MDA

Flyburg

New member
Gozers,

Vraagje, ik doe het nu al jaren en volgens mij heb ik een complete brainfart maar aan de hand van een posting op een buitelands forum de volgende:

Bij de airline waar ik voor werk ( en bij mijn weten) meeste UER airlines worden NP approaches stabilized gevlogen. Danwel met VS of met VNAV. De MDA wordt beschouwd als een DH. Echter de DH is precies dat, een DH, dus tijdens de GA kun je er onder "dippen". Een MDA echter is echt een minimum descent altitude, je mag er niet onder komen. is volgens mij een bust. Hoe kun je een stabilized app vliegen en de MDA als een DH beschouwen zonder er onder te komen tijdens een GA?

Meeste foreign operators gebruiken een MDA +50 ft. Ik heb hier echter nog niet over gehoord bij de 2 NL Mij waar ik voor (heb gevlogen) vlieg.

Ik wil de vraag emailen naar Flight technical maar niet kompleet dom overkomen dus vandaar de vraag hoe andere NL mij hier mee omgaan.

Alvast bedankt
 
Bij mijn baas geldt hetzelfde. De MDA wordt behandeld als DH, waardoor je bij een GA onder de MDA terecht komt. Hiervoor kan een operator toestemming krijgen van de IVW.

Het betekent ook dat je niet op de MDA doorvliegt tot de MAPt.

Hoe een en ander juridisch in elkaar zit, en of die IVW dispensatie ook van kracht is in niet-JAA landen, daar kan ik niets zinnigs over zeggen.

Greets
 
Kerel,

Bedankt, Ik dacht in het verleden ook al zoiets te hebben gehoord maar ik begon even zwaar te twijfelen.

Als er nog meer mensen zijn met opinies op deze......
 
Wij leggen bij een MDA 50 ft erbij voor de GA, zodat we niet onder de MDA uitkomen.

Dus MDA +50ft is ons GA point
 
In principe mag je hem bij de klem wel doorvliegen tot op het MAP, alleen vwh principe van een balanced approach betreft heb je dan in veel gevallen bijna geen kans meer om er nog een landing van te maken. Dit werkt bv wel bij een ils 22 circling 24.
 
Bij ons komt er 30' bovenop. Ik weet dat bij Finnair de correctie al toegepast is op de approach plates zelf.