Medical Klasse 2 langer geldig 5 ipv 2 jr <40jr

PH-CDW

New member
Hi All,

Weet niet of dit al bekend is onder de PPL'rs hier (heb nog gecheckt via zoeken, maar kon niets vinden...), maar ik was verrast toen ik mijn hernieuwde medical klasse 2 in de bus kreeg: geldig tot 2012.
Huh, da's 5jr ipv de 2 die het tot nu toe was.
Met het IVW gebeld en bedankt voor het compliment, ik ben immers 35 en naar mijn weten is de medical dan 2 jaar geldig.
Tot 30 jaar is hij 5 jaar geldig.
Anyway, werd bedankt door de dame van IVW en ze zou een nieuw medical papiertje op sturen.
De volgende dag werd ik terug gebeld door dezelfde dame met de mededeling dat dus de medical tegenwoording voor vliegers tot 40jaar 5 jaar geldig is.
Na wat struinen op internet onderstaande tegenkomen over de geldigheid:
Scheelt toch weer wat Euroos!

De geldigheid van een medische verklaring is als volgt:

Klasse 1 vlieger
< 60 jaar: 12 maanden*
≥ 60 jaar: 6 maanden

Klasse 2 vlieger
< 40 jaar: 60 maanden**
< 50 jaar: 24 maanden
≥ 50 jaar: 12 maanden

- De leeftijd in deze tabel is de leeftijd waarop het medisch onderzoek plaatsvindt.
- De geldigheidspersiode kan verkort worden op medische indicatie.
* De periode is 6 maanden in plaats van 12 maanden, indien de kandidaat 40 jaar of ouder is en zich bezig houdt met 'single-pilot commercial air transport operations carrying passengers'. Dit geldt echter niet voor 'flight engineers'.
** Een medische verklaring voor klasse 2 vlieger < 40 jaar zal niet meer geldig zijn vanaf de dag dat de houder 42 jaar wordt, ook als de 60 maanden nog niet voorbij zijn.

Groeten,
Chantal
 
Was mij ook al opgevallen laatst, mijn nieuwe papiertje is ook geldig tot 2012.

Alleen had ik nog niet gebeld. (geen slapende honden wakker maken was het motto) ;)

Maar goed om te lezen dat het dus officeel is aangepast!

Grtz

Rob

http://www.vliegop.nl/
 
Was mij ook al opgevallen laatst...
He Rubske, toen ik dit gisteren las dacht ik aan waar we het zaterdag over hadden. Vraagje aan jou: nu je klasse-1 gekeurd bent, maak je je toch niet druk meer over klasse-2? Immers: herkeuring voor jouw klasse-1 vindt ruim voor 2012 plaats.

Gr.
Zwaak
 
Vraagje aan jou: nu je klasse-1 gekeurd bent, maak je je toch niet druk meer over klasse-2? Immers: herkeuring voor jouw klasse-1 vindt ruim voor 2012 plaats.

Klopt, ik zou volgend jaar alweer klasse 1 moeten worden gekeurd echter ik ga de klasse 1 weer laten verlopen. Ik heb de klasse 1 keuring op dit moment alleen gedaan om zeker te weten of ik wel met de ATPL theorie zou / kon gaan starten. Ik laat hem nu dus weer verlopen en pas als ik bezig ga met de CPL praktijk doe ik weer een klasse 1 keuring, ben toch de eerste 2 jaar nog druk met de theorie.

Op deze manier scheelt het me kosten maar weet ik wel dat ik medisch geschikt ben. :radar:

Grtz

Rob
 
Ik was zopas ook blij verrast met die 5 jaar.
Helaas doen ze dat soort dingen niet bij klasse I :( 2 jaar zou leuk zijn toch?!

..
Klasse 1 vlieger
< 60 jaar: 12 maanden*
..
* De periode is 6 maanden in plaats van 12 maanden, indien de kandidaat 40 jaar of ouder is en zich bezig houdt met 'single-pilot commercial air transport operations carrying passengers'. Dit geldt echter niet voor 'flight engineers'.

Lees ik m nou verkeerd of denkt IVW dat er ook flight engineers zijn die single "engineer" vliegen met passagiers..? :haha:

Oh nee, ik zie het al: Flight Engineers krijgen wel 12 maanden indien 40 jr of ouder (althans <60).
 
Back
Top