looking for a job?

6

676$

Guest
succes..
--

(van de qatar site)

Cadet Pilot / Second Officer (Ref: CP/SO/503/04)


Candidates must hold a valid ICAO Commercial Pilot’s License with Instrument Rating & frozen ATPL from a recognized flying school. Proficiency in both written and spoken English is essential and only candidates below 29 years of age will be considered. Preference will be given to candidates with tertiary education, especially in Science or Engineering.

Successful candidates will be provided training for a type rating on one of the Company’s fleets and be required to sign a training bond that will require them to serve Qatar Airways from joining until 5 years after their date of appointment as First Officer. In addition, the successful candidate will be required to repay a part of his training cost at the rate of QAR 1,800 (approx USD 494) a month for 5 years from his appointment as First Officer.

Successful applicants will be paid a salary of QAR 7000 (approx USD 1910) as a Cadet Pilot / Second Officer and be provided with Company housing, on a shared basis, or an allowance of QAR 3,500 per month in lieu of housing.

A First Officer in Qatar Airways will earn an all inclusive average monthly remuneration package of approximately QAR 24,800 (approx USD 6800) inclusive of housing and other allowances. Other benefits include meal allowances, school fee subsidy for children and Loss of Licence/Medical/Group Life Insurances. All remuneration is currently tax-free.

If interested, please immediately send your CV quoting above reference number together with photocopies of your license, medical certificate and passport, and a recent passport sized photograph to:

Email: cadets@qatarairways.com.qa

If unable to e-mail, applications should be mailed to:

The Human Resources Department, Qatar Airways,
P.O. Box 22550, Doha, State of Qatar
Fax: (974) 4626106

flightcrew_application_form.xls 158.00 KB



Note: Please ensure that you fill out ALL 8 pages of the application form.
 
quote: "required to sign a training bond that will require them to serve Qatar Airways from joining until 5 years after their date of appointment as First Officer. In addition, the successful candidate will be required to repay a part of his training cost at the rate of QAR 1,800 (approx USD 494) a month for 5 years from his appointment as First Officer. "


lekker duidelijk is dit... de vacature is voor cadet/S.O.

je kan het opvatten dat ze je eerst 10 jaar aan het lijntje houden voor ze je promoten tot F.O. en dan ben je nog eens verplicht 5 jaar te blijven en je typerating terug te betalen...

of zou het zo zijn dat je functie cadet/so heet totdat je je typerating hebt met lijntraining achter de rug, en daarna fo?

is er iemand die het wel weet?

m.h.
 
volgens een piloot die zelf bij Qatar vliegt gaat het om een constructie waarbij je 4 maanden als so vliegt en daarna kunt beginnen als fo met de bijbehorende salarisverhoging.
de so functie is bij dit bedrijf niet zoals wij die kennen want je zit vanaf dag 1 namelijk gewoon zelf op de right seat.
heb zelf mn cv een week of wat geleden ook naar Qatar gestuurd en heb helaas nog niets gehoord.
maar het zijn iig weer positieve ontwikkelingen.

greetz
 
Zou goed oppassen met Qatar Airways. Heb een tijdje terug mogen aanschouwen hoe dat bedrijf in elkaar zit en hoe ze met hun mensen omgaan. Wordt je niet altijd even vrolijk van en is ook niet altijd 'as advertised'.

Grtz,

Ch
 
hoi crazyhorse,
kun je jezelf nog even nader verklaren?
hoe gaan ze met hun mensen om dan,
en geldt dat ook voor de flightcrew?

m.h.
 
Ik zou zeggen, kijk eens op het midden oosten forum van PPrune.
Daar valt genoeg informatie over Qatar Airways te vinden.

Het Midden Oosten kan erg leuk (belastingvrij) leven zijn, maar echt veel rechten als werknemer heb je niet.
Het is zelfs gebeurd dat by QR iemand ontslagen werd omdat hij op het parkeerterrein zijn pet niet op had.
Er zijn nog wel een paar soortgelijke voorbeelden, maar die kan ik me zo niet voor de geest halen.

En het salaris klinkt wel erg mooi, maar je moet je wel bedenken dat huisvesting erg duur is. Als vrijgezel is van dat salaris wel rond te komen, maar als je een partner en/of kinderen hebt, dan wordt het toch al hard minder. School gaat je toch al gauw zo'n US$3000,- per jaar kosten. De middelbare school kan zelfs nog meer zijn.

Maar ja, ik weet het, als je geen (goede) baan hebt, dan is het zeker het overwegen waard. Maar weet in ieder geval wel waar je aan begint.


Groeten Zandhaas
 
Ik heb vandaag een standaard mailtje toegestuurd gekregen
van Qatar met het bericht dat ze mn cv hebben ontvangen.
Tevens heb ik op de site van Qatar gezien dat de link voor
het Cadet Pilot scheme is weggehaald, hetgeen dus betekent dat ze nu waarschijnlijk omkomen in de cv's.
Ik ben erg benieuwd of er ook daadwerkelijk nederlanders worden uitgenodigd om deel te nemen aan de selectie.
Zou ondanks alle negatieve verhalen over Qatar (zie ook Pprune)
mijns inziens toch een geweldige 1e baan zijn.

greetz
 
quote#1:
En het salaris klinkt wel erg mooi, maar je moet je wel bedenken dat huisvesting erg duur is. Als vrijgezel is van dat salaris wel rond te komen, maar als je een partner en/of kinderen hebt, dan wordt het toch al hard minder. School gaat je toch al gauw zo'n US$3000,- per jaar kosten. De middelbare school kan zelfs nog meer zijn.



quote#2:
Successful applicants will be paid a salary of QAR 7000 (approx USD 1910) as a Cadet Pilot / Second Officer and be provided with Company housing, on a shared basis, or an allowance of QAR 3,500 per month in lieu of housing. A First Officer in Qatar Airways will earn an all inclusive average monthly remuneration package of approximately QAR 24,800 (approx USD 6800) inclusive of housing and other allowances. Other benefits include meal allowances, school fee subsidy for children and Loss of Licence/Medical/Group Life Insurances. All remuneration is currently tax-free.


?????
m.h.
 
Lijkt mij toch wel dat je hier van rond moet komen.
Je verdient bij Qatar als fo meer dan menig captain in europa.
 
bedankt voor je berichje crazyhorse, ik heb je terug ge-pm-t maar je inbox zit vol, ik weet niet zeker of mijn bericht aankomt zodra je weer ruimte vrijmaakt, of dat ik em opnieuw moet typen.

m.h.
 
MileHigh.

De schoolfees was mij niet opgevallen. Foutje...
Maar ga er maar vanuit dat dit niet genoeg is om 2 of 3 kinderen naar school te sturen. En de housing allowance zal zeker niet genoeg zijn om een fatsoenlijk huis te huren.
Bovendien is het contract niet echt veel waard. Dat kan zo zonder overleg veranderd worden.

Het salaris als FO is inderdaad niet echt slecht. Maar mocht je geld naar Europa willen sturen dan hou je met de huidige wisselkoersen niet veel meer over.

Nogmaals, ik wil niemand afraden om het te proberen, maar zoals ik al zei, weet waar je aan begint.
 
zandhaas,

ik zie vaak dingen na 3x lezen nog niet, dus geen probleem. de "Company housing, on a shared basis, or an allowance of QAR 3,500 per month in lieu of housing." zal wel niet zoveel voorstellen in doha, misschien een matrasje op een mini studiotje, maar ik ben met alles gelukkiger dan nog een jaar werken in een industrie waarvoor ik niet in de wieg ben gelegd. geld maakt mij echt niet gelukkiger (op dit moment). ik ben 21 jaar, ik heb giga veel uitgegeven, en ik besef nieteens hoeveel geld dat eigenlijk is en hoeveel mensen in 3e wereld landen daar van hadden kunnen eten voor een jaar!

laat mij maar lekker vliegen ("werken"), waar dan ook!
m.h.
 
milehigh,
Lijkt het je leuk om in Doha te wonen , hoe doen anderen dat?
Je kent niemand en niemand zit op jou te wachten .
hoe bouw je daar een sociaal leven op? hebben anderen hier ervaring mee, niet perse met Doha natuurlijk,maar algemeen naar 't buitenland .
 
Stewardoos,

Het ligt geheel aan je eigen hoe je je sociale leven regelt in het buitenland. Zit zelf in Engeland en het bevalt goed. Het klopt inderdaad dat je in het begin weinig mensen kent en dat er niemand op jou zit te wachten. Maar als je tijdens je werk wat contacten opdoet en af en toe eens een keertje naar een feest gaat dan leer ja al snel verschillende mensen kennen. Nou moet ik er wel bij vermelden dat er in de omgeving van LGW meer nederlanders zitten wat het ok weer iets gemakkelijker maakt.

Waaar een wil is, is een weg.
 
bedankt, voor je antwoord
engeland lijkt me dan wel veel leuker dan het midden oosten, waar je snel in een compound terecht komt met allerlei snobbige expats. daar is het natuurlijk veel lastiger met lokale bevolking in kontakt te komen.
iemand daar ervaring mee???
 
Doha is nou niet echt een 'happening place', maar alcohol is tegenwoordig wel te verkrijgen, dus mocht je een feestje willen geven, hoef je niet droog te staan.
Mijn persoonlijke mening is dat Doha meer een stad is voor gezinnen. Niet voor jonge vrijgezellen.
Maargoed, het is maar net wat je leuk vindt.

Zelf woon ik in Dubai. Echt een stad waar je gewoon 7 dagen per week kunt stappen als je wilt. Alles is allemaal wat vrijer als in Doha en er zijn zeker veel meer expats. (ja, ook die snobbige, je herkent ze vrij eenvoudig)
Omdat iedereen min of meer in hetzelfde schuitje zit is het over het algemeen eenvoudig om contacten te leggen. Een groep vrienden heb je zo opgebouwd. Maar ja, het nadeel van het wonen/werken in een expat-community is natuurlijk dat van tijd tot tijd je afscheid moet nemen van (goede) vrienden omdat die weer ergens anders naartoe gaan.

Het is gewoon een levensstijl waar je voor kiest en het is ook zeker niet iets wat iedereen past.
 
stewardoos,

doha lijkt mij niet het ideale oord om te gaan wonen en werken, maar ik heb over het algemeen niet zoveel moeite met nieuwe vrienden maken en ik heb het in de getthos van amerika ook lang uitgehouden op eigen kracht. het gaat al een stuk beter in de luchtvaart, maar voor alle wachtende werkloze piloten nog niet goed genoeg. terwijl iedereen op een baantje dichtbij huis wacht en het middenoosten links laat liggen, wil ik als jonge vrijgezel wel a3.. uren maken voor qatar. wat mijn opvolgende cariere-stap en lifestyle-choice zou worden zien we dan na 5 jaar wel weer. misschien wil ik wel nooit meer terug... who knows?

m.h.
 
Back
Top