mcc&crm

HvdZ

New member
Heren und Damens,

even voor de opheldering;

Wat is nu precies het verschil tussen mcc en crm trainung?

Alvast bedankt!:grijns:
 
Als je echt een F-ATPL hebt, neem ik aan dat ze je dat toch uit hebben gelegd bij je opleiding. Een van de twee mote je namelijk gevolgd hebben.
 
zucht... Ja die heb ik écht een Mcc
Bmi vroeg over mn crm. alleen kon ze daar geen goed antwoord op geven.
Daarom een doodnormale vraag wat nou het verschil is tussen de 2, is dat zo raar?
 
Is een doodnormale en zeer goede vraag. MCC is een cursus waar je leert om het vliegtuig als onderdeel van/in een crew te opereren. De meeste uren in de opleiding heb je single-pilot gevlogen. De MCC cursus slaat debrug naar een multi pilot aircraft en leert je samen checklisten te lezen, opdrachten en taken te verdelen et cetera. Naast de theorie is dit dan ook voornamelijk praktijkgeircht en dus gegeven in een proceduretrainer of simulator.
CRM is crew resource management. Hier wordt je geleerd de informatiestroom te optimaliseren. Dus hoe kun je optimaal communiceren, hoe maak je beslisingen, wat is het effect van vermoeidheid. Het menselijk lichaam is hierin erg belangrijk. het is in tegenstelling tot de MCC meer theoriegedreven.
Normaliter wordt een CRM cursus bij de maatschappij gegeven en zit je met cockpit, cabine, handling et cetera in dezelfde klas. de MCC doe je met een maatje bij een vliegschool of andersoortige opledingsinstelling.
 
Kijk das een antwoord waar ik wat aan heb. thnx!;)

Ik heb mn mcc al gedaan op 737full flight en daarbij ook een soort van crm gedaan(gate handling,denken aan company/cabin etc.etc.)

was dus nogal verstrooid wat nou precies wat was:grijns:
 
Back
Top