Malaysian 772 vermist

B767-300ER

New member
Lees zojuist op teletekst dat een Malaysian 777-200 wordt vermist op een vlucht tussen KUL en PEK. Vlucht MH370. Contact schijnt boven zee verloren te zijn 2 uur na vertrek. Er zijn behalve diverse andere nationaliteiten ook Nederlander(s) aan boord.

Sterkte voor alle betrokkenen!

Iemand die al meer informatie heeft uit die regio?
 
Ik sprak net een kennis die, rond hetzelfde tijdstip als de MH370, van SIN naar PEK onderweg was. Deze kennis sprak over behoorlijk heftige turbulentie enroute. Subjectief natuurlijk, en zeker geen oorzaak, maar wellicht zegt het iets over de omstandigheden ter plekke.
 
Ik sprak net een kennis die, rond hetzelfde tijdstip als de MH370, van SIN naar PEK onderweg was. Deze kennis sprak over behoorlijk heftige turbulentie enroute. Subjectief natuurlijk, en zeker geen oorzaak, maar wellicht zegt het iets over de omstandigheden ter plekke.

Done a lot of flights out of Bangkok to Beijing over the last 7 years. Flown in and out of Kuala Lumpur quite a few times as well.

You do not normally get Turbulence until you start to enter the jetstream. This is normally located N of Hong Kong. Other than turbulence associated with convective clouds you don't normally encounter that much turbulence in the SE Asian region.

Wind charts from March 06 from the area where the flight went down show the winds from 180-190 degrees true at 15 - 20 knots
 
Last edited:
Flightradar24 heeft ook een "mooie" update aan links.

Verschrikkelijk dit.
Hoop doet leven, maar waarschijnlijk liggen ze op de bodem.

Medeleven naar de nabestaanden.
 
Turbulentie lijkt me een onwaarschijnlijke oorzaak. Een vliegtuig dat op FL3xx zit en dan zonder distress call prompt van de radar verdwijnt en vervolgens onvindbaar is.. Als ik dat analyseer krijg ik het gevoel dat er iets moet zijn gebeurd waarop de crew niet meer heeft kunnen reageren. Iets dat van het ene op het andere moment ervoor zorgde dat het vliegtuig uit elkaar is gevallen...


Het is natuurlijk speculeren over een (mogelijk) verschrikkelijk iets voor degenen aan boord en familie en vrienden op de grond.
 
Aircraft involved: 9M-MRO

Naar het schijnt is zon 20 minuten na vertrek het contact verloren. 35000ft/468 kts.
 
Kan toeval zijn, maar het toestel is in 2012 ook betrokken geweest bij een incident:

Type:
Boeing 777-2H6ER
Owner/operator: Malaysia Airlines
Registration: 9M-MRO
C/n / msn: 28420/404
Fatalities: Fatalities: 0 / Occupants: 263
Other fatalities: 0
Airplane damage: Substantial
Location: Shanghai-Pudong Intl AP (ZSPD) - China
Phase: Taxi
Nature: International Scheduled Passenger
Departure airport: Shanghai-Pudong Intl AP (ZSPD)
Destination airport: Kuala Lumpur
Narrative:
A taxiing Malaysia Airlines Boeing 777 passenger plane (9M-MRO), flight MH389, contaced the tail of a China Eastern Airlines A340 plane, B-6050, waiting on the taxiway at Pudong International Airport.No one was injured.
 
Aircraft involved: 9M-MRO

Naar het schijnt is zon 20 minuten na vertrek het contact verloren. 35000ft/468 kts.

There seems to be a lot of uncertainty regarding the flight time. Probably some confusion between "Out" and "Off" times as well.

The Lat/Long position given in the MAS press release puts the aircraft 700+ km from Kuala Lumpur which would indicate just over an hour of flight time.
 
Er staat op de passagierslijst een Italiaan waarvan een half jaar geleden in Thailand z'n paspoort is gestolen. De Italiaan heeft deze vlucht nooit geboekt en was niet aan boord van dit vliegtuig. Er zat dus zeer waarschijnlijk iemand met een vals paspoort aan boord..
 
Er staat op de passagierslijst een Italiaan waarvan een half jaar geleden in Thailand z'n paspoort is gestolen. De Italiaan heeft deze vlucht nooit geboekt en was niet aan boord van dit vliegtuig. Er zat dus zeer waarschijnlijk iemand met een vals paspoort aan boord..
Behalve een Italiaan blijkt ook een Oostenrijker gewoon thuis te zitten hoor ik op de radio net.
Ook zijn paspoort was gestolen. Dus 2 pax aan boord met een vals paspoort....
 
Kan toeval zijn, maar het toestel is in 2012 ook betrokken geweest bij een incident:

Type:
Boeing 777-2H6ER
Owner/operator: Malaysia Airlines
Registration: 9M-MRO
C/n / msn: 28420/404
Fatalities: Fatalities: 0 / Occupants: 263
Other fatalities: 0
Airplane damage: Substantial
Location: Shanghai-Pudong Intl AP (ZSPD) - China
Phase: Taxi
Nature: International Scheduled Passenger
Departure airport: Shanghai-Pudong Intl AP (ZSPD)
Destination airport: Kuala Lumpur
Narrative:
A taxiing Malaysia Airlines Boeing 777 passenger plane (9M-MRO), flight MH389, contaced the tail of a China Eastern Airlines A340 plane, B-6050, waiting on the taxiway at Pudong International Airport.No one was injured.

Om over toeval te spreken. Het toestel van Air France die vlucht 447 heeft uitgevoerd had een aantal jaar (maanden?) daarvoor ook een botsing gehad met een ander vliegtuig.

Echter zou ik daar geen conclusies aan verbinden, dat het één of ander voorteken is dat het zo eindigt. Zo zou je voor alles wel iets kunnen vinden wat overeenkomt en wat 'toeval' is.

Als Jantje rode schoenen aan had en dodelijk verongelukt op de fiets en Pietje had ook rode schoenen en verongelukte ook op de fiets, dan is dat 'toeval'. Er valt geen samenhang te vinden, want de omstandigheden kunnen totaal anders zijn. Tenzij je terugvindt dat een groot deel van de dodelijk verongelukte mensen op de fiets rode schoenen droeg. Dan zou je bijvoorbeeld kunnen ontdekken dat automobilisten zo erg afgeleid zijn door de kleur rood, dat ze pardoes tegen de fietsers aan rijden, maar dat kan op zo'n manier dan verklaart worden.

Bij AF447 weten we nu wat er gebeurd is, wat hier gebeurd is, is nog afwachten. Het aangehaalde incident heeft naar mijn idee niets met dit ongeluk te maken, tenzij jij ergens de link kan leggen? Maar dan weet je waarschijnlijk ook wat er gebeurd is...? Lijkt me sterk...
 
Behalve een Italiaan blijkt ook een Oostenrijker gewoon thuis te zitten hoor ik op de radio net.
Ook zijn paspoort was gestolen. Dus 2 pax aan boord met een vals paspoort....

Dat baart mij wel een beetje zorgen. Dan rijst bij mij het vermoeden dat het om een aanslag gaat.

Zover ik weet vloog het vliegtuig op 34,000 voet. Er was voor de rest geen noodsignaal, of zover bekend andere mankementen. Dat is uiteraard iets wat uitgewezen zal worden door het vinden van het wrak. Echter, bij ernstige problemen lijkt me het een normale gang van zaken dat er een mayday call komt?

Tenzij er net zoiets is gebeurd als bij Air France? Maar volgens mij is dat gebied volledig onder toezicht van radar? Dus dat zou naar mijn idee dan redelijk snel naar buiten komen.

Dus naar mijn inziens, dit is natuurlijk allemaal speculatief, moet er iets vrij plotseling zijn gebeurd.

Ook daar, het is niet uitgesloten dat het tot een noodlottige samenloop van omstandigheden is gekomen. Ik denk bijvoorbeeld aan de TWA 747, die door een ontploffing in de centrale tank uit de lucht is gevallen. Zonder vooraankondiging en zonder verdere noodsignalen.

Dus ik denk, met het gegeven dat er mensen op de passagierslijst staan die niet op de vlucht zaten en waarvan de paspoort schijnbaar is gestolen....
Het zou ook nog kunnen dat die informatie foutief is.

Om het nog verder te analyseren. Terroristen liggen natuurlijk ook niet stil en in het verleden hebben ze al meer dan eens geprobeerd een vliegtuig in de lucht op te blazen.

Dat er nog geen spoor van het vliegtuig is? Als zo'n ding uit elkaar knalt op grote hoogte, dan zijn er kleine stukjes die in een groot gebied terecht komen, dus dat valt niet op.

Goed alles bij elkaar meegenomen...ik acht de kans van de aanslag wel reëel. Ik zeg er nogmaals bij, het is puur speculatief en ik ben verder een buitenstaander, maar dat zijn mijn bevindingen.

Verder moeten we maar afwachten op wat men aantreft. Eerst het vliegtuig maar lokaliseren. Mocht het een aanslag zijn, dan zou dat verstrekkende gevolgen kunnen hebben. Net nu de economie juist weer aantrekt en de (al zwaar getroffen) luchtvaartsector langzaamaan uit het dal begint te komen.
 
In mijn ervaring ervaart bijna iedereen die niet professioneel vliegt 'light turbulence' al als zware turbulentie, waar vliegers er niet eens van opkijken. Niet echt betrouwbaar dus.

Ik zou ook voorzichtig zijn met suggereren dat het een aanslag is: er is voorlopig niets dat daar op wijst. Sterker nog, er is niets wat ook maar ergens op wijst; we weten helemaal niets. Even afwachten dus.
 
In mijn ervaring ervaart bijna iedereen die niet professioneel vliegt 'light turbulence' al als zware turbulentie, waar vliegers er niet eens van opkijken. Niet echt betrouwbaar dus.

Ik zou ook voorzichtig zijn met suggereren dat het een aanslag is: er is voorlopig niets dat daar op wijst. Sterker nog, er is niets wat ook maar ergens op wijst; we weten helemaal niets. Even afwachten dus.

We weten natuurlijk wel wat: geen 'mayday' call en plots van radar. Je kan dus aannemen dat er weinig tijd is geweest en/of veel stress. Het is dus zoeken naar scenarios die daar inpassen; een aanslag is daar een van, maar zeker niet de enige.
 
We weten natuurlijk wel wat: geen 'mayday' call en plots van radar. Je kan dus aannemen dat er weinig tijd is geweest en/of veel stress. Het is dus zoeken naar scenarios die daar inpassen; een aanslag is daar een van, maar zeker niet de enige.

VHF-bereik in Maleisië is niet optimaal, vaak heb je geen goed contact bij de FIR-boundary. Een mayday-call kan dus zo gemist zijn, al zouden andere vliegtuigen het dan wel gehoord moeten hebben, mits ze in de buurt waren natuurlijk. Zo druk is het daar nou ook weer niet in de lucht.

Even afwachten dus!
 
De kist is nog niet eens gevonden en hier op airwork word er al rustig op los gespeculeerd... :stapelge:
 
Of zoals eerder ook al eens is voorgekomen: 1 vd piloten nam het vliegtuig over toen de ander even weg was en duwde de stick simpelweg naar voren. Persoonlijke problemen kunnen tot vreemde acties resulteren. Zo krijg je ook geen mayday call.
 
Back
Top