Maximum leeftijd om nog ATPL te doen?

ErikDee

New member
Ik ben nu al een tijdje prive aan het lessen en vliegen en heb er zo veel lol in dat ik me nu dus echt serieus af aan het vragen ben of het nog realistisch is om de tijd en het geld te investeren in een ATPL opleiding om zodoende als beroeps vlieger aan de slag te gaan.
Ik ben net 36 geworden.
Wat vinden jullie?

Groeten,
Erik
 
De maximum leeftijd die voor selecties aangehouden wordt is meestal ook de grensleeftijd die je in het algemeen kunt aanhouden.

Wanneer je boven de dertig bent met bijna geen ervaring is het enorm moeilijk om aan het werk te komen in de luchtvaart. Het is mogelijk, maar je hoort het maar zelden. Ook het feit dat je dan geen geintegreerde maar modulaire opleiding volgt spreekt niet in je voordeel. Geintegreerde opleidingen hebben vaak selecties waardoor een minimum niveau kan worden gegarandeerd. Modulaire opleidingen mag iedereen doen die het kan betalen.

Ook mag je nog maar vijftien jaar vliegen als beroeps als je de opleiding haalt en gelijk werk vindt. Is dat het risico en het geld waard?

De keus is altijd aan jezelf, maar 36 is wel erg laat om het nog te gaan proberen.
 
Er zijn genoeg mensen die het gered hebben op jouw leeftijd. Kijk vooral eens goed rond op pprune, daar zitten veel meer mensen die voor dezelfde keuze staan of gestaan hebben.
Doe de opleiding modulair (bv Oxford) en wees bereid om geld uit te geven voor een typerating. Geld en contacten zijn alles in de luchtvaart industrie. Tevens is het verstandig om te achterhalen of het mogelijk is de opleiding af te trekken van de belasting.
Wees bereid om naar het buitenland te vertrekken. In engeland bv is leeftijd minder een issue dan in Nederland, waar het na je 30ste heel moeilijk wordt. Sowieso worden modulaire studenten hier vrijwel genegeerd, dit in tegenstelling tot andere landen.
 
Als je voldoende financiele armslag hebt.....altijd doen.

In Europa is de UK denk ik beste optie daar bestaat tenminste geen leeftijds discriminatie.

@djanello

Ik weet niet waar jij je 15 jaar vandaan haalt, maar dat is echt onzin wat je daar zegt. Goed bij de klm gaat iedereen er op die leeftijd (55) uit en bij enkele anderen welicht ook, maar ken genoeg collega's (in de UK) die de 60 gepasseerd zijn en nog steeds passagiers jets rondvliegen!!!

Enige nadeel je mag als je de 60 gepasseerd bent, niet meer als PIC boven Frankrijk en Italie vliegen. Dus nog 20 jaar en meer het beroep van verkeersvlieger uitoefenen,zoals Erik Dee wil, is wel degelijk mogelijk

gjk
 
ah, zo leer ik er weer wat bij!

Ik dacht dat 55 officiele leeftijd van nederland was voor piloten. Het is dus wel degelijk mogelijk na de klm ergens anders de cariere af te maken als je wilt..
 
ErikDee

Ik ben één van de weinigen die het heeft gered. Ik was ook rond jou leeftijd toen ik besloot een ATPL opleiding te gaan doen.
Ik begin binnenkort aan de type rating opleiding en verwacht april/mei te gaan vliegen vanaf XXX. (Ik kan nog niet vertellen bij wie, of hoe en wat)

Ik heb de opleiding modulair gedaan terwijl ik een goede baan had.

Naar mijn mening zijn er twee dingen die erg belangrijk zijn om een kans te maken om als 'oudere' aan de slag te komen als verkeersvlieger :

- minimaal een HBO opleiding met een stevige werkervaring in een wat hogere functie. Je hebt dan bewezen dat je wat waard bent. Dit moet compenseren dat je geen KLS of NLS gedaan hebt.
- zoals Pontius ook al heeft aangegeven, moet je over goede contacten/netwerk beschikken

Mijn a.s. arbeidsvoorwaarden : ik hoef geen type rating te betalen, moet minimaal drie jaar blijven, en krijg behoorlijk betaald.

Conclusie: het is niet onmogelijk, maar het moet, afgezien van het feit dat je uiteraard ook op standaard moet kunnen presteren als vlieger, met het verkrijgen van de baan echt meezitten!

Verder heb ik de opleiding van de belasting mogen aftrekken. Dat scheelt zeer veel kan ik zeggen!

Uiteraard is een ieders omstandigheden weer anders en moet iedereen voor zichzelf beslissen. Maar kan je de opleiding doen met een goede baan als basis, die je kan behouden als je toch niet gaat vliegen, dan is het een overwegen waard.

Vr gr

P51D
 
Bij ons (VLM) hebben wij 1 jaar geleden de eerste pensionering gehad van een captain. 65 jaren telde hij vlak na zijn laatste landing. dus.. feel for it? go for it!

garoeten
 
Hi Erik,

Je hebt een goede kans,maar ik zou erop rekenen dat je niet in Nederland komt te werken. Als je dit geen probleem vindt, zou ik de opleiding zo snel en goedkoop mogelijk doen,zou naar Duitsland gaan. Daarna meteen typerating erachter aan doen, Flug Schule Berlin heeft het beste pakket voor je ,MCC ,ME rating en typerating B737 voor 20.000 euro! Als je het los doet kost het je het dubbele. Zonder rating wordt het heel lastig ,tenzij je contacten hebt.

Trouwens in Duitsland en ook in Engeland heb ik jongens van jou leeftijd getroffen en die hebben ook zelf typerating betaald ,maar meteen een baan gevonden.

Succes;)
 
Back
Top