omdat ik ook weet dat MBO een risico diploma is in de luchtvaart heb ik voor mijzelf het volgende plan opgesteld. Graag zou ik jullie mening willen horen. (Opbouwende) kritiek is uiteraard ook welkom omdat ik graag wil weten of dit plan (financieel) verantwoord is.
Het plan is als volgt:
-Ik ga in februari 2010 een overstap maken naar HBO rechten (totaal niet luchtvaart relevant maar dat terzijde).
-Ik doe naast het HBO momenteel ook al een schriftelijke Havo studie voor de vakken geschiedenis en wiskunde B. Hiervoor doe ik in juni/juli 2010 examen.
-In agustus 2010 ga ik selectie doen bij EPST (mijn keuze voor EPST is omdat werken in Engeland mij aantrekt).
-In schooljaar 2010 bestel ik er nog 4 Havo vakken bij.
-In februari 2011 hoop ik mijn propedeuse rechten te behalen.
-In juni/juli 2011 doe ik examen voor de 4 Havo vakken.
-In augustus 2011 wil ik dan beginnen bij EPST.
-In schooljaar 2011 bestel ik de laatste 2 (makkelijkste) Havo vakken en deze doe ik naast mijn vliegopleiding. Is vanwege de lage studiebelasting van deze vakken wel realistisch.
-In juni/juli 2012 doe ik examen in de laatste 2 Havo vakken.
-Ongeveer november 2012 zou ik dan in het bezit kunnen zijn van een frozen ATPL en een Havo diploma.
In dit hele scenario ga ik er even vanuit dat ik de selectie haal. Mocht dit niet lukken dan zal ik gewoon mijn HBO en Havo afmaken en het daarna nogmaals proberen bij een vliegschool.
Nu wil ik graag van jullie weten wat jullie ervan vinden.
Alvast bedankt voor jullie reacties