MCC

Slobby

New member
Beste Collega's

Voor het vliegen van Multi Pilot vliegtuigen moet men tegenwoordig een MCC volgen. Dit is zinvol voor mensen die net van school komen of voor degene die veel single pilot hebben gevlogen. Hoe zit het met vliegers die multi crew vliegen op een single pilot gecertificeerd vliegtuig (D228, DHC 6 enz) en hier al een paar duizend uur multi crew vliegen. IVW zegt doodleuk dat je uren als PIC of SIC wel erkend worden maar dat je alsnog een MCC moet volgen wil je op een MP vliegtuig vliegen. Wie kan mij hier een zinvolle verklaring voor geven?
 
Last edited:
Laatste keer dat ik ze(ivw) hier over heb gesproken zeiden ze het volgende:

We gaan uitvoering geven aan de volgende Long term exemption uit de JAA.

Applicants having experience of at least 500 hours as a pilot in multi-pilot operations in accordance with JAR-OPS on single pilot aeroplanes JAR/FAR-23 Commuter Category, shall be considered to meet the requirement of Multi-Crew Co-operation. JAR-FCL reference 1.250(a)(3).

Dit betekent dus voor u dat als u 500 uur in Multi Pilot Operations heeft gevlogen in single pilot aeroplanes in de JAR/FAR 23 commutercategorie, u vrijgesteld bent voor het hebben gevolgd van een MCC-cursus voordat u begint aan een Multi Pilot type rating.
 
Ik denk (met bovenstaand antwoord) dus dat het afhankelijk is van hoe het MP programma van de betreffende operator is opgezet en of dit dan wel acceptabel is voor de IVW.
 
Ik heb zonder problemen een vrijstelling van een MCC cursus gekregen toen ik de Metro vloog. Ik had een brief van de locale CAA geregeld die verklaarde dat mijn bedrijf Multi pilot vloog in een Single pilot vliegtuig, en twee weken later had ik een brief uit Hoofddorp.
 
Thanks, Ik heb namelijk afgelopen jaar een brief laten opstellen door de lokale CAA en heb een afwijzing gehad. Hoewel men wel mijn PIC en mijn SIC uren erkende stelde de IVW dat ik los van mijn MC operatie een MCC moest volgen. Kreeg hierbij duidelijk het idee dat het IVW niet helemaal begreep wat de doelstelling van een MCC was. Indien er meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben stel ik jullie reactie/commentaar erg op prijs.
Vriendelijke groet Slobby:rt:
 
Misschien een copie van de SOPs van je operator meesturen om zo duidelijk te maken dat er in het bedrijf een gestructureerd programma is opgezet voor het werken van mp-crew in sp airplane.
 
Back
Top