Meer dan 1 type ?

Phuket Dragon

New member
Mag je als piloot zijnde op meerdere types toestellen door elkaar vliegen ? Ik zie n.m bij type ratings verschillende modellen staan. Boeing en Airbus.
Is er ook een max aantal uur per maand dat je mag vliegen ?
 
Ja hoor, dat kan, mits je maar alle requirements voor verlenging waarmaakt voor alle brevetten die je geldig wilt houden.
Afhankelijk van de hoeveelheid types en luchtvaartdiensten waar je onder valt kan het erg ingewikkeld worden.
De truc is vaak, hoe je het beste de requirements van de verschillende diensten kunt combineren.
De ene dienst accepteert soms de requirements van de andere niet.
Na JAR zou het allemaal iets makkelijker moeten gaan, maar zelf moet ik nog steeds 3 medische keuringen per jaar ondergaan. (Nee, ik ben nog lang geen 40).
Als je enkel geinteresseerd bent in het vliegen van meerdere types binnen de JAA-landen, zou het niet al te ingewikkeld moeten zijn.
Je moet dan bijvoorbeeld voor het verlengen van je instrumentrating, het zwaarste type uitkiezen en die geldt dan ook voor je andere types.

V.w.b. maximum uren: ook dat hangt af van de luchtvaartdienst waar je onder valt of de maatschappij waar je voor vliegt (altijd de "most restrictive" nemen).
Voor mij momenteel 90 uur per maand of 1000 uur per jaar (Hong Kong).
Weet de nummers niet uit m'n hoofd voor IVW, maar kun je vast opzoeken online
(http://www.jaat.eu/publications/jars/607069.pdf)
Zo niet, is er vast wel een slimmer jongetje/meisje op airwork.
Succes.

MG
 
In mn slimme dagen vloog ik 3 types door elkaar.

2 zusjes van elkaar met wat onderling verschil en een braziliaans barrel..
om legaal te blijven moest ik elke 6 maanden op een ander type mn checks doen.

moet zeggen dat het knap lastig is, soms zie je een type niet voor maanden en dan ineens callout van stby en zie maar wat je mee krijgt.

laat mij maar 1 type vliegen, zo weinig mogelijk, dan blijft het leuk!!

k.
 
airbus Mixed Fleet Flying (MFF)

airbus Mixed Fleet Flying (MFF)

All the airbus fly-by-wire aircraft have a common operating philosophy and were designed with a common cockpit.

At my company we fly A330/A340 MFF and A320/A330 MFF (Captains only).

I fly both the A320 and A330. It's surprisingly straight forward even though the A330 is almost 3 times the size of the A320.

It's fun too! :grijns:
 
Bedankt voor jullie antwoorden.

Het zit allemaal moeilijk in elkaar zie ik wel.
Als ik een airliner start en zoek een Gezagvoerder en Co piloot ( FO ? ) waar moet ik dan naar kijken als ik een 777 als toestel heb ?
 
Vraag dat maar aan de verzekeringsmaatschappij, die eisen liggen waarschijnlijk wat hoger dan welke authoriteit ook.

En met 777 in gedachten zal je ook op de aantallen moeten letten. Sby crew, crew on rest, crew aan het vliegen, crew die wel eens vrij wil etc.
 
In mijn vorige baan vloog ik 3 types (Citation Encore, Excel en een King Air 90) en ik denk dat dat teveel is; 2 vind ik persoonlijk genoeg.

De Encore en Excel lijken behoorlijk op elkaar, maar hebben toch genoeg verschillen dat het dus 2 aparte types zijn en het was toch de eerste vlucht weer even "wennen" als je de een of de ander een tijdje niet gevlogen had.
Gooi daar een King Air bij en de verwarring is compleet.

Om mijn standpunt kracht te geven een anecdote van een aantal jaren terug.

Nadat ik inmiddels de King Air zo'n 6 maanden niet meer had gevlogen kreeg ik 's avonds rond een uur of 10 telefoon dat ik om 06:00 uur aan moest treden als Captain voor een King Air vlucht! Ik kan je wel zeggen dat ik blij was dat ik een goede co-piloot had die dag, want ik zat dus letterlijk met mijn headset-pluggen in mijn hand te zoeken naar de "jacks" denkende:"ik weet dat ik die verrekte stekkers ergens in kan steken!" (het was om 06:00 uur nog pikkedonker (excuus?))
Co-piloot: "near your left elbow dummy and I'll suggest you only do the radios today"
Ik:"I agree, just show me how the radio works again!"
 
Running an Airline

Running an Airline

Als ik een airliner start en zoek een Gezagvoerder en Co piloot ( FO ? ) waar moet ik dan naar kijken als ik een 777 als toestel heb ?

Before you do anything else you'll need about $50 million to cover your start up costs plus cover the first two years of operations. You'll be burning through several million a month before the aircraft takes to the air.

Without financing the rest is irrelevant.

You can advertise for crews directly in the trade publications such as Flight Internation or you can get contract Pilots through the recruiting agencies. Either way there is a lot of competition so you'll have to offer good terms to get experienced people.

You'll need a Director Flight Operations, Chief Pilot and Instructors - they're hard to find.
 
waar moet ik dan naar kijken als ik een 777 als toestel heb

Ik bedoel hiermee welke brevetten moeten ze hebben enof type ratings ?
Hoe weet ik en kan ik aan papieren zien dat ze geschikt zijn nowhow hebben van het toestel. Krijg je certificaten als je geslaagd ben op een sim ? enzz....

Groeten van hot Phuket pppffffffff mmmm biertje....jaaaa
 
In mijn vorige baan vloog ik 3 types (Citation Encore, Excel en een King Air 90) en ik denk dat dat teveel is; 2 vind ik persoonlijk genoeg.

Was het vroeger niet zo dat je maar 2 ratings op je brevet mocht hebben staan, of zit ik er nu compleet naast?

Ik bedoel hiermee welke brevetten moeten ze hebben enof type ratings ?
Hoe weet ik en kan ik aan papieren zien dat ze geschikt zijn nowhow hebben van het toestel. Krijg je certificaten als je geslaagd ben op een sim ? enzz....

ATPL/ME/IR incl. type rating voor de 777.
Dit staat op het brevet vermeld. Certificaat krijg je geloof ik niet. Je kunt natuurlijk altijd in een logboek kijken of er voldoende uren zijn gevlogen.
Om het helemaal zeker te weten, psycho-keuring laten doen en een grading. Ook referenties checken werkt altijd goed. ;)
 
Phuket Dragon,

Een captain heeft een full ATPL nodig en een typerating voor de 777. De copiloot heeft minimaal een CPL/IR met typerating 777 nodig.

uiteraard moeten ze current zijn.

Je hebt vanzelfsprekend een AOC nodig en je zult ervoor moeten zorgen dat je hun ratings current kunt houden. Ik denk dat dit de minste van de problemen zijn als je zo'n operatie op wilt zetten. Houdt er rekening mee dat vliegers op contract basis erg veel geld kosten.
 
Phuket Dragon,

Een captain heeft een full ATPL nodig en een typerating voor de 777. De copiloot heeft minimaal een CPL/IR met typerating 777 nodig.

uiteraard moeten ze current zijn.

Je hebt vanzelfsprekend een AOC nodig en je zult ervoor moeten zorgen dat je hun ratings current kunt houden. Ik denk dat dit de minste van de problemen zijn als je zo'n operatie op wilt zetten. Houdt er rekening mee dat vliegers op contract basis erg veel geld kosten.

Hallo Koning Lucht,

Jij hebt een frozen APTL zoals je aangeeft, hoeveel uur moet je vliegen op een bepaald toestel om een full ATPL te krijgen ? Dit houd weer verband met de type ratings ?

Bedankt voor de antwoorden tot zover :kerst:
 
An applicant for a JAR-FCL ATPL(A) shall have
completed as a pilot of aeroplanes at least 1500 hours
of flight time (see G1.2 Notes). This must include the
particular requirements specified in a, b, c, d & e
below. Each of these requirements must be met in full
but, hours may be credited, where appropriate, towards
more than one requirement except where stated
otherwise.

a. 500 hours Multi-Pilot operations on aeroplanes
type certificated in accordance with the JAR/
FAR-25 Transport Category or the JAR/FAR-23
Commuter Category or equivalent code, or
single-pilot aeroplanes operated by 2-pilots
according to operational requirements.

b. i. 250 hours Pilot-in-Command (PIC) of
Aeroplanes, can include (ii);
ii. 150 hours (max) Co-Pilot performing under
the supervision of the Pilot-in-Command the
duties and functions of a Pilot-in-Command
(PIC/US). (see Notes below).

c. i. 200 hours Cross-country flight time, must
include;
ii. 100 hours Pilot-in-Command (PIC) or
Co-Pilot performing under the supervision of
the Pilot-in-Command the duties and
functions of a Pilot-in-Command (PIC U/S) of
Aeroplanes.

d. i. 75 hours Instrument time, can include (ii);
ii. 30 hours (max) Instrument Ground Time.

e. 100 hours Night flight as Pilot-in-Command (PIC)
or as Co-Pilot (PIC/US or P2)
 
Hoe is het dat eigenlijk met meerdere type-ratings binnen 1 luchtvaartmaatschappij? Is het toegestaan om (overdreven gezegd) een 737 en een md-11 typerating gelijktijdig te hebben en deze ook binnen 1 bedrijf regelmatig te kunnen vliegen?
 
Back
Top