Martinair Vliegschool biedt garantiefonds aan leerlingen

Co-Co Flanel

New member
Kwam zojuist dit nieuws tegen.

Martinair Vliegschool biedt garantiefonds aan leerlingen

14-05-2007

LELYSTAD - De Martinair Vliegschool op Lelystad Airport gaat leerlingen een garantiefonds bieden. Leerlingen kunnen de financiering van de opleiding hiermee realiseren zonder dat de ouders daarvoor bij de bank borg moeten staan voor de terugbetaling. In Nederland bieden ook vliegopleidingen als de KLM Flight Academy, NLS en de Stella Aviation Academy een dergelijke regeling.

“We hebben de mededeling over het garantiefonds al langer op onze site staan en we constateren de laatste maanden een duidelijke toename in het aantal bezoekers van onze informatiemiddagen”, zegt directeur Herman Vonk van de Martinair Vliegschool. Door de groei is de vliegopleiding ook op zoek naar nieuwe instructeurs.

De Martinair Vliegschool is voor het garantiefonds een regeling overeengekomen met de ING Bank. “Het unieke van onze opleiding is dat alle leerlingen nu ook echt kunnen kiezen voor een kleinschalige opleiding, maximaal 25 tot 30 leerlingen per jaar, die geheel in Nederland wordt uitgevoerd met moderne en volledig uitgeruste vliegtuigen”, stelt Vonk.

De prijs voor een opleiding tot verkeersvlieger bedraagt bij de Martinair Vliegschool 104.000 euro.
 
Dit is toch niet echt een garantie fonds, of vergis ik me? Dit maakt het makkelijker een vliegopleiding te financieren.

Het is dus een bank garantie.

Grtz Mike5
 
Dit is gewoon een (reclame) persbericht over de Marinair vliegschool, en heeft nauwelijks iets met garantiefonds te maken!!!

Zoiets soortgelijks heeft de DFA een paar dagen geleden ook gedaan. Persbericht over nieuw vliegtuig, maar uiteindelijk gaat 90% van het persbericht over de geweldige vliegschool en de mogelijkheden om naar de luchtvaart te stromen. Alleen in de titel wordt iets gezegd over een nieuw vliegtuig.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=20159

Check ook ff hoe onderaan het artikel 'tussen neus en lippen door' wordt gesproken over de samenwerking met Cockpit4U...............


KLS ook afgelopen week iets soortgelijks gedaan. Dit zijn toch geen 'persberichten' meer?
 
Het fonds dekt inderdaad alleen de borg en als je uitvalt de bank maar daarna sta je gewoon in het rood bij de stichting. Ik was laatst bij Martinair en ze hadden in tegenstelling tot epst en kls niet over schuld kwijt schelden als het niet goed ging.
 
Wat gebeurt er dan als de schuld wordt overgenomen door de stichting? Als de schuld niet wordt kwijtgescholden dan maakt het ook niet uit of je nou van de bank of van de stichting de aanmaningen krijgt, maakt geen verschil. :1855:
 
Gaat het er niet om dat je met deze constructie niet meer je ouders hoeft te benaderen voor een garantie?
Dan maakt het zeker wel verschil; of je nou 'alleen' een schuld hebt bij de stichting, of dat je ouders hun huis moeten verkopen.
 
Voor een bank is het belangrijk dat ze zekerheid hebben. Vandaar dat een lening met het huis van je ouders als pand, dikwijls een lagere rente heeft dan wanneer er helemaal geen onderpand aanwezig is.

Dat er nu een garantiefonds is, betekent voor de bank dat men meer zekerheid heeft, en mogelijkerwijs een lagere rente heft dan wanneer je zelfstandig zonder onderpand een lening zou nemen (of niet zou kunnen krijgen).

Denk wel dat het garantiefonds jou weer keihard achter de broek gaat zitten mochten zij de lening moeten betalen aan de bank. Dan zal het rentepercentage van het garantiefonds een stuk hoger zijn dan bij de bank. Dit 'garantiefonds' is natuurlijk ook geen liefdadigheidsinstelling..................
 
Ik vind het wel een goed concept. Zo kunnen weer meer mensen die eerst het financiele plaatje niet rond konden krijgen (geen onderpand) de mogelijkheid krijgen tegen marktconforme rente een lening te nemen en een opleiding te doen. Betekent na mijn mening dat er uiteindelijk alleen maar meer kwaliteit aan de opleiding begint.

Zijn landen genoeg waar het niet mogelijk is om voor een dergelijke opleiding een financiering te krijgen. Wat dus betekent dat je ouders het moeten betalen (voor de meeste). Vaak zijn dit dan ook omhoog gevallen jongeren die in een auto rijden die meer kost dan de hele opleiding. Kunnen ze vliegen, tuurlijk, dat kan iedereen. Maar de beste, misschien, maar waarschijnlijk niet.
 
Zijn landen genoeg waar het niet mogelijk is om voor een dergelijke opleiding een financiering te krijgen. Wat dus betekent dat je ouders het moeten betalen (voor de meeste). Vaak zijn dit dan ook omhoog gevallen jongeren die in een auto rijden die meer kost dan de hele opleiding. Kunnen ze vliegen, tuurlijk, dat kan iedereen. Maar de beste, misschien, maar waarschijnlijk niet.

Er is een paar jaar geleden door de VNV een onderzoek gedaan naar kosten van vliegscholen. In andere landen in Europa wordt het risico gedragen door een maatschappij die mensen direct een baangarantie geeft. Tevens zijn daar de opleidingskosten een stuk lager (rond de 60.000). Dus wat dat betreft hebben piloten in de ons omringende landen het heus zo slecht niet............
 
Chucky, zou je misschien een paar voorbeelden kunnen noemen van opleidingen met baan garantie in het buitenland? Dat kan vele nieuwe starters helpen. Ik ken er namelijk maar één: De lufthansaschool.
 
In zoverre baangarantie, dat je opleiding betaald wordt door een maatschappij, en mocht je na afronding van de opleiding vertrekken, dan wordt 60.000 euro in rekening gebracht. Elk jaar dat je langer blijft wordt de 'vertrekpremie' 20.000 euro minder. Weet niet of de maatschappij jou gedwongen kan ontslaan met als resultaat dat je een 'schuld' hebt van 60.000 euro.

Ik probeer het rapport ff op te zoeken zodat ik mijn verhaal kan onderbouwen.
 
Om maar gedeeltelijk off-topic te gaan: hoe zit het dan met het garantiefonds van de NLS? Kan iemand mij vertellen hoe dat in elkaar zit?:confused:
 
Back
Top