MBO diploma en een baan

Pilot737

New member
Hallo mensen,

Ik ga binnenkort beginnen met de piloten opleiding. Ik heb een MBO diploma maar ik weet niet tot hoever ik in problemen kan komen als ik ga solliciteren bij een Airline. Heeft iemand een idee welke airlines met een mbo diploma geen probleem zal vinden? :confused:
 
Ik zit lekker, heb net wat te drinken en eten gehaald.

Oke, lees je hier rond. Al heb je een Bachelor of heb je 4 jaar lang universiteit gedaan, GEEN maatschappij neemt je aan in deze tijden. In Nederland alleen zijn al zo'n 1000 a 1500 wellicht werkloze piloten. Varierend van net uit de banken, tot de ervaren mensen.
 
Hallo mensen,

Ik ga binnenkort beginnen met de piloten opleiding. Ik heb een MBO diploma maar ik weet niet tot hoever ik in problemen kan komen als ik ga solliciteren bij een Airline. Heeft iemand een idee welke airlines met een mbo diploma geen probleem zal vinden? :confused:

Los van de vraag of het handig is om wel of niet te beginnen, moet je je eerst afvragen of je kan beginnen.

Als je een lening nodig hebt zal je eerst een HAVO moeten halen.
ABN geeft geen leningen voor vliegopleidingen aan MBO ers.
 
Last edited:
Hoi Jafar,

Ik kan zeker wel beginnen. Alleen na de opleiding is het een grote vraagteken of ik aan de bak kan komen met een MBO diploma
 
Als je een lening nodig hebt zal je eerst een HAVO moeten halen.
ABN geeft geen leningen voor vliegopleidingen aan MBO ers.

Bovenstaande is niet waar, ik heb een MBO een lening van de ABN èn een baan.
(Maar laat mij geen excuus zijn om aan de opleiding te gaan beginnen, vooral NIET doen zeg ik!)
 
En het is weer zover, een topic wordt overgenomen door steeds dezelfde mensen met steeds dezelfde negatieve reacties.

Volgens mij geeft Pilot737 dat hij gaat beginnen, dus over zijn financiering hoeven wij het hier niet te hebben, neem aan dat voor elkaar is. Dus ten eerste heel veel succes met de opleiding!

Er is maar 1 inhoudelijke reactie en die is van flying willy en die geeft aan dat het mogelijk is om een baan te vinden met een MBO diploma, dat was ook de vraag van pilot737.

Nogmaals heel veel succes met je opleiding! Je hebt een goede keus gemaakt!
 
En het is weer zover, een topic wordt overgenomen door steeds dezelfde mensen met steeds dezelfde negatieve reacties.

Volgens mij geeft Pilot737 dat hij gaat beginnen, dus over zijn financiering hoeven wij het hier niet te hebben, neem aan dat voor elkaar is. Dus ten eerste heel veel succes met de opleiding!

Er is maar 1 inhoudelijke reactie en die is van flying willy en die geeft aan dat het mogelijk is om een baan te vinden met een MBO diploma, dat was ook de vraag van pilot737.

Nogmaals heel veel succes met je opleiding! Je hebt een goede keus gemaakt!

Nee, jou reactie is lekker inhoudelijk;-)

In dit geval is er niks mis mee om Pilot737 te vragen of hij op de hoogte is van de risico's. Al die negativiteit is niet goed hier, maar om iemand maar te laten gaan omdat hij/zij 'toch al besloten heeft' gaat nergens over. Niet iedereen leest hier al jaren mee op Airwork ;)
 
Pilot737,

Gaaf dat je wilt beginnen! Ik zou je alleen aanraden om ervoor te zorgen dat je helemaal op de hoogte bent van de huidige economische situatie. Ik kan niet in je portemonnee kijken dus zal daar geen specifieke mening over geven maar zorg er ook voor dat indien je een lening aangaat, je ook goed op de hoogte bent van de per maand te moeten betalen rentes/aflossingen.
Er zijn enkele maatschappijen die je aannemen met mbo. However, de majors doen dit niet en op deze al slechte markt, verkleint het je kansen alleen maar...


En het is weer zover, een topic wordt overgenomen door steeds dezelfde mensen met steeds dezelfde negatieve reacties.

Volgens mij geeft Pilot737 dat hij gaat beginnen, dus over zijn financiering hoeven wij het hier niet te hebben, neem aan dat voor elkaar is. Dus ten eerste heel veel succes met de opleiding!

Er is maar 1 inhoudelijke reactie en die is van flying willy en die geeft aan dat het mogelijk is om een baan te vinden met een MBO diploma, dat was ook de vraag van pilot737.

Nogmaals heel veel succes met je opleiding! Je hebt een goede keus gemaakt!

MTV,

Ik heb de berichten in dit topic eens doorgelezen en zie tot zover geen negatieve reacties. De topicstarter wordt er enkel op gewezen wat de kansen zijn om een baan te krijgen met MBO en hem/haar wordt gevraagd of hij al gekeken heeft of hij/zij uberhaupt een lening zou kunnen krijgen.

Topicstarter is overduidelijk niet op de hoogte van de huidige situatie op de markt dus het is goed dat enkele personen hem hier op wijzen, naar mijn mening wordt dit op een goede en beargumenteerde manier gedaan.

Het is jammer dat u meteen een negatieve draai aan het hele topic geeft. Het is tot nu toe een normaal topic met vraag en antwoord. Daarnaast bent u tegen veel mensen aan het verkondigen dat het zo goed is dat ze een opleiding starten, terwijl hier op het forum de meningen wel anders verdeeld zijn. Ik heb er bewust voor gekozen om niet te starten in het huidige economische klimaat, dan is dat zeker ook een slechte keuze... :biertje: Waarom bent u eigenlijk zo positief? Is dat vanwege het feit dat u zelf een opleiding doet? Of bent u niet toegelaten tot de KLS?
 
Beste Pilot737,

Om inhoudelijk op je vraag in te gaan; er zijn maatschappijen die een MBO opleiding als basis geen probleem vinden. Dit zijn er echter erg weinig. De meeste maatschappijen willen een VWO of equivalent zien (HBO). Dit is uit mijn eigen ervaring als werkzoekende. Natuurlijk zijn de eisen momenteel hoger omdat het een zeer verzadigde markt betreft, wat je ook op de normale arbeidsmarkt ziet. Anders dan de reguliere arbeidsmarkt echter zullen er de komende twee tot drie jaar weinig arbeidsplaatsen bij komen terwijl er een enorm 'stuwmeer' van afgestudeerden aanwezig is in Europa. De groei laat op zich wachten, er gaan nog steeds maatschappijen failliet en pensioenleeftijden gaan overal omhoog etc. etc.

Natuurlijk kan ik schrijven; niet doen! Kost veel geld, weinig garanties, veel concurrentie, enz. enz. Die berichten zul je hier echter al genoeg kunnen lezen op het forum ;)
 
En het is weer zover, een topic wordt overgenomen door steeds dezelfde mensen met steeds dezelfde negatieve reacties.

Als iemand op een forum te kennen geeft financieel zelfmoord te willen plegen vind ik het zeer goed dat andere forumleden hem van dat idee af willen brengen.
 
Onzin, dit achterlijke land kent schuldsanering.

Is dit een serieuze bijdrage...? :confused:

Wat mij betreft hoeft die schuldsanering niet in werking te treden als je willens en wetens risico's genomen hebt waar anderen je vooraf op gewezen hebben.... Die centen die worden kwijtgescholden moeten ergens vandaan komen, dus dat betekend dat jan modaal moet bijdragen aan de 'fouten' van een ander. Ik zeg niet dat ik niet achter het traject van schuldsanering sta, integendeel, het kan juist voor veel mensen weer een gezonde nieuwe start betekenen. Maar als je als 18-jarige snontneus 150.000 euro gaat lenen voor een baan waarvan momenteel vaststaat dat het ZEER MOEILIJK overleven gaat worden daarna, dan ga ik die persoon achteraf niet ondersteunen als ie zich over een paar jaar zielig gaat lopen aansluiten bij vliegschulden.nl met krokodillentranen.....

Maar ja, het is iedereen's eigen keus. Dus in dat opzicht kan ik Pilot737 nergens in tegenhouden. Aangezien hij hier op Airwork komt voor advies, kan ik hem hoogstens mijn mening en advies geven:

GA GEEN VLIEGOPLEIDING DOEN!!

We praten hier niet over een opleiding van 10.000 euro, maar een zeer zware investering van 150.000 euro waar geen onderpand op berust. Als je een huis of een dure sportwagen van dit geld koopt, dan heb je meestal nog een restwaarde als je datgene weer verkoopt. Die 150.000 euro is geld wat je eenmaal uit kunt geven en waar je nooit meer iets voor terugkrijgt... FOETSIE!!!

Dat anderen in het verleden zo'n zelfde investering hebben gedaan betekent niet dat je als schaap maar je droom moet navolgen en dezelfde risico's moet gaan nemen. Als je een beetje verdiept in de huidige arbeidsmarkt, dan zul je wellicht gaan inzien dat je heel weinig kans hebt op een baan momenteel....

Als je 150.000 euro leent tegen een rentepercentage van 5%, dan duur het ongeveer 20 jaar voordat je van je schuld af bent indien je elke maand 1000 euro aan de bank overmaakt. Dus ongeacht welk salaris je gaat verdienen, dat geld MOET je overmaken naar de bank. Ga maar eens in je omgeving navragen welke mensen zomaar elke maand 1000 euro kunnen missen en dat voor een periode van 20 jaar......
 
En je wordt niet zomaar toegelaten tot de schuldsanering. Zeker niet nu het momenteel overduidelijk is dat het totaal onverantwoord is om een vliegopleiding te gaan volgen met geleend geld. De houding van de rechters zal hierin ook wel veranderen, er zal eerder beroep worden gedaan om "eigen schuld". Banken zijn maar al te graag bereid om een veelvoud uit te geven aan juridische kosten, om je maar uit dat traject te houden. Al is het maar om een precedentwerking te voorkomen.

De kans is veel groter dat je de rest van je leven slaaf van de bank zult worden, oftewel de rest van je leven op bijstandsniveau leven. Ga er maar aan staan. De kans is ook nog aanwezig dat je persoonlijk failliet gaat, dat is nog erger. Dan kan de bank je namelijk de rest van je leven blijven achtervolgen (tenzij je een andere identiteit aanneemt).

Edit:
De opmerking die Tampie maakt over de werkelijke waarde van die 150.000 euro is trouwens erg belangrijk en iets dat velen niet beseffen.
Met 5 % rente en €1000,- aflossing per maand doe je er 236 maanden over om het geheel af te lossen. Dat is 19,7 jaar. In totaal betaal je aan de bank €236.000,-, over deze periode. Je betaalt dus €86.000,- rente. Eigenlijk gewoon weggegooid geld.

Je kunt het ook zo bekijken; als je nu eens geen vliegopleiding gaat doen en dus ook geen geld leent, maar die €1000,- (die je anders elke maand had moeten wegbrengen naar de bank) gedurende 19,7 jaar maandelijks op een spaarrekening zet en/of voor een gedeelte in een goed gespreid mandje fondsen wegzet, tegen gemiddeld 5 % rendement per jaar (goed te doen). Dan is het eindkapitaal, na 19,7 jaar: €407.458,-

Dat is een heel verschil met €0,-. Want dat is namelijk het bedrag dat je hebt opgebouwd nadat je je lening na 19,7 jaar hebt afgelost. Met bovenstaand bedrag kun je tegen die tijd een nieuwe Cessna kopen (met alles erop en eraan), i.p.v. elke week naar de voedselbank te hoeven gaan.

Overigens is het zeer waarschijnlijk dat er ook nog eens circa 30.000 euro moet worden geleend voor een typerating, daar ontkom je niet meer aan in deze tijd. Dan ziet de rekensom er zo uit:
Lening van €180.000,- tegen 5 % en €1000,- aflossing per maand: 334 maanden ofwel 27,8 jaar. Een totaal te betalen bedrag aan de bank van €334.000,-. En de rente bedraagt alleen al €154.000,-. Bijna twee keer zoveel dus, terwijl je maar €30.000,- extra hebt geleend. Welkom in de wondere wereld van de exponentiële groei.

Het alternatief zou zijn 334 maanden lang €1000,- wegzetten tegen 5% rendement, komt na 27,8 jaar uit op een eindkapitaal van €719.670,-

Niet meegenomen is de inflatie, maar de bedragen spreken zo ook wel voor zich denk ik.
En niet meegenomen is de praktijk van banken dat ze doorgaans hogere rentes vragen voor aanvullende leningen voor een type rating en levensonderhoud. Ik heb rentes voorbij horen komen van 10%.

Om er nog maar een quote tegenaan te gooien:

“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it ... he who doesn't ... pays it.”

Albert Einstein


Compound interest = samengestelde interest
 
Last edited:
Heren,

Ik heb de berichten van iedereen gelezen en heel erg bedankt voor jullie goede en beste informatie. Maar ik wil het toch nog even duidelijk maken. Wellicht is dit beter voor ons allen:


1. Opleidingskosten is geen probleem voor mij. ''dankzij mijn vader'' dus ik ga geen lening aanvragen.

2. De vliegopleiding gaat mij 55.000 euro kosten Excl, €500 p/m bovenop.

nu komen de vragen:

1. Als ik na de vlieg opleiding HBO-P wil volgen, is dat genoeg?

2. Na de vliegopleiding als ik mijn HBO-P behaal wil ik nu echt een eerlijke antwoorden van jullie zien van, Ja met hbo-p kom je wel aan de bak? of nee het blijft de zelfde ga geen opleiding volgen.

:1855:
 
In dat geval gaat mijn advies inzake leningen niet op.

Een HBO P staat in principe gelijk aan VWO. Het is dus erg verstandig om dit sowieso te halen, via bijv. een schakelprogramma vanaf je MBO. Je vergroot je kansen er aanzienlijk mee.

Je kunt het ook omdraaien, eerst die P halen en dan pas een vliegopleiding. De markt blijft nog wel even slecht, dus waarom niet gewoon even schuilen voor de storm? En hoe verser je bent bij een sollicitatie hoe beter, IF skills verwateren snel. Het is waarschijnlijk ook goedkoper, want dan hoef je tijdens het doen van die P geen recurrency trainingen te volgen, die best duur kunnen zijn (twins zijn duur om te vliegen).

Verder zou ik, als ik jou was, eerder in Duitsland gaan rondkijken voor een vliegopleiding. De prijzen zijn ongeveer vergelijkbaar met datgene wat je zelf opnoemt. En je leert er Duits mee, terwijl je daar zit. Dat is alleen maar heel mooi meegenomen.
Probeer ook te onderzoeken waar de oud-leerlingen doorgaans terechtkomen, dat kan een belangrijke indicator zijn.
Oxford kan ook, maar die is wel wat duurder (ongeveer €100k, afhankelijk van de pond)
Nog een tip; betaal niet de hele som in één keer maar in delen. Klant is koning, dus jij bepaalt.

Al met al blijft het dan nog steeds een gok, maar wel een veel veiligere gok. Niemand kan met zekerheid de markt voorspellen...
 
Back
Top