Medische keuring vlieger

maverick96

New member
Hi,

Ik heb een positief eindadvies gekregen na de psychologische selectie en heb binnenkort VMO-1 gepland staan (ik moet diezelfde dag ook de sporttest doen). Ik was benieuwd of er mensen zijn die deze keuring ook al gehad hebben en hun ervaring willen delen. Is de keuring uitgebreid? Wat wordt er allemaal onderzocht? Ben je wel of niet goedgekeurd? Hoe is de sporttest? Zijn de eisen bij de sporttest voor vrouwen anders (dat ben ik namelijk)? Alle info is welkom!
 
Hoi,

VMO-1 zijn voornamelijk de testen die ook uitgevoerd worden voor een EASA Medical class 1.

Sporttest is sinds januari 2018 genderneutraal, mannen en vrouwen moeten aan dezelfde eisen voldoen.

De moeilijkste eisen zijn:

2200 meter rennen in 12 minuten
20 minuten marsen met tas van 25kg
 
Gisteren VMO-1 en de sporttest gehad. Beide gehaald dus ik mag maandag 25 juni aanstaande naar het CMH voor VMO-2. Tijdens de allergietest reageerde ik een klein beetje op huisstofmijt, hiervoor moet ik maandag ook een aanvullende longfunctiekeuring doen. Mijn longfunctie was bij de spirometrietest helemaal in orde (ondanks dat ik verkouden was). Nu moet ik aanstaande maandag weer zo'n test doen en daarnaast ook een histamineprovocatietest. Dan moet je histamine inademen en wordt er gekeken naar wat voor effect dat heeft op je luchtwegen/longen. Heeft iemand ervaring met zo'n test? Of is er iemand die dit onderzoek ook voor de keuring heeft moeten doen? Ik ben heel benieuwd hoe streng deze test is en of ik me zorgen moet maken.
 
Ik denk dat niemand je hier kan vertellen of je je zorgen moet maken gezien niemand de resultaten van jou histamineprovactietest kan voorspellen. Gefeliciteerd met je behaalde testen en voorderest zou ik gewoon afwachten wat de uitslag hiervan wordt.
 
Heb zelf voor VMO-2 ook provocatietests gehad in het CMH. Hierbij werden de concentraties van allergene stoffen steeds verder verhoogd. Met de longfunctietest wordt dan bekeken in hoeverre dat invloed heeft op het samentrekken van de bronchiën. Gewoon de tests ondergaan en afwachten.
 
@The Skymaster: ik heb zojuist ze keuring gehad. Ik keek een beetje mee op het scherm en voor zover ik kon zien zat alles nog op minstens 79% of hoger. Had ook nergens last van (geen benauwdheid, hoesten etc.). Ik hoefde maar 3 keer een concentratie in te ademen, dacht dat het vaker zou zijn. Vandaar dat ik me nu afvraag of ik misschien dus zo slecht blies dat ze al sneller stopte. Hoevaak moest jij het inademen?
 
Ik meen me te herinneren ook 3x met verschillende concentraties, alleen moest ik nog een paar keer terugkomen om eindeffecten te meten (weer opnieuw blazen).
 
Oké, dankjewel! Ik heb gister het gesprek met de AAC gehad op het KIM (ik solliciteer via de Marine) en het advies was positief :) Nu nog even de uitslag van VMO-2 afwachten en dan kan ik (hopelijk) eind augustus beginnen met de opleiding.
 
Back
Top