Long haul

unXpected

New member
Even snel een vraagje waar ik al een tijdje mee zit. Vooral voor de vlieger op de long haul. Vroeg me namelijk af als je acht uur of meer in zo'n kist zit of je dan nog iets doet? Ik bedoel je kan natuurlijk een gezellig gesprek met je captain aanknopen, maar acht uur :cool: ? Gebeurd t ook wel dat je een boek/laptop weet ik veel wat meeneemt en even een filmpje kijkt of gewoon lekker gaat lezen?
 
Voor ons, tijdens een lange vlucht (15 uur) is het vaak zo opgedeeld:
4 crew en de tijd wordt opgedeeld in 4 stukken. meestal voor film-film-rust-rust: 2 crew werken en de andere kijken een film in de business class stoelen, dan omgekeerd (2 keer 2 uur) en de rest (10 uur) door z'n 5uur elk slapen/werken.

5 uur is wel te doen. Ik check elk uur alle instrumenten, 4 dichtst bijzijnde airports (notams/wx), fuel status, of het tijd is om te klimmen. Dat en praten houdt me wel bezig.
Soms komt een boekje tevoorschijn, maar als het aan mij ligt, dan leest alleen een van de twee, en de andere vliegt.

Een laptop gaat mij een beetje te ver, maar dat is persoonlijk.
 
hi,

ik vlieg de 747 classic met een 3 mans cockpit zonder relief. een gesprek met de captain aangaan zal saai worden want dan moet ik met me zelf bazelen de hele vlucht.:dozey:
met zn drieen is gezellig, de bwk is verantwoordelijk voor de trend monitoring en vult dus het "boglog" in, de vliegers zorgen voor de navigatie en de stepclimbs.

long haul is een strategisch "spelletje", waar vraag je direct? waar ga je omhoog? waar mag je omhoog? luisteren naar ander verkeer, wat is hun positie, snelheid, track etc. kan ik er tussen met precies 10min separatie(non radar).
daar houd je je zelf mee bezig voordat je wil steppen.

omdat we met zn 3 en zijn kan er bij ons gelezen, gelaptopt, sudoko, gekookt etc, over het algemeen zijn er altijd 2 op hun positie.

en soms is het ook stil, word er weinig gepraat, en soms pies je in broek van het lachen. en soms klep je de hele weg over van alles en nog wat!

als gezagvoerder zet je de toon voor de sfeer in de cockpit, ben je afstandelijk en stil, blijven de jongens ook rustig, gooi je er wat humor in wordt het al snel wat losser.
je moet er van uit gaan dat op een 10 daagse trip je meerder keren met elkaar vliegt. en je hebt elkaar gewoon nodig.

k.
 
Hij post live het fuel consumption.

hehe satelliet-internet ofzo :1855: ... Okee bedankt ben wel wat wijzer geworden. Niet dat het voor mij nog veel uitmaakt want vlieg waarschijnlijk toch nog voorlopig niet longhaul :dozey: ! In ieder geval bedankt :biertje:
 
Long Haul - it's all relative

Long Haul - it's all relative

I have flown both long haul and short haul. Each has it's plusses and minuses.

Flying multi-sector short haul can actually mean a longer working day (duty) than flying a single sector long haul flight.

I have regularly had a 15 hour + duty day flying at previous employers and that's with a two man crew.

For the Winter I'm doing a morning flight (Malé, Hyderabad, Cochin) and back followed by a 2.5 hour break in the lounge then an Abu Dhabi flight. Total duty 13 + 35. That's a longer duty than the London flight and that's done with a three man crew and they have a bunk!

Personal opinion - a mix of both is the ideal combination
 
Wat doen wij op de long haul met de DC10: ligt eraan waar je zit. Ga je de plas over dan moet je de positie reports maken, de picasso (oceanic plotting chart) tekenen, en regelmatig de instrumenten scannen. Ga je naar Africa dan moet je elke intersectie twee positie reports maken: eentje met ATC, een op 126.9 voor de rest van het vliegverkeer. Krantje / tijdschrift lezen, op de computer spelen, eten, ouwehoeren, lachen, klagen enz. doen we de rest van de tijd, maar soms is het ook uuuren muisstil waarin ieder in zijn eigen wereldje zit (wat een zeer prettige ervaring is). Elke paar uur even de benen strekken, wat eten in het oventje gooien of iets te drinken uit de koelbox halen (helaas geen flight attendants die dat brengen). Wij hebben 18 daagse schema's en als je tijdens die periode met dezelfde crew op stap bent dan is het zeer belangrijk dat je goed met elkaar overweg kunt. Je moet die andere personen ook kunnen aanvoelen en weten wat je kunt doen en wat je moet laten (respect hebben). En dit is niet alleen in de cockpit, ook samen uit gaan eten, drinken, sight seeing. Wij zijn voor 18 dagen een kleine familie, en als je niet met elkaar overweg kunt dan is dat een verschrikkelijke lange tijd
 
Ligt eraan. Als je een routecheck moet doen met een Japanse Checker die de Engelse taal niet echt machtig is dan zijn dat de langste tien uur van je leven, alhoewel ze steeds relaxter worden. Maar tijdens normale vluchten is het boekie lezen, sudoko, slap ouwehoeren, beetje koken, beetje slapen, vrouwtje bellen met de satcom en dan zit de dag er alweer op. En soms heb je al die tijd nodig om die verdraaide Jeppsrevisions erdoorheen te werken. Simpeler vliegwerk bestaat bijna niet.
 
Back
Top