Longkanker en medische keuring

-arjen

New member
Fijn pasen :)

Stuk minder fijn is dat er in november vorig jaar stadium 3a longkanker is gevonden. Samen met een bacteriele infectie in (!) de tumor. Ik ben nu een uitgebreide operatie en 24x chemo-bestraling kuren verder, en over een paar weken begint de adjuvante chemotherapie.

De afgelopen maanden waren verschrikkelijk, ik ben 30! Had het nooit verwacht. Mentaal ben ik sterk en ook alle controles zijn goed. Er is ondertussen geen spoor meer van kanker en ook tumor markers zijn drastisch naar beneden gegaan. Mijn prognose is verdubbeld, van 15 naar 30% - hou ik het nog een jaar uit dan 60. Ik vecht dus iedere dag.

Wie heeft hier ervaring met de medische keuring en vliegen in het algemeen na zo'n heftige kanker?

Bij kans op incapacitatie door herhaling van 3-5% kun je met een safety pilot wel vliegen heb ik gelezen.

Vooruit kijken naar het leven na kanker helpt enorm.
 
Wow dat is heftig. Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend, gezond zijn. Maar dat is het niet. Goed te lezen dat je weer aansterkt, volhouden! En inderdaad die laatste zin, vooruit kijken!

Wens je alle sterkte toe.
 
Goed om te horen dat het steeds beter gaat, en hoop het beste voor je ! Gezondheid is uiteindelijk het belangrijkste. Beterschap!
 
Damn heftig zeg.. Fantastisch dat het beter gaat. Geen idee wat het antwoord op je vraag is, maar je kan natuurlijk altijd met een instructeur vliegen ipv met een safety pilot, daar heb je geen medical voor nodig. Sterkte!
 
Ik ben geen dokter maar als de behandeling achter de rug is zou ik zeggen dat de kanker ook weg is? dus mijn inziens zou ik zeggen dat je zonder safety pilot kan vliegen. Maar het beste kan je even bellen met een luchtvaartdokter denk ik. Ook je oencoloog zal toch kunnen vertellen of je verhoogde kans hebt op incapicitation?

In ieder geval veel sterkte in de komende tijd.
 
Heel veel sterkte met je situatie. Tis niet te vergelijken, maar ik ben bijna van deze wereld gegaan na een zwaar auto-ongeluk. Mij heeft het geholpen om wel naar dokters te luisteren, maar ook niet naar alles ('je gaat nooit meer kunnen lopen, je wordt blind in 1 oog, vergeet vliegen de rest van je leven' etc.).

Een (beetje?) eigenwijs zijn kan dus helpen. Voor de rest; weiger op te geven als je weer wil vliegen. Een arts vinden bij je keuringsinstantie die aan jouw kant staat, kan ook goed helpen.

Succes! Vragen? I'm here...
 
Ondertussen heb ik het nieuws gekregen dat het is uitgezaaid naar mijn lever. Dus mijn prioriteiten zijn nogal gewijzigd.

Als ik al ga vliegen zal dat mooi met een instructeur of goede vriend zijn.

Bedankt voor alle reacties, hier en pm.
 
Sterkte....

Mocht je meer "energie" krijgen voor je strijd door een stukje te vliegen, moet je maar een gilletje geven.
 
Wat een vreselijk nieuws. Ik zie dat we ongeveer even oud zijn, ongelofelijk. Veel sterkte en wijsheid de komende tijd. Mocht je een keer zin hebben om te vliegen PM maar!
 
Ik probeer me voor te stellen wat een impact dit heeft op je leven, maar het lukt me niet.

Heel veel sterkte.
 
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar dat maakt het niet minder erg. Gelukkig heeft de medische wetenschap niet stilgestaan in de 43 jaar sinds mijn moeder leverkanker kreeg.
Veel sterkte, en blijf vooral vooruit kijken en genieten van het leven. Je zou dat haast vergeten, maar artsen kijken naar de ziekte, terwijl het overige juist het leven leefbaar maakt.
Nazgul
 
Jongens, dit is ondertussen nogal off topic, en Diana ik snap als je dit topic verplaatst of verwijderd.

Na de uitzaaiingen is de therapie mislukt en zijn de tumoren gegroeid. Progressie dus. Er zijn ook geen opties voor klinische experimenten alleen maar een chemo kuur die toch niet helpt en ik heel ziek van wodt.

Mijn ETA nadert nu rap, ik ben rustig, alles is voorbereid voor de nadering - en zelfs aan een missing man formatie wordt gedacht. Als vlieger, vol passie voor vliegen, en gelovig is dit het mooiste afscheid dat ik kan krijgen.

Bedankt voor de steun hier - en misschien maak ik nog een geweldige dag mee en doe ik een beroep op de velen die me een vlucht hebben aangeboden.

Nogmaals bedankt :)

Arjen switching off
 
Back
Top