Luchttaxi met PPL

Pilot737

New member
Hallo heren,


Ik wil mijn PPL behalen daarna wil ik in mijn vrijetijden gaan vliegen. Maar ik wil ook bijvoorbeeld mensen wegbrengen en ophalen bijvoorbeeld als een luchttaxi. Had gehoord dat ik daarvoor een CPL moet hebben. Hoe duur zijn de opleidingen? en wat komen er allemaal erbij kijken? en hoe lang duurt de PPL opleiding?
 
CPL en IR etc etc etc halen, kist kopen die goedkoop is en zuinig is in de kosten. Dan een AOC aanvragen, wat veel geld kost, ground crew aannemen en/of huren, onderhoud etc.

Je hebt dan een "inkoopprijs". Hier nog de inkoop kosten bovenop, daar dan de overheadkosten bovenop, dan heb je uiteindelijk een kostprijs, daar een % nettowinst bovenop, BTW erbij, dan heb je de prijzen.

De reden dat dit een gat in de markt is, is omdat niemand er gebruik van maakt omdat het veeeels te duur is.


Edit:
Oppassen dat het dan niet hier in komt: http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=11367
Er was eerst iemand die hetzelfde vroeg, kan het alleen niet vinden.
 
Ik zie de ironie in het bericht van B77W wel, maar laat ik mij even beperken tot korte, (zo veel mogelijk) feitelijke antwoorden.

Je stelt eigenlijk een aantal vragen.

-1- Mag ik met een PPL brevet commerciële activiteiten ondernemen?
Nee, dat is niet toegestaan. Daarvoor heb je een CPL (Commercial Pilot License) nodig.

-2- Hoe lang duurt een PPL opleiding?
De lengte van de opleiding is gedeeltelijk afhankelijk van jouw talent, maar vooral ook van je inzet. Een PPL opleiding is af te ronden in een paar weken, maar kan ook veel langer duren. In verband met verlopende examens zou je op maximaal twee jaar moeten mikken.

-3- Hoe duur zijn de opleidingen?
Dat is nogal sterk afhankelijk van waar je je opleiding volgt. Reken voor een PPL opleiding in Nederland, inclusief alle examens en bijkomende kosten op een bedrag tussen de 12.500 en 15.000 euro. Als je een PPL opleiding in Duitsland wilt doen, kan je daar minimaal 2.500 euro van af trekken.
In Frankrijk kan je de opleiding minimaal 20% goedkoper afronden dan in Duitsland, maar dan moet je wel lid worden van een vliegclub en dat betekent dat je ook "corvee diensten" moet draaien. (Hmm en je moet (goed) Frans spreken.

-4- Wat komt er kijken bij het uitvoeren van luchttaxi diensten?
De reactie van B77W kan wellicht wat bot overkomen, maar het is wel een goede samenvatting.


Begrijp mij trouwens niet verkeerd. Ik snap de reactie van B77W erg goed. Discussies die aan dit onderwerp gerelateerd zijn, zijn al redelijk vaak gevoerd op dit forum.
 
Zelfs al heb je een CPL, dan mag je nog steeds geen commerciële activiteiten exploiteren. Dat mag enkel via een AOC. Dit zijn de bedrijven in Nederland die een AOC hebben, dat zijn er niet zoveel dus: http://vergunningonline.ivw.nl/vergunningen/index.jsp?vergunningtype=lvm

Om een AOC op te richten moet je eerst wat personeel aannemen, zoals een verantwoordelijk manager, een hoofd vliegdienst, een hoofd onderhoudsmanagement, een hoofd training&opleiding, een hoofd grondoperaties en een kwaliteitsmanager. Daarnaast moet je met regelmaat voor al je personeel (dus ook jijzelf) cursussen regelen op allerlei gebieden zoals brandbestrijding, onderhoud, terrorismepreventie, enz, enz. Deze cursussen kosten bakken met geld.

Maar voordat je daar aan toe komt, zul je eerst complete procedures en handleidingen voor je AOC moeten opstellen, boekwerken van hier tot Tokyo. Daarna moet je maar een schietgebedje doen en hopen dat IVW de hele santenkraam goedkeurt. En dan vergeet ik waarschijnlijk nog een heleboel eisen waar je allemaal aan moet voldoen, voordat je nog maar een minuut gevlogen hebt...

Dus; veel succes! :D
 
Back
Top