Medical: afschaffing EEG?

PH-VAP

New member
Een vraag m.b.t. de medische keuring:

Zoals ik in een eerder topic lees (geplaatst door Joop) blijkt dat het EEG niet meer noodzakelijk is voor je medical.
Kan iemand dit bevestigen en zo ja, betekent dit ook dat er geen EEG meer wordt gedaan bij een keuring? Ofwel, kun je hier niet meer op afgekeurd worden?

Alvast bedankt!
 
toelichting.

toelichting.

Beste PH-VAP,

EEG is inderdaad niet meer noodzakelijk voor een medical klasse 1.
Deze hebben ze eruit gedropt, dus scheelt je weer een hoop centjes en minder kans op afkeuring.

Ik ga er wel vanuit dat als je bijv. een geschiedenis hebt wat betreft EEG afwijkingen/epilepsie dat er wel anders naar gekeken wordt.

Dan kan het alsnog afkeur betekenen. Daarvoor kan je beter joop raadplegen via PM of tel: +31 (0)23 5572555

Greetings,

white
 
Bedankt voor jullie snelle replies!

@ whitelabel:
Ik heb zeker geen geschiedenis m.b.t. EEG/hersenafwijkingen, al twijfelen sommige mensen in mijn directe omgeving wel eens aan die hersenafwijking ;) Dit zou dus betekenen dat er geen EEG voor mij op het menu staat de komende maand?
 
medical

medical

Dan hoef jij inderdaad niet vol geplakt te worden. Maak je geen zorgen met een paar uurtjes sta je weer buiten.

Good luck

white..
 
:rt: EEG weg ermee ! Als de AME (Aero Medical Examiner) denkt dat er aanleiding voor is, dan krijg je dus hoe dan ook een EEG!

Nu is deze methode al een tijdje onderwerp van discussie in de keuringswereld voor vliegers, sommige medische deskundigen betwijfelen al dan niet openlijk de 'voorspelbare waarde' van een EEG, ik kan inmiddels zeggen, die is er NIET.

Natuurlijk kan ik ook nog wat tips geven maar die doe ik liever via m'n Private Mail.
 
Ik ben geen medisch man, maar vind het wel raar dat deze keuring eruit gehaald is. Ik weet het zelf toch ook liever maar zeker, en ben dan ook blij dat ik nog wel een EEG heb gehad. Overigens kan je ook nog in de situatie komen, dat je de keuring voor je opleiding haalt, en dat vervolgens een maatschappij een EEG eist en je misschien alsnog wordt afgekeurd, lijkt me ook geen prettige ervaring als je net twee jaar hard hebt gestudeerd.

Al bij al, voor die 400 euries ben ik blij dat ik hem wel gehad heb!
 
Quote: "Al bij al, voor die 400 euries ben ik blij dat ik hem wel gehad heb!"

FOUT, je hebt twee en een half uur aan vliegtijd VERSPILD ! Het EEG ligt zwaar onder vuur omdat het geen, ik herhaal GEEN voorspelbare waarde heeft, zelfs iemand met zéér zware epilepsie kan door een EEG komen, maatschappijen mogen niet eens 'zomaar' een EEG eisen. (de medical erbuiten gelaten)

Bovendien, WELKE maatschappij stelt in godsnaam zo'n belachelijke eis ?

Graag wat feiten ! (succes met het vinden ervan, want resultaat zal je niet hebben denk ik)
 
Bjorn1984 said:
Ik ben geen medisch man, maar vind het wel raar dat deze keuring eruit gehaald is. Ik weet het zelf toch ook liever maar zeker, en ben dan ook blij dat ik nog wel een EEG heb gehad. Overigens kan je ook nog in de situatie komen, dat je de keuring voor je opleiding haalt, en dat vervolgens een maatschappij een EEG eist en je misschien alsnog wordt afgekeurd, lijkt me ook geen prettige ervaring als je net twee jaar hard hebt gestudeerd.

Al bij al, voor die 400 euries ben ik blij dat ik hem wel gehad heb!

Toen ik 16 was ben ik bij het NLRGC getest. Inderdaad met EEG. Vonden ze maar matig, dus kreeg met hakken over de sloot een medical. Resultaat: plannen voor beroepsvlieger in duigen.

Daarna naar ziekenhuis om e.e.a. te laten controleren. Daar vroegen ze zich af waar ze in Soesterberg zich druk over maakten, want er was niets aan de hand.

Ben toen Amerikaans verder gaan vliegen omdat ze nogal wat softer waren in dit soort zaken (terwijl er volgens de neuroloog van het ziekenhuis niets aan de hand was). Vlieg nu (14 jaar later) nog steeds Amerikaans. Nooit iets gehad trouwens met epilepsie o.i.d.
 
Zeg, N2024 vlieg je nu alleen N-kisten dan ?

Over het EEG dat in Soesterberg werd afgenomen kan ik nog aanvullen dat het niet voor niets is dat het nu uitbesteed wordt aan derden. (lees: ziekenhuizen en epie-centrums)

Niet fijn als je het hebt overigens (ik heb het gelukkig niet) het is als kortsluiting in het hoofd met als gevolg een totaal of gedeeltelijk verlies van het bewustzijn. Na afloop van het zogenaamde 'insult' weet degene ook niet wat er is gebeurd. Maar hij/zij heeft echter wel een enorme hoeveelheid fysieke energie verloren, b.v. gelijk aan een Tour de France sprint.
 
Marcel Nihot said:
Zeg, N2024 vlieg je nu alleen N-kisten dan ?

Over het EEG dat in Soesterberg werd afgenomen kan ik nog aanvullen dat het niet voor niets is dat het nu uitbesteed wordt aan derden. (lees: ziekenhuizen en epie-centrums)

Niet fijn als je het hebt overigens (ik heb het gelukkig niet) het is als kortsluiting in het hoofd met als gevolg een totaal of gedeeltelijk verlies van het bewustzijn. Na afloop van het zogenaamde 'insult' weet degene ook niet wat er is gebeurd. Maar hij/zij heeft echter wel een enorme hoeveelheid fysieke energie verloren, b.v. gelijk aan een Tour de France sprint.

Heb zelf een N-kist (reg. N2024). De kist staat bij ons op het dorp (Arnemuiden/EHMZ) zodoende hoef ik bijna nooit te huren. Maar er zijn tegenwoordig veel N-kisten te huur, dus dat is ook het probleem niet.
 
EGG

EGG

Heb gister een initiele 1ste keuring ondergaan in Maarssen en hoefde daar ook het EEG niet meer te doen. Stond nog wel op het lijstje met te testen onderdelen maar ze zetten er gewoon een streep door. Goedkoper werd de keuring er echter niet op :)! Moest nog steeds 520,- euro betalen!!!
 
Hmmmm, vreemd. Je betaald dus een prijs die exclusief (doorgestreept) EEG is, maar die prijs is geloof ik inclusief EEG, iemand stopt misschien lekker geld in z'n eigen zak hiero.

Zou nog even vragen bij dat keurings-instituut daar in Maarssen.

Suc 6 !
 
De prijs van de EGG is er wel al vanaf gehaald, anders zou het een euro'tje of 600 en nog wat worden. Was namelijk bij mij. Maandje later werd de EGG afgeschaft. Scheelt toch weer even wat. Groetjes.
 
:rt: Car, dat is in feite waar ik op aanstuurde. Aviation Medical Center www.aviationmedical.com heeft het nergens op haar website over deze tariefsverandering, wat was ook alweer het makkelijke aan een website? --> Dat je heel vlug veranderingen kunt invoeren!

Bij Aeromedical Expert Centre www.alc-srv.com heerst hierover meer duidelijkheid.

Reden temeer om als ab-initio piloot eens flink de prijzen te gaan vergelijken. Ook de houding tegenover klanten kan soms beter, loze beloftes, of een 'speciaal tarief hanteren' is vaak lucht.

Maar laten we eerlijk zijn, het is niet voor niets Luchtvaart...

Ps, de prijs voor een initiële keuring class-1 is bij AEC € 323,-
 
:eek!: Mensen die zich hebben laten keuren na 27-7-2005 en toch betaald hebben voor een EEG zijn min of meer hun geld kwijt. (€ 190,- )

Overigens, het EEG is niet compleet weg. Mocht de AeroMedical Examiner (AME) het toch nodig vinden op basis van medische voorgeschiedenis, dan kan alsnog besloten worden tot een EEG.
 
Back
Top