Midpoint rvr

dassault

New member
Hoi wat verwarring hieromtrent.

Voor een cat 1 approach geven ze tdz rvr 550m. Midpoint rvr 400m. Is de midpoint hier enkel indicatief of een restrictie maw, mag ik landen of niet? Heb gelezen dat tdz rvr "always controlling" is. Maar dan zeggen ze erbij dat midpoint ook controlling is als het "relevant" is.

Kan hier iemand dit wat verklaren?

Tx
 
Dassault,

Helaas kan ik je geen link geven. Maar bij ons kan de MID RVR minimaal 125m zijn bij een CAT1 Approach. MID RVR is bij ons wel ook controlling indien gegeven, dus zou de MID RVR 100m zijn bij een CAT1 approach dan is dat below limits. Mocht de TDZ RVR niet available zijn dan moet de MID RVR 550m zijn bij een CAT1 approach.

Bij 125m zie je genoeg om het vliegtuig manueel te besturen.
 
Ligt aan je landing distance of de RVR relevant is. In de boeken van mijn werkgever wordt >60 kts groundspeed als relevant gezien, en als mid-point/end-point reported is zijn ze ook controlling.
 
Met die RVR begin ik aan de approach met mijn Fokker. Simpelweg a. omdat het in de OM staat, :) b omdat (meestal) 1/3 van elke baan voldoende voor de Fokker is om stil te staan.

Dus mocht de baan kort zijn (minimale baanlengte ILS CatI is mij niet bekend) zodanig dat je nog uitrolt in het tweede segment, dan wordt tweede segment RVR misschien wel relevant.

(What they said)

ftp://ftp.at.fcen.uba.ar/aeronautica/DOCUMENTOS VARIOS/manual de RVR_ingles.pdf

ICAO doc over RVRs. Of het is iets moet je zelf maar bepalen.
 
Ok, maar ingeval van runway limited zou ik graag weten waar midpoint rvr op de runway begint (fysiske locatie dus)
 
The site for observations to be representative of the touchdown zone should be located about 300 m along the runway from the threshold. The site for observations to be representative of the mid-point and stop-end of the runway should be located at a distance of 1 000 to 1 500 m along the runway from the threshold and at a distance of about 300 m from the other end of the runway. The exact position of these sites and, if necessary, additional sites should be decided after considering aeronautical, meteorological and climatological factors such as long runways, location of navigation aids, adjacent structures or the location of swamps and other fog-prone areas.

Uit eerder genoemde link. Locatie staat niet vast dus. Is denk een beetje natte vinger werk. Zoals Alien al zegt, neem 10-9, je landing distance , beetje common sense en veiligheid mee in je beslissing.
 
Bij ons geldt: CAT 1, rvr 550
CAT 2: 300/75/75 (auto roll out)
CAT 3a: 200/75/75 (")
CAT3b: 75/75/75 ("), if no roll out for cat 2/3a/3b, midpoint 125.

Voor cat1 midpoint 550 dus, met ik vermoed de achterliggende gedachte als de midpoint RVR beneden de 550 (of hogere cat1 minima) is LVO actief is en CAT 2 minima of lager van toepassing zijn. Tenzij LTS Cat 1, maar zover zijn we nog niet.
 
Chupito, in een ideale wereld heb je inderdaad gelijk. Echter hier in LGW is de baan bijna de hele zomer alleen maar CAT1 geweest en we hebben verschillende dagen gehad waar de TDZ RVR 550+ was en de MID +/-400. Dan ben je blij als je MID RVR maar 125 hoeft te zijn want anders was je officieel niet binnen gekomen.

Maar ja, uiteindelijk moet je opereren aan de hand van wat er in je OPS manual staat. En zoals uit dit topic gebleken is verschilt dat aardig tussen de verschillende maatschappijen.

Bij ons is het;

CAT1 TDZ 550 MID 125 STP disregard
CAT2 TDZ 300 MID 125 STP disregard
CAT3A TDZ 200 MID 125 STP disregard
CAT3B TDZ 75 MID 75 STP disregard
 
Ok, maar ingeval van runway limited zou ik graag weten waar midpoint rvr op de runway begint (fysiske locatie dus)

Bv bij RVRs 300m, 400m, 500m, 1500m bij een 4000m baan kun de stukken mooi in 1000m per opgegeven RVR nemen. Als jij dan een Landing Distance Required hebt van 1800m zou je theoretisch in de tweede RVR waarde tot stilstand komen. Dan zijn dus de eerste 2 RVRs 'relevant'.
 
Bij ons is ook het midpoint controlling when relevant (relevant = part of the runway used during high speed phase of landing to approximately 60 kts). Moet altijd, net als bij Flying Torquewrench, minimaal 125m zijn voor midpoint (wanneer niet relevant) en 75m voor stop-end.
 
Back
Top