MEt EASA brevet - FAA brevet verkrijgen

richi78

New member
Ik heb vernomen dat het relatief makkelijk is om een FAA brevet te krijgen zonder dat je hiervoor naar Amerika hoeft te gaan of speciale dingen moet doen (examens).

Heeft iemand hier (al) ervaring mee?
 
Stap 1 : de validatie van je brevet. Dit kost ongeveer zes maanden tijd en gaat per post. De aanvraag gaat naar Amerika, van daar wordt met de Nederlandse overheid geverifieerd of de gegevens kloppen, Nederland stuurt het terug naar Amerika, en dan komt het geaccordeerd terug naar jou.
Let op: de Language Proficiency moet ook op de validatie aanvraag vermeld worden. Die moet nl. ook op het uit te geven brevet komen te staan.

Stap 2: Binnen 6 maanden na ontvangst van de validatie kan je bij een FSDO aankloppen voor een Amerikaanse gelijkstelling. Zij handelen het dan administratief af, en je ontvangt een papieren voorlopige gelijkstelling waarmee je kunt vliegen. Deze is maximaal twee maanden geldig. Je ontvangt het eigenlijke brevet per post.
Er zijn veel FSDO's, allemaal in Amerika.
Maar...
Er zijn twee Engelse heren, Tom Hughston en Adam House, die hetzelfde kunnen doen als een Amerikaanse FDO. Zij horen nl. bij de New York International FSDO en kunnen dus in Europa een validatie omzetten in een FAA 61.75 gelijkstelling.

Maar...
Toen de Engelse Language Proficiency ook op het Amerikaanse brevet moest komen te staan kregen deze heren het ineens heel druk en hadden ze snel in de gaten dat ze veel meer geld konden vragen dan ze tot dan toe deden, zolang ze maar onder de prijs van een retourtje Amerika bleven.
Ik weet niet wat ze nu vragen maar een paar jaar terug was dat al 350 euro.
 
Tekst van AOPA:

Kan ik een gelijkstelling krijgen op basis van mijn JAR/EU-brevet?

Ja, dat kan, maar ook al heb je meer dan een PPL, bv een CPL of ATPL, dan kan je nooit meer dan een gelijkstelling op PPL niveau van de FAA krijgen (FAR $ 61.75(a)).

Alle ratings op je JAR/EU-brevet kunnen worden overgenomen, behalve een Instrument Rating. Om een IR op je gelijkstelling te laten opnemen, moet je eerst een theorie-examen (“knowledge test”) doen. Zie hiervoor meer bij de vraag over gelijkstelling van een IR.

Voor de aanvraag van een gelijkstelling heb je een geldig JAR/EU brevet en een geldig medical nodig. Heb je nog een JAR brevet dan bevelen we je aan deze om te zetten in een EU brevet voordat je de aanvraag voor gelijkstelling doet. Want anders moet je tzt bij het verkrijgen van je EU brevet weer een nieuwe gelijkstelling vragen.

De procedure hoe je een aanvraag moet doen staat op de site van de FAA.
Voordat je een gelijkstelling krijgt, moet KIWA een verification letter aan de FAA sturen.
Je moet de gelijkstelling in persoon bij een FSDO (FAA Flight Standards District Office) in de USA, naar eigen keuze, ophalen.

Zie: http://www.faa.gov/licenses_certificates/airmen_certification/foreign_license_verification/

Waar moet je goed op letten!
Plan alles zo dat als je je gelijkstelling gaat ophalen in de USA het brevet en het medical die je hebt opgegeven bij je aanvraag voor gelijkstelling nog EXACT hetzelfde zijn als je in je aanvraag hebt opgegeven. Ook moeten beide geldig zijn op het moment van de aanvraag en het moment dat je je gelijkstelling ophaalt. Dus als je na je aanvraag voor gelijkstelling een nieuw brevet krijgt of een nieuwe medical met een nieuwe datum na je keuring, ga je voor niets naar de USA! Je moet dan je hele aanvraag op nieuw doen.
De procedure voor verificatie duurt 45 tot 90 dagen; na goedkeuring heb je 6 maanden de tijd om je gelijkstelling op te halen. Ben je te laat, dan moet je alles overdoen.

Pas ook op dat als je je gelijkstelling hebt opgehaald je niet onmiddellijk zomaar kan gaan vliegen in de USA. Je moet eerst een BFR (Biennual Flight Review) doen en in je logboek laten aftekenen (FAR 61.56) En voor sommige vliegtuigen hebt je ook eerst een endorsement nodig in je logboek van een FAA gecertificeerde instructeur. Zoals tailwheel, complex en high performance vliegtuigen (FAR 61.31).

Groeten Marieke
 
Ik ben zelf ook bezig met het aanvragen van een gelijkstelling.

Was er al eerder mee bezig maar omdat de aanschaf van een N kist toen op het laatst niet door is gegaan de aanvraag procedure gestaakt. Inmiddels alsnog een N kist aangeschaft dus opnieuw de procedure in.

Zoals Marieke het omschrijft staat het ook op de website van AOPA.

Je kan voor je BFR naar Le Touquet. Thomas Hughston is afgevaardigde van een FDSO voor Europa. Hij doet hij dit soort flight reviews.

http://www.rnav.us/index.html


Misschien dat WHS je er ook nog iets over kan vertellen die heeft mij destijds veel uitgelegd maar volgens mij heb je alles zo.

succes

JB
 
Back
Top