Mijn toekomstplannen. graag jullie mening.

KLM 2006

New member
Hallo,

Ik zal me allereerst even voorstellen. Ik ben Milan en ik ben een 20 jarige student uit Noord- Holland.

Zoals velen op dit forum is het al jaren mijn droom om piloot te worden. Echter door verkeerde keuzes op de middelbare school heeft de uitvoering van die droom enige vertraging opgelopen. Eigenlijk is die vertraging voor mij heel goed uitgepakt omdat ik bij een juiste keuze nu klaar zou kunnen zijn met een vliegopleiding en ik dus in een zeer slechte markt terecht zou zijn gekomen.

De verkeerde keuze die ik heb gemaakt, is dat ik in plaats van na mijn VMBO-TL met prachtige cijfers, ik niet heb gekozen om door te leren op Havo, maar ben doorgestroomd naar het MBO. De reden hiervoor was dat ik nu toch wel erg graag met vliegtuigen wilde werken omdat luchtvaart toen al een grote passie voor mij was.

Ik heb dus de MBO-4 opleiding vliegtuigonderhoudtechniek gedaan en deze heb ik ook met succes afgerond. Daarna ben ik doorgestroomd naar het HBO. Echter begon het wachten op een plek in de cockpit me nu toch wel een beetje op te breken:niet_bli: Ik heb lange tijd geduld gehad omdat ik wist dat het niet verstandig was om met een VMBO bij een minder goed bekend staande vliegschool te beginnen. Nu ik echter MBO heb gedaan begint het toch wel heel erg te kriebelen. Omdat ik ook weet dat MBO een risico diploma is in de luchtvaart heb ik voor mijzelf het volgende plan opgesteld. Graag zou ik jullie mening willen horen. (Opbouwende) kritiek is uiteraard ook welkom omdat ik graag wil weten of dit plan (financieel) verantwoord is.

Het plan is als volgt:
-Ik ga in februari 2010 een overstap maken naar HBO rechten (totaal niet luchtvaart relevant maar dat terzijde).
-Ik doe naast het HBO momenteel ook al een schriftelijke Havo studie voor de vakken geschiedenis en wiskunde B. Hiervoor doe ik in juni/juli 2010 examen.
-In agustus 2010 ga ik selectie doen bij EPST (mijn keuze voor EPST is omdat werken in Engeland mij aantrekt).
-In schooljaar 2010 bestel ik er nog 4 Havo vakken bij.
-In februari 2011 hoop ik mijn propedeuse rechten te behalen.
-In juni/juli 2011 doe ik examen voor de 4 Havo vakken.
-In augustus 2011 wil ik dan beginnen bij EPST.
-In schooljaar 2011 bestel ik de laatste 2 (makkelijkste) Havo vakken en deze doe ik naast mijn vliegopleiding. Is vanwege de lage studiebelasting van deze vakken wel realistisch.
-In juni/juli 2012 doe ik examen in de laatste 2 Havo vakken.
-Ongeveer november 2012 zou ik dan in het bezit kunnen zijn van een frozen ATPL en een Havo diploma.

In dit hele scenario ga ik er even vanuit dat ik de selectie haal. Mocht dit niet lukken dan zal ik gewoon mijn HBO en Havo afmaken en het daarna nogmaals proberen bij een vliegschool.

Nu wil ik graag van jullie weten wat jullie ervan vinden.

Alvast bedankt voor jullie reacties:)
 
Of het een goede keuze is zul je pas achteraf weten, niemand kan in de toekomst kijken v.w.b. werkgelegenheid.
Vraag me alleen af in hoeverre je tijd hebt om die laatste HAVO vakken in Engeland/V.S. te doen?
En wed niet alles op 1 paard, doe bij een aantal scholen selectie.

verder succes, je hebt er in ieder geval over nagedacht.
 
Ik had wat betreft de laatste 2 havo vakken in Engeland al een leuk ideetje.
Namelijk het vak Engels:p: Ik mag aannemen dat ik, wanneer ik lessen en theorie boeken in het Engels volg, ik na een jaar toch over voldoende kennis zal beschikken om een middelbare school examen af te leggen. Daarnaast zal ik dan nog het vak maatschappijleer doen. Daar staan maar heel weinig uren voor en is in een jaar tijd met een uurtje per week leren makkelijk te halen.

Het enige probleem wat betreft vliegschoolkeuze dat ik momenteel heb, is dat ik op dit moment alleen nog een MBO diploma heb en dus officieel alleen maar toelaatbaar ben bij EPST (als we het even over het NLS, KLS, EPST rijtje hebben). Ik weet zelf wel dat ik aan het einde van de rit ook in het bezit ben van een Havo diploma maar of dit de selectiemensen van bijvoorbeeld KLS zal overtuigen...

Overigens net even met EPST gebeld en die nemen op dit moment ook geen MBO aan. Hopelijk is dat in augustus anders...
 
wellicht toch een idee eerst vol voor die HAVO papiertjes te gaan, en dan je kansen te spreiden bij een aantal scholen?
Heb je ook een plan B, als je niet wordt toegelaten tot EPST?
 
Beste Milan,

Ik denk niet dat EPST mensen gaat aannemen met MBO, waarom zouden ze in Augustus ineens hun aanname-eisen veranderen? Ik weet niet wanneer je die laatste 2 Havo vakken wilt gaan doen maar tijdens je theorie fase heb je sowieso geen tijd. Als ze zo makkelijk zijn zou ik ze van tevoren doen, dan kun je je tijdens de vliegopleiding tenminste richten op wat je daarvoor moet doen.

Succes
 
Omdat de EPST normaal gesproken wel MBO aanneemt. Dit is een 'tijdelijke' maatregel vanwege de crisis. Op de website wordt MBO ook nog gewoon als toelaatbaar gemeld. De meneer van EPST vertelde mij dat ze de eisen van airlines hanteerden (wat ik overigens wel weer raar vind. Ik dacht dat Engelse airlines geen onderscheid maakten tussen mbo en havo:confused: ).

Dus mocht het in augustus weer wat beter gaan in de luchtvaart dan zou er een mogelijkheid zijn dat de eisen weer wat worden verlaagd. Mocht dat niet het geval zijn kon ik nog altijd de eerste fase doen en dan zou ik een jaar de tijd hebben om de Havo af te maken en aan de volgende fase te beginnen. Dus dat is in principe nog wel haalbaar al krijg ik het dan weer erg druk naast mijn HBO.

De backup bij het niet halen van de selectie is het gewoon afmaken van de HBO en de schriftelijke Havo cursus. Daarna zou ik het dan nog bij andere vliegscholen kunnen proberen.
 
Erg druk naast je HBO? Ik denk, weet eigenlijk wel zeker, dat ATPL theorie een stuk intensiever is dan een HBO opleiding (8 maanden bij EPST). Ga alsjeblieft niet proberen naast je ATPL nog 'even' een paar HAVO vakken te halen, want je resultaten zijn rete belangrijk bij een eventuele airline selectie later. Dus: éérst je HAVO halen, dan pas je opleiding beginnen.

ps. kan je trouwens geen selectie starten als je kan bewijzen dat je bezig bent om je HAVO diploma te halen? Kon ik destijds namelijk wel, al was dat maar voor één vak.
 
Zou het vak Engels ook niet haalbaar zijn naast de opleiding? Ik had zelf namelijk een beetje in mijn hoofd dat ik tijdens de lessen en tijdens het leren genoeg ervaring opdoe om een examen Engels vrijwel zonder leren kan halen. De literatuurlijst kan ik dan al het jaar ervoor, voordat ik ben begonnen al hebben doorgewerkt. Ik heb destijds namelijk ook voor VMBO en MBO Engels gehaald en ben toegelaten tot een engelstalige HBO met minimale inzet omdat ik de Engelse taal goed beheers. Mocht dit naar jullie mening ook niet haalbaar zijn hoor ik dat natuurlijk graag.

Maar wat jij zegt zou misschien wel kunnen. Misschien kan ik EPST tegen die tijd wel overtuigen dat ik mijn Havo diploma ga halen voordat ik aan de opleiding begin door met eerder behaalde cijfers mijn capaciteiten aan te tonen.
 
Zou het vak Engels ook niet haalbaar zijn naast de opleiding? Ik had zelf namelijk een beetje in mijn hoofd dat ik tijdens de lessen en tijdens het leren genoeg ervaring opdoe om een examen Engels vrijwel zonder leren kan halen. De literatuurlijst kan ik dan al het jaar ervoor, voordat ik ben begonnen al hebben doorgewerkt. Ik heb destijds namelijk ook voor VMBO en MBO Engels gehaald en ben toegelaten tot een engelstalige HBO met minimale inzet omdat ik de Engelse taal goed beheers. Mocht dit naar jullie mening ook niet haalbaar zijn hoor ik dat natuurlijk graag.

Maar wat jij zegt zou misschien wel kunnen. Misschien kan ik EPST tegen die tijd wel overtuigen dat ik mijn Havo diploma ga halen voordat ik aan de opleiding begin door met eerder behaalde cijfers mijn capaciteiten aan te tonen.

Overigens is er nog een klein puntje:
Mocht EPST in augustus onverhoopt wel weer mensen met technische MBO toelaten dan is het niet noodzakelijk dat ik de overige 2 havo vakken ook echt tijdens de vliegopleiding doe. Havo certificaten zijn namelijk 10 jaar geldig en ik heb dus na de opleiding nog enkele jaren waarin ik alsnog de 2 overige certificaten kan halen. Ik ben vergeten dit te melden in de eerste post.

P.S per ongeluk mezelf gequote. Excuses daarvoor.
 
Hoi Milan,

Waarom HBO rechten?

Ga gewoon fulltime voor je Havo en daarna proberen een HBO luchtvaartgerelateerd met doorstroom KLS. die werken samen met de Hanze hogeschool volgens mij mocht je echt je HBO willen doen.

Wat je ook kan doen is gewoon asap Havo halen en dan selectie doen bij EPST, KLS, NLS etc.

grtz......
 
Hallo,

Ik heb voor rechten gekozen zodat, mocht ik om wat voor reden dan ook bij geen enkele vliegschool worden aangenomen (bijvoorbeel vanwege medische redenen), ik een HBO achter de hand heb waarmee ik een beroep kan doen wat ik leuk vind.

Ik heb tijdens mijn MBO geleerd dat ik de luchtvaart een fantastische sector vind maar dat ik binnen die sector eigenlijk alleen piloot wil worden. Andere beroepen binnen de luchtvaart op HBO niveau trekken mij helaas niet zo.

Overigens is er nog een andere reden dat ik niet asap op een vliegschool wil beginnen zelfs al zou ik mijn hele Havo dit jaar nog kunnen redden. Ik ben namelijk bang dat als ik alles te overhaast doe, ik alsnog op een slechte markt kom, terwijl ik wanneer ik mijn bovenstaande plan aanhoud, ik over ongeveer 3 jaar klaar ben.

Ik ga in ieder geval even contact opnemen met Oxford Aviation dus bedankt voor die tip. (ik heb even op de site gekeken, ziet er allemaal goed uit op het financiële plaatje na. Er is als ik het goed lees namelijk een onderpand nodig voor de lening en dat is voor mij geen mogelijkheid aangezien mijn ouders niet garant willen staan voor mij).
 
Maar is een propedeuse en een Havo niet dubbel op?

Buitenlandse maatschappijen vragen niet om een Havo. Nederlandse maatschappijen wel, maar een propedeuse volstaat dan in vele gevalen ook.

Volgens jou beschreven tijdlijn, behaal je je propedeus voordat je aan een vliegopleiding begint. Dan lijkt mij het nog halen van een Havo overbodig.

Grtz Mike5
 
Dus een propedeuse staat voor een airline gelijk aan Havo? Dat wist ik niet. Dan toch maar weer even EPST opbellen om te vragen of het bij hen ook mogelijk is om met een propedeuse binnen te komen.

Maar dan zit ik denk ik weer met het probleem dat het geen propedeuse van een technische opleiding is, of maakt dat niet uit?
 
Last edited:
Een P heb je niet zeer veel aan, je kan er niet echt op terug vallen. Maar zoals eerder genoemd zou ik eerder je Havo proberen te halen en dan verder te kijken.
 
Hallo Milan,

Ik wil je geen domper bezorgen, maar je kan wel vergeten om ook maar iets anders te doen naast je ATPL theorie. Tijdens je theorie ben je gewoon 12 uur per dag (ja ook in het weekend) keihard bezig met blokken. Weinig tot geen sociaal leven en inderdaad, je resultaten zijn super belangrijk. Niet doen dus.

Veel succes met de rest.
 
Ik denk niet dat EPST mensen gaat aannemen met MBO


ik kan persoonlijk vertellen dat dit niet waar is, want ik heb MBO zeevaartschool gedaan, en vooral door de ervaring van werk en soort opleiding vonden ze het juist een erg goede aansluiting.
ik heb dus ondertussen de opleiding bij epst afgerond, en ben alweer bijna 2 jaar volop aan het vliegen, dus het is dus in elk geval wel mogelijk. (al ligt het denk ik enigzins wel aan je leeftijd en soort mbo opleiding)
 
Ik ben zelf in het bezit van een MBO vliegtuigonderhoudtechniek dus ik denk dat dat wel goed zit.

Ik heb trouwens tijdens het telefoontje met EPST niet gezegd wat voor MBO ik heb gedaan of dat ik sowieso een technische MBO heb gedaan. Misschien dat er dan wel een mogelijkheid tot toelating zou zijn geweest. Daar moet ik maar weer even contact over opnemen.
 
Back
Top