Medische eisen KLU, Kleurenblindheid,Lies/water breuk

TKS

New member
Weet iemand de regels kwa kleurenblindheid voor de klu?
Als je de ishihara niet haald (meer als 0 fout) maak je dan nog kans op de anomaloscoop?

Ook wou ik graag weten of als je meer als 10jaar geleden een lies / water breuk hebt gehad of je dan uberhaupt nog hoeft mee te doen?

Tis zonde om je tijd te verliezen (ookal is de ervaring leuk) als je al weet dat je word afgewezen.

Ik kon voor de burgerluchtvaart wel wat vinden maar weet niet of klu strenger is
op deze punten.

Tks
 
Niks is zonde.
Er werd ook altijd beweerd door vrienden, kennissen en opticiens dat ik de ogentest niet zou halen, zelfs de voorlichter gaf me maar 50% kans (ook beetje stimuleren wilde die denk ik).
Ik had er maling aan omdat ik wist (en weet) wat ik wil worden, vlieger. Heb mij toen opgegeven en ben gewoon door die ogentest heen.

Tip van flip: Gewoon knallen en kijken waar het schip strand (of niet strand dus).
 
Yup, met de anomaloscope maak je nog een kans als je binnen bepaalde marges zit. Ik kan het weten want ik ben ook zo'n grensgeval dat door mocht.

Met je lies/water breuk kan ik je helaas niet helpen.
 
Motivatie

Motivatie

Uncle,

je motiveerd me enorm! en geeft mij moed en een goed gevoel om niet te worden uitgesloten te worden in / door de VMO-1.

Ik weet dat er nog een lange weg te gaan is voordat ik daar uberhaupt kom,
maar het is fijn te weten dat als ik het probeer een goede kans maak!

Ook het feit dat jij zegt dat jouw vrienden en kennisen zeggen dat het voor jouw waarschijnlijk onmogelijk was. (voortkomend uit kleuren discussies neem ik aan).

Lichamelijk gezien ben ik altijd een sporter geweest. Ook ben ik stevig gebouwd,(brede schouders) en heb ik zeker aanleg om topfit te kunnen worden.

Toen ik die lies/water breuk had was ik ongeveer 5jaar. Het enige wat ik er van weet is de grote van de snee (het is een operatie) en dat ik daarna 3weken niet mocht fietsen - dat was toen mijn grootste zorg.

Sindsdien ben ik nooit meer bij de dokter geweest. en altijd super gezond geweest. Deed 4x weeks aan voetbal en ben altijd een sprinter/hardloper geweest (rechtsbuiten) nog nooit geen blessures gehad etc.

Ergens zit dus de vlieger voor mijn gevoel in mij, moet wel eerlijk bekennen dat ik me nooit heb verdiept in vliegen/vliegtuigen totdat mijn interesse werd gewekt voor jacht vlieger.

Ik ben geen onzekertyp maar voor een kleurenblinde is de onzekerheid het grootste issue!Je word namelijk geboren groeid op en je went dus enorm aan alles! je vind alles gewoon hoe het eruit ziet. Dan kom je op die ishihara test waarbij jij geen 5, geen 2 ziet. Daar krijg je het gevoel alsof je een klap krijgt waarbij je het niet meer snapt!
Ook hebben kleurenblinden vaak sterkere ogen (geen bril) en zien ze beter in het donker).

met de 12 kleurige potloden op school had je nooit problemen en dan kleur je ook het gras netjes groen en de lucht blauw..

Naar defensie toe vind ik dat ze duidelijker mogen zijn met hun websites.
en geen woorden als kleurenblind gebruiken. maar simpel weg dat je ishihara test foutloos moet zijn. Daar heb je veel meer aan. want je bent niet kleurenblind maar je hebt een gestoord kleurenzien. als ze het echter doen om de doorzetter eruit te pikken vind ik het best!

Goed genoeg geklets zoals het sq dat zegt "niet proaten maar doen"

Tks

denk dat die lies / waterbreuk met foto's word bekeken / opgespoord en ze kijken hoe het zich ontwikkeld heeft. Aan de hand daarvan zullen ze wel beoordelen of het kan of niet.
 
TKS
bedankt voor je geweldige beschrijving, maar ik denk dat je zeker niet je
tijd verdoet. Ik heb zelf toen ik 10 was ofzo in het ziekenhuis gelegen
omdat ze dachten dat ik kinder reuma had. Had ik dus niet maar ik had wel
vocht in mn knie. Ze dacht dus dat ik altijd er last van zou hebben.

Gewoon doorgaan en kijken waar het schip strand. Voor je het weet ben je
aangenomen. Bij mij hebben ze trouwens stereopsis gevonden. Probleem met
diepte zien. Ik zal je zeggen. Ik zie alles perfect. En bij andere testen kon ik wel
alles gewoon goed zien. Beetje raar dus... Maarja je moet gewoon laten zien
dat je wilt en kunt en 100% inzetten. Meer kun je niet doen.
Veel suc6 verder
 
@ TKS,

Als ik jou was zou ik gewoon beginnen aan die selectie. De selectie is er immers niet voor niks! En ook al haal je het niet... Dan weet je het tenminste zeker. Misschien kan je nog even vragen aan de KLu wat de precieze medische eisen zijn.

Succes!
 
Wat betreft kleurenblindheid kan ik ook wel wat aangeven. Er zijn meerdere testen die voor burgerluchtvaart approved zijn.

1. ishihara 0 fout
2. anomaloscoop marge 0 - 4 matching range
3. beyne lantaarn
4. Holmes wright
5. spectrolux
6. CAD test van city university London (staat op het punt om approved te worden)

Lukt de anomaloscoop niet, dan het je altijd nog een paar andere testen die je kan doen. Anlomaloscoop is een test welke niet te vergelijken is met de overige testen. Test 3/4 en 5 zijn zogenaamde lantaarn testen. Gewoon kleurtjes opnoemen die ze tonen. Over test 6 weet ik nog niet zo heel veel maat dat noemt met ook wel de PAPI test.

Ik weet niet of de luchtmacht akkoord gaat met lantaarn/anomaloscoop testen.

greetz,

white
 
Heeb White label,

Allemaal heel erg leuk die opsomming, maar het lijkt meer hebreews voor mij.
Misschien is het handig om de volgende keer ff tussen haakjes erachter te zetten
wat het inhoud.

PS: Heb ut wel al opgezocht met google dus....
 
@zeetsuh

ik zag wel dat je stond genoteerd voor de fam, blijkbaar was dat dus geen reden voor afkeur?

@cesna citation Wist jij dat je kleurenblind / gestoord kleuren zicht had voordat je getest werd?Kun jij paars zien? Hoe ervaar jij licht-bruin en licht-groen...

Als ik in NL ben zal ik mij gaan inschrijven, dan hoor ik snelgenoeg hoe het ervoor staat.

Tks
 
@ TKS

Het was idd geen reden voor directe afkeur. Ik ben dus bij de oogarts geweest, wat naar mijn mening redelijk goed ging. Maar ze laten je ook naar de rest van de medische artsen gaan. Ze krijgen/bekijken de uitslagen meestal best laat. En als ze niet zeker weten of je afvalt of doorgaat, krijg je het voordeel van de twijfel.
Ik wacht nog steeds in spanning af. Donderdag Cardioloog.
 
He TKS,

Ja ik wist dat ik een gestoord kleurenzicht heb. Daarom ben ik eerst even langs geweest in Maarssen, want dat is beter te betalen dan een volledige medical. Ik kan gewoon paars zien alleen is er een vaag gebied waar ik het wel eens voor blauw aanzie als het licht niet optimaal is. Met groen/bruin heb ik nog geen problemen gemerkt. Hou er rekening mee dat als jij je hier in herkent dat je eigenlijk nog niets weet. Jouw afwijking zal wel weer anders zijn.

Greetz,

Cessna
 
Ha die Cessna Citation,

Dat gebied wat jij noemt is de licht paars zone, paars is namelijk rood met blauw.
en dus zie je dat beetje rood niet en noem je het blauw.

Met groen en bruin zou je dan ook automatisch in de lichte zone problemen moeten hebben. Omdat groen = rood + geel is..

denk dat ik me maar laat testen, ookal denk ik wel dat ik het erger heb als jouw en dus dat ik niet geschikt ben. Maar we zullen zien! daar zijn die tests ook voor.

Tks
 
Wat je zegt hoef niet persè. Wat Citation ook al zegt, de resultaten zijn voor iedereen anders. Diverse AMC's vertelde mij ook dat de Ishihara niet zo heel veel zegt. Het toont alleen aan dat je kleurengestoord bent.

Er zijn gevallen waarbij mensen in de ishihara bijna alles fout hadden en toch door de lantaarn test kwamen. Dus klasse 1

Er zijn ook gevallen waarbij mensen in de ishihara 2 fout hadden en niet door de lantaarn test kwamen. Dus geen klasse 1

Je kan jezelf dus niet vergelijken met een ander persoon.
 
Laat me even kijken...

Ikzelf ben ook rood-bruin kleurenblind... moet vooreerst dus ook door de medische controle raken, voor ik de opleiding kan starten.

Bij mezelf is het doel een helicopter te gaan besturen. Wordt je hier aan dezelfde testen onderworpen als bijv. voor vliegtuigen of...

Wat zijn de doelstellingen van deze testen... Waarbij kan het kleurenblind-zijn, dan wel problemen opleveren, bij het vliegen... Heeft dit enkel betrekking op het buiten zicht of ook op het controlepanneel...


Wat zijn zo de andere dingen waarnaar gekeken wordt tijdens zo'n medische controle...?

Vast danks voor jullie antwoorden ;)
 
Laat me even kijken...

Ikzelf ben ook rood-bruin kleurenblind... moet vooreerst dus ook door de medische controle raken, voor ik de opleiding kan starten.

Bij mezelf is het doel een helicopter te gaan besturen. Wordt je hier aan dezelfde testen onderworpen als bijv. voor vliegtuigen of...

Wat zijn de doelstellingen van deze testen... Waarbij kan het kleurenblind-zijn, dan wel problemen opleveren, bij het vliegen... Heeft dit enkel betrekking op het buiten zicht of ook op het controlepanneel...


Wat zijn zo de andere dingen waarnaar gekeken wordt tijdens zo'n medische controle...?

Vast danks voor jullie antwoorden ;)



De testen zijn hetzelfde voor zover ik weet, kijk even bij kennisbank daar staat wat de testen ongv inhouden.

@TKS
Heb gister vmo-1 gehaald en heb niks geen vraag gehad of ik uberhaupt een liesbreuk heb gehad, Word wel naar gekeken (even op je vuist blazen) maar verder weet ik het niet.
 
Last edited:
Betreft liesbreuk...

Denk niet dat zich daar problemen gaan vormen...

Ben echter wel vaak geoppereerd in de buikstreek (als het hoofd). Vermoed niet dat dit problemen gaat geven, daar ik denk dat dit enkel met het stijgen, dalen gaat te maken hebben.

Goeie vraag... Vlug wagenziek ben ik wel... Lijkt me dat ik dit in de heli (zéker niet als piloot) ga voor hebben. Natuurlijk moet ik die dingen allemaal niet gaan vertellen hé... ;)

Kan je me link bezorgen waar ik deze info vinden kan... :$

grtz j.
 
Natuurlijk moet ik die dingen allemaal niet gaan vertellen hé... ;)
grtz j.

grapje? je moet gewoon alles vertellen. Die medische keuring is er niet om jou dwars te zitten, maar o.a. juist om er zeker van te zijn dat jij bijv. op je 40ste niet invalide bent. Verzwijg gewoon geen dingen op medisch gebied, heb je uiteindelijk alleen maar jezelf mee ;)
 
Danks Chris,

Zo klinkt het wellicht héél anders :p Als men énkel redeneert in functie van je eigen veiligheid (gezien op lange termijn) geeft het een heel ander perspectief!
Men zal aan mij een hele boterham hebben...!
Wat wel is, is dat ik momenteel een heel goeie fisiek heb, lichtgewicht ben... daar heb ik zeker geen schrik van! Énkel dat kleurenblind-zijn hé schrikt me af...
De motivatie zal er ook zeker zijn! Ook en zeker als ik erbij ga vertellen dat ik privé kan gaan vliegen voor een bedrijf... Natuurlijk kan dit op termijn heel andere wegen uitgaan ;)

grtz, j.
 
Jo078, ik wil je plannen niet verpesten, maar ben je niet te oud voor de selectie?
 
Back
Top