Medisch: Ogen bij herkeuring klasse 1

shevhenco

New member
Beste vliegvrienden,

Tijdens mijn initiële JAA klasse 1 keuring bleek ik bij het oog-onderzoek op het randje van m'n refractie en "kleurveiligheid" (via lantaarntest gehaald) te zitten. Omdat ik op het randje zat maak ik me wat zorgen over toekomstige herkeuringen.

Kunnen mensen die al eens klasse 1 her-gekeurd zijn mij vertellen hoe het met name op het gebied van kleurzien zit? Ik hoor daar tegenstrijdige verhalen over. De één zegt dat hij jaarlijks een Ishihara voor z'n neus krijgt. De ander zegt dat hij het sinds z'n initiële keuring nooit meer heeft gehad omdat kleurenblindheid een onveranderlijke aandoening is en dus maar éénmaal gemeten hoeft te worden.

Ik weet dat ik voor een definitief en sluitend antwoord bij één van de centra moet zijn, maar ik wil ook wel eens weten hoe het er bij jullie aan toe is gegaan.

Alvast dank,
Shevhenco
 
ik ben al 2 keer herkeurd en heb geen kleurenblindheid test meer gehad.
ik zit op Schiphol oost in het KLM gebouw :)
geen idee hoe het bij andere centra werkt...
 
Heb sinds m'n initiële class-1 geen kleurenblindheidstesten meer gehad. Heb verder ook geen voorgeschiedenis die daar aanleiding voor geeft.

De regelgeving zegt er het volgende over:
JAR-FCL 3.225
Kleurwaarneming
(a) Normale kleurwaarneming wordt gedefinieerd als het vermogen om door de Ishihara-test te komen, of als een normale trichromaat de test op Nagel's anomaloscoop te volbrengen (zie paragraaf 1 van bijlage 14 bij subdeel B).
(b) Een kandidaat moet een normale kleurwaarneming hebben of kleurveilig zijn. [Bij de eerste keuring moeten kandidaten slagen voor de Ishihara-test.] Kandidaten, die niet slagen voor de Ishihara-test, worden als kleurveilig beschouwd, indien zij slagen voor uitgebreide tests, die voor de AMS acceptabel zijn (anomaloscoop of kleurenlantaarns - zie paragraaf 2 van bijlage 14 bij subdeel B). [Bij verlenging of hernieuwde afgifte behoeft het kleurenzien alleen uit klinische overwegingen te worden getoetst.]
(c) Een kandidaat, die er niet in slaagt de aanvaardbare kleurwaarnemingstests te halen, moet als kleuronveilig worden beschouwd en moet als ongeschikt beoordeeld worden.
[Amdt. 5, 01.12.06]
 
Niet elke herkeuring ziet er hetzelfde uit. Een audiogram of bijvoorbeeld een ECG is een paar jaar geldig (staat op je medical) en zodra die vernieuwd moet worden zal die in je herkeuring worden meegenomen. Zo krijg je volgens mij ook om de paar jaar een uitgebreidere ogen test.

waarschijnlijk kan je wel in de jar-fcl3 medical terugvinden welke testjes wanneer gedaan moeten worden. kijk ook naar dat tabelletje op je medical met al die verschillende data erop.
 
milehigh, jij hebt 4000 uren dus je bent vast al een aantal keer herkeurd. Heb jij na je initial nog eens een Ishihara moeten doen?

De rest; dank voor jullie antwoorden!
 
Ik heb in NL bij het aviation medical center alleen een kleurenblindheid test bij de initiële keuring gehad. (bij de herkeuring in Maarssen en op Schiphol beide niet)
In Oostenrijk bij de "Fliegerarzt" wordt het ook niet getest. Ik was echter ook een keer bij het Aeromedical center Austrian en daar kreeg ik de test wel opnieuw. Het lijkt er dus vanaf te hangen waar je je medical doet.
 
Ik krijg ook een beetje het idee dat het ligt aan het keuringscentrum waar je naartoe gaat. Ik denk dat ik de resultaten van de lantaarntest (heb ik ondergetekend op papier) maar gewoon meeneem bij de herkeuring. Als ik dan fail voor de Ishihara kan ik tenminste bewijzen dat ik de lantaarntest wel kan :).... Het lijkt me een beetje apart als ze me ieder jaar voor de lantaarn zouden zetten terwijl duidelijk is dat ik die haal.
 
Ik heb alleen bij de initiële keuring de Ishihara test gehad, daarna niet meer (ik heb klasse 1). Wel weet ik weer van iemand anders die hem vaker dan 1 keer heeft moeten doen.

Is het niet zo dat als je ouder wordt je kleur onderscheiding iets minder wordt? Je ooglens vergeelt dan geloof ik. Misschien dat de wat oudere piloten vaker een Ishihara test moeten doen?
 
Ik heb gister bij mijn herhalingskeuring opnieuw een volledige test moeten doen. Deze was eerst niet afgenomen, tijdens gesprek met de arts stond deze erop dat deze wederom werd afgenomen.
 
Ishihara test zegt mij niet zo veel, maar als dat van die plaatjes zijn met van die mozaïk kleurtjes en dat je een getal in het midden moet zien, dan heb ik die wel vaker gedaan tijdens n herhalingskeuring ja.
 
Daar wil ik wel wat meer over weten tediek. Waar heb je dat gedaan en hoe heet dat ding? Is die officieel erkend dan?
 
Shevhenco, geen idee hoe die test heet, hij werd gedaan na de lantaarntest. je hebt links en rechts een serie van 6 of 7 blokken met daar in een lettercode. Iedere box heeft een lijntje met een kleur. Je moet dan aangeven bv. E1 is gelijk aan F, dus een vergelijking van de linkerkant met de rechterkant. Neem aan dat het een officiele test is aangezien deze werd afgenomen.
 
Shevenco, ik zou me niet van te voren al zorgen gaan maken over je toekomstige medische keuringen. Daar wordt je alleen maar gestressed van en bedenk dat jij nu in het bezit bent van je class 1 medical.

Hoe je toekomstige keuringen er ook uit mogen zien, als je nu goed gekeurd bent dan is dat een positieve uitgangspositie en lijkt het me vreemd dat je volgend jaar ineens afgekeurd wordt.
 
Back
Top