Lufthansa Cityline

Diana

Active member
==Vereiste vooropleiding==
Fachhochschule (HAVO) maar VWO is aan te raden ivm met doorstroming naar LH.

==GU: Grunduntersuchung==

De Grunduntersuchung, veel testjes met de computer en een taaltest Duits. Er zijn talrijke voorbereidingsmogelijkheden.

==DLR Test==
Zie het aparte hoofdstuk in de Kennisbank over de DLR-test.
De DLR Test voor LH Cityline is ook in het Engels mogelijk.


==Grading==
Meestal is de grading op de CRJ700 sim. Je krijgt een handout opgestuurd met profiles, speeds, pitch/power waarden, enz. Gewoon alles goed in je kop stampen, dat scheelt al meer dan de helft. Departure (vaak Hamburg), steep turns, acceleren/decelereren in level flight, holding, ILS, go around en NDB approach. Alles raw data, op het handje en geen failures e.d. De checker zit links, en die is zoals in elke 2 man cockpit volledig als PNF inzetbaar.

Ter voorbereiding kun je ergens een uurtje op de sim huren, om toch een beetje te wennen aan de kist. Kost wel iets van 300 euro, maar dan zit je wel een stuk lekkerder in je grading. Dit kan bijv. bij CST in Berlijn, op dezelfde sim als waar je de grading op doet.

Grading is mogelijk in het Engels.

==FQ: Firmenqualifikation==
Eerste dag groepsopdrachten, rollenspellen, enz. Sommige opdrachten zijn in teamverband maar hebben ook een individuele doelstelling. Het is incorrect om te veronderstellen dat je individuele doel belangrijker is dan je functie in het team. Dit is een struikelblok waar veel kandidaten op zakken. Assertiviteit en duidelijke communicatie (in het Duits) zijn hier onontbeerlijk. Als dat ok is, volgende dag interview in het Duits. Het interview dient principieel het doel de voorliggende resultaten van de kandidaat te bevestigen in een gesprek. Openheid is hier het keyword.

Je kunt je voorbereiden op de FQ bij S&P.

==Dagelijks leven bij LH Cityline==
Het dagelijkse leven van een CLH'er is moeilijk te omschrijven. Iedere stationierungsort, DUS-MUC-FRA etc, brengt weer andere omstandigheden met zich mee die een uitwerking op je dienstplan hebben. Mensen in DUS moeten bijvoorbeeld meer proceeden dan iemand die in MUC gebased is. Mensen in TXL-HAM hebben heel weinig overnachtingen. Een paar dingen die voor iedereen gelijk zijn:

- max.42 dagen vakantie per jaar , in je eerste jaar heb je er 36 ( dan 37 in je tweede jr ,dan 38 enz.)
- rond de 9/10 vrije dagen per maand
- 1 Linecheck per jaar
- 2 Basechecks in Berlijn per jaar. (4 dagen, 4 uur sim)
- 2 dagen refresher in Keulen
- 4158 euro per maand bij 105 uur Flugdienstzeit
- Vakantiegeld is geen maandsalaris maar rond de 400 euro
- Geen dertiende maand
- In 2007 was er een winstuitkering van ongeveer 75% van je maandsalaris, maar " in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst "
- Vakantie voor volgend jaar moet in Oktober al aangevraagd worden
- Nieuwe FO's kunnen tussen FRA en MUC kiezen.

Om dit moment vliegt iedere FO redelijk veel overuren. In MUC zijn dit er gemiddeld rond de 20. CLH heeft hele interessante Teilzeit modellen die je net wat meer vrije tijd geven om je sociale leven enigzins op peil te houden. Bijvoorbeeld 90% Teilzeit waarbij je 37 dagen Teilzeit en 37 dagen vakantie tot je beschikking hebt om je jaar leuk in te plannen. Met alle overuren die we vliegen merk je weinig verschil tussen 90 en 100% wat salaris betreft.

CLH is echt een leuke club om voor te werken. Het salaris is goed, de vliegtuigen interessant (natuurlijk niet de CRJ ), veel bestemmingen en de collega's zijn bijna allemaal top. Al je vooroordelen over Duitsers kan je meteen overboord gooien, het zijn net mensen.

Op dit moment heerst er helaas niet de beste stemming onder de FO's. De perspectieven zijn niet zo goed. Een upgrading duurt net zolang als bij LH/BA/KLM (als je mazzel hebt, kan ook langer duren). Snel ff capt worden zit er niet meer in. Een wissel naar LH is nog niet echt goed geregeld. Secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen ook beter. De vakbond is op dit moment in onderhandeling met CLH voor een beter CAO en een eventuele integratie met LH. Dit is helaas een erg moeilijk en lang proces en voordat er wat uit komt zijn we beslist een paar maanden verder.

==Werkweek==
Een werkweek is meestal tussen de 4 tot 6 dagen lang. In MUC/HAM/TXL/STR vlieg je veel dagen Stationsdiensten (s'avonds weer thuis). In DUS/CGN/HAJ/FRA heb je meer overnachtingen 'on the road'. Een Stationsdienst bestaat uit 2 of 4 legs, je hebt een Frühdienst die rond half zes s'ochtends begint of je vliegt Spät en dan heb je rond half twee check in.

Veruit de meeste nightstops die de CRJ vloot van CLH rijk is zijn in Frankrijk. CDG, LYS, NCE, BOD, TLS en MRS. Als MUC FO zit je het meeste in deze steden. Overnachtingen in SVG, BHX, MAN, KRK, SJJ, BUD, BRU, AMS, LNZ hebben we ook maar die gaan meestal naar FO's van andere Stationen.
Overnights zijn per vliegplan ( wisselt dus 2 x jaarlijks , eenmaal zomer , eenmaal winter ) enorm verschillend.
Zo zit je 3 keer per maand in dezelfde stad , wat wel leuk is want je leert er echt de weg van en naar de kroeg en restaurant kennen.En zo kom je er een half jaar niet meer.

==Wonen en commuten==
Commuten is moeilijk. Als je in DUS gebased bent en je woont aan de grens dan is het goed te doen. Omdat nieuwe FO's in MUC of in FRA gebased worden wordt het al moeilijker. Omdat MUC veel stationsdiensten heeft heb je een standby woning in de buurt van het veld nodig. De omgeving van MUC is erg duur wat huren betreft. Het beste kan je dan hier gaan wonen (full time) of met een groepje een grotere woning huren waar je dan af en toe kan crashen ( op dit moment is er nog geen NL Wohngemeinschaft in de buurt). De vluchten van AMS naar MUC vliegt CLH momenteel zelf. Meestal zijn deze vluchten redelijk volgeboekt en ze hebben maar 1 of 2 als het de ARJ is ) jumpseat. Dat je dus meekomt is niet altijd zeker. Schiphol vraagt helaas ook een shitload aan airport tax dus een Economy retour standby ticket kost rond de 54 euro (goedkoopste mogelijkheid).

De verbinding naar FRA is beter en wordt vaak door LH zelf gevlogen met grotere vliegtuigen. Hier kom je bijna altijd mee. Heb zelf geen ervaring met FRA diensten en hoe het is om daar te wonen maar ik kan me voorstellen dat je hier ook minimaal een standby woning nodig hebt. Je kan ook tegen LH tarief, 35 euro, in sommige hotels in de omgeving van het veld overnachten (als ze capaciteit hebben).

CLH is een goede keuze is voor een beginnende piloot. Als je VWO of HBO hebt dan is de kans aanwezig dat je later naar LH zelf kan doorstromen. Captain bij CLH worden gaat minimaal zo lang duren als bij een Flagcarrier, dus als je de kans hebt om daar direct te beginnen dan is CLH geen goede carrierekeuze. Hoe dan ook, vliegen bij CLH is een aanrader. Het is een hele leuke club en de opleiding ligt op een hoog niveau.

==Solliciteren==
Aanmelden voor sollicitatie: www.interpersonal.de/clh
 
Last edited by a moderator:
Even een aanvulling betreffende de DLR test en de Grading voor Lufthansa CityLine: vanaf nu beide in het engels mogelijk!!

Succes
C
 
Nee, zoals C. typt, alleen DLR en Grading, dus niet de FU. Zie het grote nut er eerlijk gezegd ook niet echt van in.. heb begrepen bij de engelse dlr dat je daar een duitse test moet doen met gramm. en die bende. Kan je volgens mij nog beter de duitse doen..

maar moet zeggen dat het niveau Duits niet van een dermate hoog niveau hoeft te zijn. Ik bedoel er werken genoeg andere Nederlanders en pik ze er elke keer precies weer uit!
 
Bij de engelse DLR test moet je een duitse gram test iid, maar dat is "lekkuh belangrijk". Die heb ik ook gedaan in 2000. Die test telt niet mee in de beoordeling van de DLRtest en geeft alleen maar een "advies" om nog wat aan je duits te doen voor de FQ. No worries dus.

Groet
C
 
Zonder VWO geen LH?

Zonder VWO geen LH?

Met HAVO voor opleiding kom je dus niet bij LH mainline?:confused:

Grtz,
Donsko
 
Aangezien dit het citylineforum is denk ik dat er een misverstand is.

Op de Citlylinesite staat:

Sie erfüllen bei der Bewerbung folgende Einstellungsvoraussetzungen:
Fachhochschulreife/ Abitur

Volgens mij is Fachhochschulreife nog steeds gelijk gesteld aan havo en heb je voor Cityline dus geen vwo, maar havo nodig. Bij LH Passage, LH Cargo en German Wings is een VWO dus wel vereist.

Cheers!
 
Heeft iemand info over GU in HH (DLR)

Heeft iemand info over GU in HH (DLR)

Hallo allemaal,

ik mag op bezoek bij de DLR komen voor CLH (Grunduntersuchung Ready Entry).
Heb van alles thuis, Skytest, CBT van de DLR.

Heeft iemand nog toevallig nuttige informatie voor mij m.b.t. voorbereiding?
Ook vraag ik me af, wat ik voor vragen bij het ATPL kennis test mag verwachten.

Als er iemand een antwoord op heeft zal ik er wel dankbaar voor zijn.

Groetjes,

BaCo
 
Back
Top