Luxair en DLR

Jetjock... Afhankelijk van seizoen kan het voorkomen op ERJ of boeing. Op dit moment is er een tekort aan piloten op de ERJ waardoor het aanpoten is maar dat wordt deze zomer gecorrigeerd.. Ik dacht dat er op de ERJ iets van 70 uur per maand gevlogen wordt nu

Ik vlieg nu 35 uur per maand op de Q400.. En het ziet er naar uit dat ik ongeveer 500 uur per jaar ga vliegen. Minimaal 10 vrije dagen per maand maar in werkelijkheid minimaal 12. Daarnaast een aantal standby´s dus ik zit meer thuis dan dat ik vlieg. 1 maand vrij per jaar. Huur in Luxemburg is inderdaad fors.. Maar als je kijkt naar belasting, benzine prijzen, sigaretten, drank, BPM etc word dit ruim gecompenseerd.. Je hoeft niet in Luxemburg te huren / kopen.. Veel buitenlanders bij Luxair wonen nabij de grens in duitsland of frankrijk... Door een verdrag met Luxemburg betaal je dan nogsteeds belasting in Luxemburg.. In deze streken betaal je zelfs minder huur dan in Nederland..
Tijdens typerating en linetraining ( training salaris ) verdiende ik incl allowances al ruim 3 000 Netto.. Daarnaast id 90 tickets , "ervaren" stewardessen :dozey: en zeer goed pensioen.. Zeker dus geen slechte maatschappij

Het enige nadeel is mijn ogen is dat je naar Luxemburg moet verhuizen en dat je geen vaste roosters hebt. 1 keer per maand 4 dagen achter elkaar vrij.. voor de rest vaak maar 1 of 2 dagen achterelkaar vrij waardoor het moeilijk is je werkt te combineren met een sociaal leven in Nederland

Voor de Boeing hebben ze een mooie oplossing, ze laten gewoon zoals dit jaar 18 tijdelijke piloten komen om het drukke schema een beetje te laten kloppen.
Voor de ERJ is het een ander verhaal. Doordat er veel mensen weg zijn gegaan (vorig jaar met een leuke handdruk) en er maar weinig mensen bij zijn gekomen is de werkdruk toch meer tussen de 80 en 95 uur per maand. Nu de Q400 vliegt zal dat hopelijk wat mnder worden. Maar kijk je niet blind op de vlieguren maar let ook op de duty uren. Met turn-arounds van 2 uur (soms) kom je snel op 170 duty uren per maand en dat is niet weinig als je in shifts werkt.

Voor het pensioen moet je minimaal 10 jaar in Luxemburg werken anders krijg je niks, ID90 tickets zijn na een half jaar op de eigen vluchten en na een jaar bij andere maatschappijen (heb je overal).

Je hebt geluk dat de prehistorische stessen nu langzamerhand vertrekken en er jongere voor in de plaats komen.

Klopt wat je zegt over de huren in duitsland (frankrijk weet ik niet) en belgië (hoe is je frans?), een stuk goedkoper maar vergeet je niet daar in te schrijven want anders ben je normaal belastingplichtig in het Nederlandse.

Maar je hebt inderdaad leuke collega's en dat maakt het werken wat makkelijker en leuker.
 
Luxair en DLR

Hallo allen!

Ook ik mag naar Luxemburg voor een gesprek. Dit moet em gewoon worden....


Boyashaka!, Piloto_ en Jetjock check jullie PM...


Groeten,



Gradelaars
 
Boyoshaka,

hoe kom jij aan minstens 12 vrije dagen per maand? Dat wil ik ook wel! :grijns:

Lijkt mij erg vroeg om nu al te zeggen wat de werkdruk op de Dash is. Het zal echt niet bij die 35 uur blijven. Vlieguren zijn ook alleen voor je logboek, zoals jetjock al zei zijn duty-uren veel belangrijker. Ben je met een Fra-Fra ruim acht uur bezig om 3 vlieguren te maken. Een Fra-Mxp is nog geen 4 uur maar ruim 10 uur duty!

Op de Emb is werkdruk al jaren (te) hoog. Er zijn extra crews beloofd maar hier is het motto eerst zien dan geloven. 850 uur per jaar is hier de regel.

Positief: elke avond thuis, redelijk netto salaris, belastingvrije extra's, twee keer drie weken vakantie per jaar, pensioen met 60 (nog), inflatie korrektie (soms), goedkope peut (maar je moet ook ver rijden om ergens te komen), type-rating betaald voor nieuwkomers.

Succes op de Dash! :rt:
 
Damn en dat noemen jullie werkdruk?
Wij draaien standaard 100 uur per maand met 5 om 2.
Super ID90 maar we hebben geen vrije tijd om dat te
kunnen benutten. Denk dat ik ook maar een briefje richting Luxair stuur.
 
Damn en dat noemen jullie werkdruk?
Wij draaien standaard 100 uur per maand met 5 om 2.
Super ID90 maar we hebben geen vrije tijd om dat te
kunnen benutten. Denk dat ik ook maar een briefje richting Luxair stuur.

Geloof maar, na een paar jaar emb145 worden mensen met een familie het wel zat.
Schema's zijn slechter dan Ryanair. Go figure.
Overigens zijn 100 uur op een 737 makkelijker dan 100 uur op die Embryo145
 
Hallo!

Ik zag op pilotjobsnetwork.com dat er onderscheid wordt gemaakt in Luxair Major en Luxair Regional (met bijbehorende salarisindicaties). Kan iemand mij vertellen wat precies het verschil is? Kun je bij beide solliciteren, of solliciteer je gewoon bij Luxair.

Groeten,

Joepster.
 
Vroeger was er een Luxair Commuter en Luxair "mainline"
Nu is er geen verschil meer.
 
Last edited:
Worden nog zo'n 10 m/v aangenomen schijnt het . Volgende exodus staat echter weer voor de deur dus daar zal het niet bij blijven... Ook is het cadet-programma weer uit de kast getrokken met dacht ik 6 mensen.

Iedereen die de selektie doorkomt wordt aangenomen voorlopig.
 
Nope

Jeroen en Roderick, veel succes daar

Ah, dan weet ik het. Niet dat het iets uitmaakt, want je info is goed.
Maar jouw situatie als DEC was toch ietsje anders, als je er als 21 jarige co begint, en na vele jaren een keertje captain wordt ben je de doctrine en politiek een beetje gewend.

Niet dat het het werk minder zwaar maakt, maar ik denk dat je dan meer sh*t accepteerd dan wanneer je daar als "contractor" zit.. Daarbij zal je dan ook waarschijnlijk in of rond LUX gesettled zijn, wat het leven ook eenvoudiger maakt.
 
Back
Top