Longfunctie Test & Roken

Slipstream

New member
Hallo!

Dit is mijn eerste post op Airwork.

Ik heb het forum en de kennisbank doorgespit maar kan geen duidelijk antwoord vinden op mijn vraag.

Hoeveel invloed heeft roken op de longfunctie test voor de klasse 1 keuring, en wat houdt deze longfunctie test precies in?

Mocht ik tijdens het zoeken een post en/of kennisbank artikel over het hoofd hebben gezien, bij voorbaat excuses.

Alvast bedankt!

- Slipstream
 
Wat roken voor invloed heeft is (voor mij?) moeilijk te zeggen.
Wat betreft het longfunctie-onderzoek:
  • Diep inademen
  • Adem vasthouden(1sec)
  • Zo diep mogelijk uitblazen
  • Ongeveer 3 á 4 keer herhalen
  • Dan worden er gemiddelde waarden genomen
  • Voila!
Weinig speciaals dus.
De bedoeling is puur en alleen om te kijken naar het:
  • Longvolume
  • Stroomsnelheid lucht (hoe snel wordt er in-uitgeademd?)
  • Soms wordt de spierkracht van de longen bekeken.


Dit is het verloop van een longfunctie-onderzoek in het ziekenhuis. Ik neem alleen aan dat de Class 1 test niet zo anders zal zijn. Is er iemand die dat kan beamen?:)
 
Ik zelf heb voor die test anderhalf jaar gerookt. In 2 pogingen heb ik genoeg geblazen.
De Class1-test verloopt niet veel anders dan Wessen beschrijft. Ik geloof dat bij mij het gemiddelde van drie keer blazen werd genomen. Dat was de eerste keer net niet genoeg, de tweede keer net wel :)

Overigens zitten op mijn opleiding best wat rokers, dus ik denk dat het niet al te veel problemen zal geven.

Ik ben trouwens wel een paar maanden geleden gestopt, en dat kan ik je sowieso aanraden ;)
 
Bedankt voor de reacties!

Ja stoppen met roken en eventueel gaan sporten (denk dan alleen aan conditie verbeteren) leek mij ook al een goed idee voor de medische keuring. Natuurlijk daar buitenom dat stoppen met roken sowieso een goed idee is ;)

In ieder geval bedankt voor de hulp so far.
 
Even een oud topic nieuw leven inblazen.
Ik heb vandaag medische keuring gehad. Alles was in orde behalve de longfunctietest. Met veel moeite kwam ik na een aantal keer proberen op een maximum score van 67,7%, terwijl 70% nodig is.
Ik had dit eerlijk gezegd niet zo verwacht, ik ben helaas wel een roker maar sport ook veel, en heb nooit het idee gehad dat ik lucht tekort kom tijdens inspanning. Ik ren met gemak trappen op en af zonder buiten adem te raken, ga regelmatig squashen etc.

Ik begin nu te twijfelen of ik wel op de goede manier heb uitgeblazen in die machine. De mevrouw die het apparaat bediende vertelde dat ik zo diep mogelijk moest inademen, en dan op een soort hijgende manier moest uitademen. Nu begin ik te twijfelen of ik niet juist meer op een blazende manier had moeten uitademen. Hoe is jullie dit uitgelegd tijdens de keuring?

gr San:yeehaa:
 
Ik moet zeggen dat de long test bij mij ook vreemd overkwam. Ging een paar keer vreemd en volgens mij was de score laag, ze zei niets maar ik probeerde de lijntjes van de grafiek te interpreteren. Ben je wel door?

Ik moest echt in een keer het uit gooien (of hijgen idd) en goed de mond eromheen sluiten volgens mij.
 
Mij was destijds verteld zo snel mogelijk alles er ook weer uit gooien maar toch ook proberen zo lang mogelijk 'door te rollen' met je adem.. Het hard uitblazen voor de hoogte van de piek en vervolgens afbouwen i.p.v. ineens je adem "dood" te laten vallen.
 
Nee, ik ben niet door. Ik kwam 3% tekort. 70% is de norm. Nu moet ik naar een officiële longarts en die moet vervolgens verklaren aan AMC dat alles in orde is.

Bij mij gingen de eerste paar metingen ook wat vreemd. Het apparaat gaf steeds aan dat de meting teveel "bewogen" was(ik neem aan de lucht langs de sensor?). In totaal heb ik wel een stuk of 12 keer mogen blazen:mad:, maar ik kwam onmogelijk boven die 70%. Ook heeft de mevrouw nog geprobeerd om een meting te starten onder een andere naam, omdat zij dacht dat de computer anders het gemiddelde zou nemen van teveel metingen.

@Nerox, dat is mij ook verteld idd, maar ze vertelde niet of het lag aan de piek die niet hoog genoeg was, of juist dat het afbouwen niet goed genoeg was.
 
Vreemd, heel vreemd. Ik weet niet wanneer die afspraak met de long arts is maar ff niet roken dus. Ik denk dat je die paar % toch omhoog kan krijgen?
Hoop het zeker voor je! Je kan ook een herkeuring aanvragen, wie weet is het tegen die tijd beter gestelt als je hard eraan werkt, alhoewel gezien je veel sport enzo.. Vreemd
 
Idd redelijk vreemd. Er zijn geen longafwijkingen o.i.d. bekend binnen je familie? Wat voor sport doe je trouwens?
Mocht je niet aan duursporten doen (hardlopen bijvoorbeeld) dan zou ik deze oppakken de aankomende tijd!
 
Last edited:
Hee San,

Wat is dat nu? Alleen om die 3 procent niet goed gekeurd. Ik was Bij AMC Lelystad met die keuring ook niet de beste. Die techniek ging niet al te best bij mij. Moest een vuurtje blussen zegmaar op beeld en hard uithijgen zegmaar. Ging voor geen meter. En ik rook niet eens en heb ooit Saxofoon gespeeld gedurende 8 jaar. Ik had ook maar een matige score.

Maar wat dus eerder gezegd is. Ga proberen minder te roken ofzo. Wat gaf deze dame aan als mogelijkheden om tot een hogere score te komen? Bedoel, je moet niet je droom laten varen door die stomme 3% te lage longscore.

Wanneer zou je anders bij AMC langs moeten gaan? Je zou anders toch deze maand beginnen op MVVL?

Gr,

V1
 
@Nerox,in mijn familie zijn geen longafwijkingen bekend. Zelf heb ik trouwens ook nooit ergens last van gehad, dus dit kwam best wel een beetje rouw op m'n dak...
Ik doe regelmatig aan squashen(of hoe je het ook schrijft), dat is met z'n tweeën zo'n balletje tegen een betonnen muur aan meppen tot je er bij neervalt, degene die het weleens doen weten wel hoe intensief dit is. Maar misschien moet ik dat toch nóg vaker doen, of inderdaad dagelijks gaan hardlopen en stoppen met roken.

@V1,

Ja ik moest ook zo'n vuurtje blussen idd. Heel frustrerend. Dat straaltje van die brandweerman haalde bij lange na dat vuur niet! Weet je toevallig nog wat jouw score was? Ben wel benieuwd namelijk.
Het enige wat die mevrouw aangaf was inderdaad stoppen met roken. Van tevoren heb ik hier ook wel over gedacht, maar was van mening dat er zoveel piloten zouden zijn die roken en dat dit niet zo gek veel verschil zou maken. Maar ik blijf positief hoor en ga er vanuit dat het hele feestje na een bezoekje aan de longarts alsnog door kan gaan.
Ik sta onder voorbehoud ingedeeld in JAR-30, en de startdatum is 10 mei. En jij? al onderweg naar Österrreich? Succes!

Ciao!
 
Hoi San!

Bij mij waren er ook problemen met de longfunctietest. In de eerste instantie was de waarde onmogelijk en door het 4x over te doen, bleek uiteindelijk het toch prima te zijn. Echter ben ik zelf geen roker.
Zo te lezen zijn er trouwens ook meerdere die met dit problemen te kampen hebben gehad.
Waarschijnlijk is de apparatuur van het AMC een stuk betrouwbaarder en zal het allemaal prima zijn.

Greetz, GP
 
Met veel verbazing lees ik dit topic.

Mijn aan longkanker overleden echtgenoot doorstond zijn medical drie maanden voor zijn dood nog zonder problemen, inclusief de longfunctietest.
Nog in dezelfde maand van zijn keuring kreeg hij een collaps (flauw vallen) als gevolg van enorme pijnaanvallen. Onderzoek dat in een ziekenhuis volgde (inclusief longfunctietesten waarbij hij zelfs boven gemiddeld goed scoorde) leverde een compleet infauste diagnose op: uitgezaaide longkanker in stadium IV. (Beroepshalve wist ik wat dat inhield: nog maar enkele maanden te leven).
Mijn echtgenoot was een jaar voor deze keuring gestopt met roken, eerdere keuringen altijd met succes doorstaan (in die tijd van leven rookte hij 1,5 pakje per dag). Aan sporten deed hij totaal niet.

Ik sluit niet uit, San '85, dat eea met je manier van blazen te maken heeft. Bij mijn eerste alcoholcontrole heb ik ook opnieuw moeten blazen voordat ik het er in alle opzichten goed vanaf bracht.

Hijgend uitademen? Nee, heel langzaam uitblazen. Mijn advies om het kunstje te oefenen: diep inademen en dan een een klank produceren en deze zo lang mogelijk door laten klinken.

Succes bij het AMC, hopelijk heb je daar een lange adem!!!
 
:eek:
@Nerox,in mijn familie zijn geen longafwijkingen bekend. Zelf heb ik trouwens ook nooit ergens last van gehad, dus dit kwam best wel een beetje rouw op m'n dak...
Ik doe regelmatig aan squashen(of hoe je het ook schrijft), dat is met z'n tweeën zo'n balletje tegen een betonnen muur aan meppen tot je er bij neervalt, degene die het weleens doen weten wel hoe intensief dit is. Maar misschien moet ik dat toch nóg vaker doen, of inderdaad dagelijks gaan hardlopen en stoppen met roken.

@V1,

Ja ik moest ook zo'n vuurtje blussen idd. Heel frustrerend. Dat straaltje van die brandweerman haalde bij lange na dat vuur niet! Weet je toevallig nog wat jouw score was? Ben wel benieuwd namelijk.
Het enige wat die mevrouw aangaf was inderdaad stoppen met roken. Van tevoren heb ik hier ook wel over gedacht, maar was van mening dat er zoveel piloten zouden zijn die roken en dat dit niet zo gek veel verschil zou maken. Maar ik blijf positief hoor en ga er vanuit dat het hele feestje na een bezoekje aan de longarts alsnog door kan gaan.
Ik sta onder voorbehoud ingedeeld in JAR-30, en de startdatum is 10 mei. En jij? al onderweg naar Österrreich? Succes!

Ciao!

Als goed is vertrek ik komende week. Heb a.s. Zaterdag weer afscheidsfeestje voor mn vrienden. Die zijn wederom niet blij. Ben ook al eerder weggeweest naar het buitenland voor langere tijd, maja he. Alles wijkt. Ow wacht, ik mag niets zeggen. Ben ook maar een wannabee he :eek: :haha:

Nee geintje.

Maar die test is gewoon techniek. Ik kreeg 1 keer het vuurtje geblust, maja toen ging er iets fout met registratie, dus moest ik opnieuw. Toen kwam ik net aan onder dat grafiekje uit. Ondanks dat geen problemen ondervonden.

Wat er dus al gezegd word. Is inderdaad wel een goeie. Soort van geluid produceren.

En lekker die lippen om dat tuutje plaatsen :p. hahaha. Daar zijn vrouwen beter in als het goed is. Heb daar niet zo een ervaring mee. Maar dat even terzijde. Geef niet op.
Is gewoon een kwestie van techniek. Bedoel he, er zijn inderdaad genoeg rokende piloten.

Let me ff weten via een krabbel ofzo. Hou me op de hoogte.

Mijn score? Geeeeeeeeen ideeee.

Gr,

V1
 
Bedankt voor uw input, Boeing747

Spijtig om te lezen dat u op deze verschrikkelijke manier uw echtgenoot bent kwijtgeraakt. Dat moet geen gemakkelijke tijd geweest zijn. Desondanks geeft uw post mij weer een beetje meer hoop op een goede afloop van mijn situatie.
Ook ik begin nu steeds meer te twijfelen of ik wel op de goede manier in dat apparaat heb geblazen.
Ik ben 25 jaar en voel mij gewoon fit, ik rook op een wilde dag hooguit 15 sigaretten en kom tijdens zware inspanning eigenlijk nooit snel lucht tekort.

De mevrouw die de test bij mij afnam vertelde dat ik op die manier moest uitademen. Eerst zoveel mogelijk lucht inademen, dit even vasthouden en dan vervolgens zo hard ik kon op een soort hijgende manier uitademen, en dan zo lang mogelijk vasthouden. Als ik dit op een verkeerde manier had gedaan, was dit toch wel bij haar opgevallen lijkt mij?

Nouja, eerst maar eens afwachten wat de longarts in het ziekenhuis gaat zeggen. Ik heb nog geen afspraak staan maar zodra ik meer weet zal ik het hier posten. Intussen blijven alle tips/aanvullingen/eigen ervaringen mbt de test welkom!

@V1: Jaja, ik had de lipjes goed om het tuitje hoor, ondanks het gebrek aan ervaring op dit gebied...:kiss:
 
Last edited:
Eerst moet ik toegeven dat ik zelf jaren lang gerookt heb. Gelukkig nooit problemen met de keuring gehad.
Toen ik de opleiding begon ben ik wel gestopt en weer vol gaan sporten.

Ondanks dat veel piloten roken, kan ik je alleen het advies geven er mee te stoppen. (en ja dit is echt haalbaar hoor)
Zelfs als je wel door de test komt, moet je er rekening mee houden dat je gezondheid straks ook je beroep is. Wordt je later afgekeurt dan ben je dus mooi kwijt waar je al die jaren zo hard voor gewerkt en gevochten heb.
En geloof mij, ik heb collega's dit al zien overkomen.

Je bent dan wel verzekerd, maar geld is niet de reden waarom je hiervoor koos. Het werk was/is de reden en dat doe ik graag. Ik moet er niet aan denken.

Het is natuurlijk geen garantie dat je nooit afgekeurd zal worden, maar het helpt ook niet als je ongezond doet.

Deze gedachte erachter gaf mij destijds zoveel motivatie om te stoppen, dat ik mijn sigaretten weggegeven heb, en nooit meer vast gerookt heb. In een week dacht ik er zelfs al bijna niet meer aan.
Het vergt veel disipline, maar dat doet de vliegopleiding ook. Hoop dat je er wat aan heb en veel succes bij de arts straks.
 
Ik had precies hetzelfde, had enorm veel moeite bij de longfunctietest, terwijl ik het daar juist niet verwacht had. Sport 5x per week, rook niet en toch moest de longfunctietest wel 10x over omdat het volgens de arts veel te weinig was.. Hij dacht dat het haast wel aan een verkeerde blaastechniek moest liggen. Uiteindelijk vertelde hij dat hij door een of andere berekening boven de limiet uitkwam bij mij, ik snapte er maar weinig van maar was toen hartstikke blij..
 
@Falco92: Dat klinkt ook al behoorlijk vaag hoe dat gegaan is bij jou. Bij welk keuringsinstituut was dat en wanneer als ik vragen mag?(mag ook per pm)

@martijn737, tnx voor het advies. Kan alleen maar zeggen dat ik het helemaal met je eens ben.
 
Back
Top