Meteorology

Lima-lima

Member
Ik ben nu een paar maanden bezig met mijn vliegopleiding, keek al vaker op dit forum maar nu vond ik het nodig mij aan te melden. Het probleem is namelijk dat ik bij mijn ATPL nogal wat moeite heb met Meteo, de rest zit er wel in maar dit vak.. Nu heb ik over iets meer dan een maand mijn examen en wil graag extra oefenen. Op dit moment gebruik ik de bristol boeken. Welk boek kan ik het beste erbij kopen? Jeppesen? Oxford? Andere? Alvast bedankt.
Lima-lima
 
Heey Lima-Lima,

Ik ken zelf de bristol boeken niet. Ik heb zelf de Oxford boeken gehad, hier wordt meteo erg goed en uitgebreid behandelt. Met welke onderwerpen heb je problemen, want de meeste dingen kun je ook op internet op zoeken waar het ook goed uitgelegd wordt.
Groet
 
Bristol is helder en op zich goed, maar ik heb het gevoel dat ze soms nèt even iets te basic zijn, niet genoeg verdieping geven. Zelf heb ik voor Meteo het boek van Pilatus erbij genomen, door K.H. Hack. Goed geillustreerd, duidelijke taal. Heeft mij aan heel wat 'aha' momentjes geholpen.

ISBN: 3-9522668-2-5

suc6
 
Dank voor de reacties alvast. Wat ik vooral lastig vind zijn de druksystemen en de verschillende soorten wolken uit elkaar houden. Cb en cu cs enzo. Ik zal dat boek van dune zo opzoeken. Dank voor de tip
 
Dank voor de reacties alvast. Wat ik vooral lastig vind zijn de druksystemen en de verschillende soorten wolken uit elkaar houden. Cb en cu cs enzo. Ik zal dat boek van dune zo opzoeken. Dank voor de tip

Zelf heb ik les gekregen uit de boeken van Jeppesen. Deze zijn vrij duidelijk en gaan redelijk diep op de stof in. Mijn examen heb ik het vorige blok gehad en had hier 98% voor gescoord. Je kunt me ook altijd even een PM sturen. Als je daarin concreet benoemt wat je lastig vindt, kan ik het je misschien ook wel uitleggen.... Scheelt weer een duur boek aanschaffen.
 
Last edited:
klinkt een beetje suf, maar waar ik ook onwijs veel van heb geleerd in het Mosbach boek voor PPL vliegers, ook voor ATPL theorie dus ;) wordt daar op een redelijk simpele manier en met foto's uitgelegd
 
Dank voor de reacties alvast. Wat ik vooral lastig vind zijn de druksystemen en de verschillende soorten wolken uit elkaar houden. Cb en cu cs enzo. Ik zal dat boek van dune zo opzoeken. Dank voor de tip

Lima-Lima, misschien een klein ezelsbruggetje:

als er nimbo of nimbus in voorkomt betekent het dat het uit de wolken regent. Nimbostratus en Cumulonimbus. Verder zijn stratus wolken stabiel en cumuliforme wolken instabiel. cumulus kun je herleiden tot 'stapel'. Dit zijn van die bloemkool wolken die dus turbulentie geven. Verder is er nog de altocumulus castellanus. Een voorbode van omweer. Ziet eruit als de kantelen van een kasteel. Dan heb je ook nog de cumulus granitus. Deze geeft veruit de meeste turbulentie als je erin vliegt.
 
Flight Meteorology by Finn Brinch. ISBN 978-87-980768-9-6

Deze beste man schijnt ook de JAA vragen gemaakt te hebben. Boek is geschreven in belabberd engels, maar alle feiten staat er in. Bevat ook een index op onderwerp en een index op JAA learning objectives.
 
Lima Lima,
Ik doe zelf ook de Bristol Distance Learning Course. Heb examen Meteo in April gehad. 1 voordeel, de brush up die je gaat krijgen omvat alle vragen die je ook op je examens kan verwachten.
Over het definieren van wolken krijg je maar 1 vraag op je examen, zou daar niet te zwaar aan tillen.
Druksystemen, goed de verschillende Airmasses in Europa leren, Jetstreams, Anticyclones, Depressions, de kenmerken hiervan en de bekende ezels bruggetje (laag druk in de NH aan je linkerhand als je met je rug naar de wind staat) Climatology vond ik zelf het lastigst, te weten wat voor weertype je kan verwachten in India bv, low level winds, upper winds. Ik zou dit hoofdstuk goed leren al het niet moeilijk is maar gewoon een hoop info.
Groet,
R. Vollenga
 
Wat mij hielp bij Met tijdens m'n opleiding was gewoon naar buiten kijken, kijken wat het weer is. Denk dan aan bijvoorbeeld afleiden of je in 'warme' of 'koude' lucht zit (frontaal weer), waar de cyclonen zijn, wat de windrichting 100 km verderop waarschijnlijk is etc etc.

Dan thuis checken of je gelijk hebt....
 
Lima-Lima, misschien een klein ezelsbruggetje:

als er nimbo of nimbus in voorkomt betekent het dat het uit de Wolken regent. Nimbostratus en Cumulonimbus. Verder zijn stratus wolken stabiel en cumuliforme wolken instabiel. cumulus kun je herleiden tot 'stapel'. Dit zijn van die bloemkool wolken die dus turbulentie geven. Verder is er nog de altocumulus castellanus. Een voorbode van omweer. Ziet eruit als de kantelen van een kasteel. Dan heb je ook nog de cumulus granitus. Deze geeft veruit de meeste turbulentie als je erin vliegt.

Koninglucht,

ik wil je bij deze bedanken voor dit makkelijke ezelsbruggetje, ik las dit maandagavond en had gisteren examen, en dit heeft me gered.... :biertje:
 
Dan nu maar hopen dat je de cumulus granitus op kilometers afstand al weet te herkennen, want die geven de meeste energie uitwisseling als je erin vliegt met je toestel.

Of te wel: wegblijven en heel veel respect tonen voor de cumulonimbus en de granitus.


Just my 2 ct.

WS
 
Back
Top