mensen die VO ingenieursopleiding voor vliegopleiding gedaan hebben

question

New member
Hallo,

Zijn er hier ook mensen die voor hun vliegopleiding de opleiding vliegtuigoperaties hebben gedaan aan de hogeschool van A'dam??

Zo ja, sluit dat goed op elkaar aan en krijg hoe lang duurt de opleiding voor ATPL dan nog? je hebt tenslotte toch al wat vakken gehad die je ook tijdens je ATPL krijgt of zie ik dit verkeerd?

Vertel er maar wat over.......hoe het bevalt, voordelen/nadelen, vrijstellingen etc etc

Thanx
Pieter
 
Hoi,

De voordelen zijn dat als je die opleiding hebt gevolgd wordt alles een stuk makkelijker om te begrijpen. Denk niet dat je een paar vakken niet hoeft omdat je al op school heeft gehad, vroeger was het wel mogelijk (als ik me niet vergist). Het telt ook een plus punt bij een solicitatie als je een achtergrond in de luchtvaart hebt. Moet je ook denken dat met een schuld van ongeveer 100K en geen baan wordt dan een beetje moeilijk om dat af te lossen, tenzij jij met een leuke ($$$) en mooie ($$$$$$$$) vrouw trouwt :D. Ik zelf zit in het laatste jaar van Luchtvaarttechnologie en ben van plan om volgend jaar mijn droom waar te maken hoping to get a job as pilot soon. Als niet dan heb ik nog mijn ingenieursopleiding als vangnet.

:radar:

See ya, E.
 
Hallo Pieter,

Ik heb zelf HTS VTB gedaan en ben een aantal jaren later commercieel vlieger geworden. Er zijn zeker voordelen als je eerst zo'n HBO opleiding volgt, vrijstellingen zaten er voor mij niet in. Voor de rest adviseer ik je om de sectie 'Hoe word ik (geen) piloot' door te neuzen, je bent niet de eerste die deze vragen stelt. Succes

Sander
 
Heb zelf ook VO gedaan, afgestudeerd in 1993 bij de US Air Force te Langley AFB op een luchtvaart-gerelateerd IT-project.
Ben echter in de IT blijven hangen, en heb nu een hele goede baan bij het grootste IT consultancy bedrijf in NL.

Momenteel doe ik voor de lol (dus uitsluitend voor recreatieve doeleinden) een PPL opleiding. Voordeel is dat de theorie opleiding appeltje-eitje is. Een VO opleiding is echter geen garantie voor een baan in de luchtvaart! Ook hier is de markt verzadigd! Echter het geldt bij sollicitaties wel zo'n beetje als een HTS WTB diploma, dus je komt er wel mee aan de bak.
 
nog een vraagje

nog een vraagje

Hallo,

In de info folder van VO staat ook dat je in het stage jaar kan beginnen aan de theorie van verkeersvlieger, hoe zit dit in mekaar, waar kan je bijv. theorie doen etc en wat moet je dan in het 4e jaar doen? Ik neem aan dat stage in het 3e jaar is.

pieter
 
theorie moet praktijk staan..........zijn er mensen die dit gedaan hebben en zouden die mij ff kunnen vertellen HOE ze dit gedaan hebben en HOE het ze bevallen is.

pieter
 
Volgens mij had ik het ook al in een ander topic neergezet maar je kan dus in het derde jaar als de andere op stage gaan naar de NLS toe. Daar volg je de volledige opleiding en dan hoef je alleen nog maar te afstuderen voor VO. Uiteindelijk (na 4,5 jaar) ben je dus ATPL holder en ing. Je hebt dus vrijstelling voor je stage, theorie, praktikums en projekten van het derde en vierde jaar.

Het is i.i.g. dus meer dan alleen een NLS. Maar als je het normale VO traject volgt heeft dat ook voordelen omdat je tijdens je stage praktijk ervaring opdoet binnen de luchtvaart maar dan niet alleen vanuit de cockpit ( bijvoorbeeld bij een technische dienst of een luchtverkeersleiding).

Overigens krijg je ook studiepunten ed. als je in je vrije tijd bijvoorbeeld je PPL haalt. Maar voor meer info moet je op een open dag etc. maar een leraar aanschieten of telefonisch contact opnemen.

De mnsen die ik heb gesproken die na hun VO nog een vliegopleiding zijn gaan volgen hebben er verschrikkelijk veel voordeel bij gehad, over de meeste zaken (zeker waarop je bent afgestudeerd) weet je gewoon veel meer dan wat er geleerd moet worden voor je ATPL. Daardoor is het theoriegedeelte veel makkelijker. En daarnaast, zoals hierboven ook al is gezegd is VO een goede back up binnen de luchtvaart.

veel suc6,
Sharm
 
Back
Top