Ik had nog wat hersenspinsels over de werking van (druk)hoogtemeters. Wat ik heb begrepen is dat de standaard GA drukmeters met membraam linear werken met een hoogteindicatie van 27ft / hectopascal. Deze zijn dan gecertificeerd tot 20.000ft.
De ware hoogte per druk wijkt dan al best significant af van de werkelijke hoogte. Volgens mijn berekening is het verschil tussen indicated/drukvlak en ware hoogte/drukvlak meer dan 1600ft!
Bij 12000 ft zou volgens de lineaire logica van 27ft/hpa een druk heersen van 705,43, maar volgens de (wikipedia formule) zou 12000ft een druk heersen van 644,41ft
(Volgens: (101325*(1-2,25577*10^-5*(ALTITUDE_IN_FT/3,28083989501312 ))^5,25588)/100)
Een verschil van 61 hectopascal * 27 = 1647 ft dus. De afwijking is lager aangeven dan vlieghoogte, dus bergen en terrain zouden geen problemen moeten vormen.
In theorie ; als iedereen op deze manier meet zou er dus geen probleem moeten zijn. Maar grote luchtvaart gaat boven de 20.000ft, dus zullen die geen lineaire logica gebruiken maar , naar wat ik vermoed, een logica die dichter bij de ware hoogte per drukvlak ligt.
Nu is mijn vraag; als grote luchtvaart en kleine luchtvaart hoogtemeters gebruiken die op een verschillende manier hoogte interpreteren, is er dan geen gevaar voor verkeerde flightlevels etc? Of is dat op een andere manier opgelost?
Ter illustratie heb ik een screenshot van m'n excel sheet bijgesloten.
De ware hoogte per druk wijkt dan al best significant af van de werkelijke hoogte. Volgens mijn berekening is het verschil tussen indicated/drukvlak en ware hoogte/drukvlak meer dan 1600ft!
Bij 12000 ft zou volgens de lineaire logica van 27ft/hpa een druk heersen van 705,43, maar volgens de (wikipedia formule) zou 12000ft een druk heersen van 644,41ft
(Volgens: (101325*(1-2,25577*10^-5*(ALTITUDE_IN_FT/3,28083989501312 ))^5,25588)/100)
Een verschil van 61 hectopascal * 27 = 1647 ft dus. De afwijking is lager aangeven dan vlieghoogte, dus bergen en terrain zouden geen problemen moeten vormen.
In theorie ; als iedereen op deze manier meet zou er dus geen probleem moeten zijn. Maar grote luchtvaart gaat boven de 20.000ft, dus zullen die geen lineaire logica gebruiken maar , naar wat ik vermoed, een logica die dichter bij de ware hoogte per drukvlak ligt.
Nu is mijn vraag; als grote luchtvaart en kleine luchtvaart hoogtemeters gebruiken die op een verschillende manier hoogte interpreteren, is er dan geen gevaar voor verkeerde flightlevels etc? Of is dat op een andere manier opgelost?
Ter illustratie heb ik een screenshot van m'n excel sheet bijgesloten.