Medische keuring

ric0_b

New member
Daag mensen,
ik heb een vraag hè, als je eenmaal gezakt bent voor de medische keuring is het dan nog naderhand mogelijk met een herkeuring dat je dan wel goedgekeurd wordt?
En zo ja, moet er dan een bepaalde tijd tussen zitten of moet er nog iets voor geregeld worden?

Ik hoop snel wat te horen,

Rico
 
wordt er trouwens ook nog getest op dingen zoals drugs/alcohol gebruik ofzo?
 
Hey Rico :grijns: Tijd niet gesproken!

Volgensmij maakt het niet uit of je het bij dertig verschillende hebt geprobeerd, zolang er maar één positief beoordeeld wordt. Je gaat gewoon met dat positieve advies naar je vliegschool en klaar is kees, of in dit geval: Rico!
 
Daag mensen,
ik heb een vraag hè, als je eenmaal gezakt bent voor de medische keuring is het dan nog naderhand mogelijk met een herkeuring dat je dan wel goedgekeurd wordt?
En zo ja, moet er dan een bepaalde tijd tussen zitten of moet er nog iets voor geregeld worden?

Gewoon ff IVW bellen! Zij geven het medisch brevet af op advies van een AMC.
 
wordt er trouwens ook nog getest op dingen zoals drugs/alcohol gebruik ofzo?

Maak je je soms zorgen ;)? Maar je geeft wel aan hoeveel eenheden alcohol je per week consumeert en of je drugs (hebt) gebruikt. Ik zou niet in de bus blowen als je naar je keuring toegaat...
 
Hey Rico :grijns: Tijd niet gesproken!

Volgensmij maakt het niet uit of je het bij dertig verschillende hebt geprobeerd, zolang er maar één positief beoordeeld wordt. Je gaat gewoon met dat positieve advies naar je vliegschool en klaar is kees, of in dit geval: Rico!

Natuurlijk :dozey:. En morgen word je weer wakker en slaat de realiteit je weer hard om de oren. Dream on!
 
Als jij door de hele selectie heen bent gekomen en je bent bij verschillende medische instanties afgekeurd (op kleurenblindheid ofzo), maar toch ben je bij ééntje positief bevonden. Dan is het laatste wat telt. De vliegschool heeft geen inzicht in de hoeveelheid pogingen die je hebt gedaan, ze zien alleen een positief advies, klaar.

Het is een heel ander verhaal om dat advies te behalen...

En Rico, volgensmij heb ik ergens gehoord dat zo'n keuring twee jaar geldig is... Volgensmij kun je het na die tijd weer proberen bij diezelfde instantie. (maar ik kan ook in de war zijn met een Psychologisch Onderzoek)
 
Opzich een duidelijk verhaal .
Ik moet ook bijna verschijnen voor mijn medical.

Iedereen zegt wel dat je er zowieso doorkomt.
maar het liefst neem ik zo min mogelijk risico.
zou lullig zijn als je hierop afvalt.

Daarom zijn er nog punten waarop je die medical kan beinvloeden ?
of kan je hier echt niks aan doen ?

daarom vraag ik mij af of het bv. zin heeft om mijn alcoholgebruik te stoppen een week van te voren ? of wordt hier niet op gecontroleerd.
niet dat ik echt veel drink, maar vroeg mij gewoon af of ze hierop controleren ?


En in hoeverre worden er op andere dingen gekeurd ?
 
...sure...

helaas, elk rapport van keuring van elke medische instantie gaat richting IVW, die dat meteen omzet naar een postitief of negatieve medical. Geen medical -> geen opleiding.

je kunt inderdaad best met je rapport van de keuring naar de vliegschool, zul je alleen niks aan hebben gezien dat niet telt als officieel medical formulier.
 
Er wordt heel wat afgeleuterd in dit topic.? 'Niet gehinderd door enige kennis streden zij moedig voort..' was de uitdrukking geloof ik. ALLE medische keuringen moeten door IVW beoordeeld worden. De medische instanties geven een ADVIES aan IVW, zij kunnen dit alsnog naast zich neerleggen. Wat denk je dat er gebeurd als jij 2 keer afgekeurd bent, en de derde keer ineens goed? Bovendien moet je op je formuliertje invullen of je een keer afgekeurd bent op medische gronden.

Bovendien... Als je 3 keer afgekeurd wordt en de 4e keer goed, wil jij dan 100k Euro steken in een opleiding en het risico lopen dat je bij de eerste volgende medical afgekeurd wordt?


P.S. Lil_Art, JA er wordt op drugsgebruik getest. Urine en bloedonderzoek enzo. Drugsgebruik wordt onverenigbaar geacht met het besturen van een vliegtuig... Zo staat het geloof ik in de wet. In de U.K. is het zo dat als je terwijl je voor een maatschappij werkt (Ja, dus ook als je twee weken vakantie hebt!) en je wordt betrapt op drugsgebruik dit einde carriëre is.
 
lengte-gewicht verhouding

lengte-gewicht verhouding

Salaam,

Ik heb mijn medical Class2 al op zak. Maar ik kreeg toen wel het advies om wat aan mijn gewicht te doen. En dan bedoelen ze niet dat er wat kilo's bij moeten. ;)

Ik heb sinds die tijd wel aan mijn gewicht gewerkt, maar niet op de juiste manier. Laat ik het zo zeggen: mijn lengte-gewicht verhouding klopt niet helemaal. ( THE GOOD LIFE :biertje: )

In hoevere wordt daar rekening meegehouden bij de medical Class1?

Grt RAH
 
IVW

IVW

Ik heb ondertussen al een tijdje niets meer van me laten horen maar...
ik heb het IVW gebeld tot mijn grote verbazing maakt het niet uit hoeveel medische keuringen je ondergaat. ze gaven mij alleen als advies dat het zonde van me geld zou zijn, als ik het heel vaak probeer. omdat de kans van slagen toch nihiel is. Erg raar allemaal maar wel zeer gunstig.

Tot de volgende medische keuring dan maar :)
 
Ik heb binnekort m'n medische keuring en ik las op de site van de betreffende keurings instantie dat er ook een bloedtest en een urinetest plaats vindt. Nu vroeg ik mij af of het kwaad kan als ze in je bloed een (lage concentratie) THC (of wiet) en/of Psylocibine (paddo stofje) vinden? Is het genoeg reden voor hen om je af te keuren op het vinden van deze (soft-)drugs stoffen?

Bedankt.
 
Ik zou zowiezo 2 tot 4 weken voor aanvang van je MK clean blijven. Na je MK al helemaal! Je zal zelf merken dat het ten strengst afgeraden wordt (en gelijk hebben ze), je moet ook aangeven wanneer je voor het laatst drank/drugs gebruikt hebt en de hoeveelheid daarvan.

And you'd better be honoust with that.
 
Last edited:
Bij een medische keuring hoeft het geen belemmering te zijn mits je gewoon aangeeft dat je drugs gebruikt heeft. Het hangt dan ook nog van de soort drug af. Ze komen er toch wel achter, dus je moet gewoon eerlijk zijn. Het gaat dan wel richting IVW, dus als de medisch instituut zegt dat het geen belemmering is, hoeft dat niet te betekenen dat dat ook niet zo is.

Zodra je werkgever erachter komt, ben je echter wel de pinneut. In de UK en France is dat einde carrière, weet niet hoe dat in andere landen zitten, maar volgens mij heeft het te maken dat het in Nederland legaal is om softdrugs te kopen :stapelge:

Maargoed, waarom moet je in godsnaam softdrugs gebruiken ? Is dat de tegenwoordige jeugdcultuur; one night stands in ruil voor een breezer, softdrugs gebruiken, je plat zuipen, geen begrip voor andere mensen hebben.... :snore:

Pfff, waar gaat het heen met de volgende generatie ??? :stapelge:
 
Ok Thanks, ik weet genoeg... Ik heb onderzocht hoe het zit met het traceren van deze stoffen. Bij Paddo-drugs is dat zeven dagen en bij THC langer (hecht zit aan vet, hangt dus van je eigen vet percentage af).

En Julien, veel mensen weten gelukkig wel hoe ze met genotmiddelen om moeten gaan, zoals alcohol of andere soft-drugs... Maar vele zijn erg nieuwsgierig naar nieuwe ervaringen en houden het daar dan ook bij!
 
:eek:fftopic:
Naast dat ik het onverantwoordelijk vind om dit te gebruiken, wil ik je ook even wijzen op de juridische kant ervan.

Buiten Nederland (België en nog een paar landen volgensmij ook) wordt er geen onderscheid gemaakt tussen soft- en harddrugs. M.a.w is het verboden om in landen anders als Nederland en België softdrugs te gebruiken en / of vervaardigen. Aangezien je gegevens van je medische certificaat altijd nog naar de autoriteiten worden gestuurd, zullen de Britse autoriteiten bijvoorbeeld niet echt blij zijn als je hebt aangegeven ooit softdrugs te hebben gebruikt. Het is daar immers strafbaar.

Als ik het goed heb valt onder het gedoogbeleid alleen marihuana die worden verkocht door erkende coffeeshops. Dus juridisch gezien heb je dan ook softdrugs gebruikt dat eigenlijk strafbaar is. Maarjah, in Nederland liggen de prioriteiten natuurlijk aan het bekeuren van mensen die 5 km/uur te hard rijden, dus jaa het zal wel weer te maken hebben met de jeugdcultuur.
 
Ehh tja...ineens wist ik het niet meer, mijn korte termijn geheugen ofzo...ehh...hmm tja, was het nu naar rechts of links uitwijken? Oops, te laat...naja een F-15 laat zich ook met 1 vleugel landen...whieejj kijk mij!
 
De één houdt niet van alcohol, de ander niet van drugs (of misschien wel beide niet)... So be it

I know Julien. Thanks anyway.

Ik weet genoeg wat betreft mijn medische keuring.
 
Drugs is strafbaar, alcohol niet (tenzij je het tijdens autorijden of vliegen inneemt) ;)

Overigens, zou ik wel wat meer zelfverantwoordelijkheid nemen. Als jij net zo'n houding hebt in de cockpit als dat je hier bij mij achterlaat, zou ik niet graag naast je willen zitten (no offence)

Met je houding van, nieuwsgierig zijn naar nieuwe ervaringen, komt bij mij wel erg breed over. Zo ben ik ook wel nieuwsgierig hoe het zou zijn als ik bij mijn baas op de koffie mag komen en niet over Sartre of wat dan ook moet praten, maar me moet verantwoorden voor mijn onverantwoordelijke gedrag... ;)

No offence verder hoor ;)

Maargoed, genoeg :eek:fftopic:
 
Back
Top