Jetcap: loadmaster is een heel ander beest dan flight engineer. Echter de spijker wordt wel op de kop geraakt in dat verhaal. De meeste f/e's hebben al meer kennis verloren dan ik ooit zal weten.
49015: plenty!
@Dennis Airman: loadmasters bestaan nog degelijk en ik denk niet dat die snel zullen verdwijnen. Sommige bedrijven hebben dat geprobeerd en hebben uitgevonden dat het niet makkelijk is. Computers hebben het calculeren van een w&b (weight &balance) vereenvoudigd maar dat kan iedereen met een beetje training. Bedrijven die veel charters vliegen of niet een vast netwerk hebben gebruiken nog altijd loadmasters. Voor de eenvoudige reden dat op veel bestemmingen er geen personeel beschikbaar is dat vliegtuigtype specifieke training of ervaring heeft in het laden en lossen van een bepaald vliegtuig. Een 747 nose-loader belaadt je anders dan een 747 met een rear door, zelfde geldt voor een MD11 (Alitalia heeft ze met de deur achter de vleugel). Heel veel MD11's hebben reeds met de staart op de grond gestaan, veel meer zou dat ook zijn overkomen als er geen loadmasters waren geweest. Soms is er ook een lading die maar net binnen de contouren van de deur past: grote voertuigen, lange pijpen, of heel zwaar spul: 8-10 ton grote kist met een machine erin. Dit zijn situaties die voor specifieke kennis vragen.
Afgelopen week ben ik op twee europese bestemmingen geweest waarbij de loadmaster vereist was bij de palletbouw aanwezig te zijn (standaard procedure bij die groundhandlers): een geval 5 uur voor vertrek, die andere 8 uur voor vertrek. Zou alleen de flightcrew daar zijn dan neem je na het opbouwen van de vracht eerst nog eens 12 uur rust. Geen enkel bedrijf dat daar aan gaat beginnen.
Alle wide-body operators in de VS (behalve fedex en UPS) hebben loadmasters, velen zijn buitenlanders die in het buitenland wonen en als contractor werken. Bij Gemini hadden we een aantal Britten en Zuid-Amerikanen. Bij World hetzelfde. Waar ik nu werk hebben we Belgen, Britten, Afrikanen.
De meesten komen binnen via het militaire traject, maar ik ken ook rampers of operations medewerkers die loadmaster zijn geworden.
Het leven van een loadmaster is niet glamorous. Je woont in het vliegtuig voor een bepaalde tijd of rotatie(s). Als de flight crew op een tussenstop gewisseld wordt dan gaan de loadmaster en ground mechanic gewoon met de volgende crew verder totdat het vliegtuig weer op de thuishaven terugkomt. Duty / rest regels bestaan niet. Met heel veel geluk kan er een vakbond zijn maar die ben ik nog niet tegengekomen. Als het vliegtuig ergens een lange groundstop heeft dan is er een kans om naar het hotel te gaan, pas nadat het vliegtuig gelost is (halfuur tot enkele uren, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van de lading) en weer terug naar het vliegtuig minstens 3 uur voor vertrek. Van een groundstop van 13 uur voor (flight crew) rust blijft niet veel over, soms niet meer dan een douche en een uurtje tv kijken. Heb je een lange lay-over dan is het wel leuk. Slapen doe je in het vliegtuig, op de vloer of op een oude business class stoel. Wij hebben een aantal oude kussens van een bankstel die als matras gebruikt worden, ik heb een hangmat gezien die aan het vrachtnet gehangen werd, campingmatrassen, slaapzakken. Een soort nomadenleven. Op 747's kun je een stoel op het bovendek pakken, en ik neem aan dat dat ook iets geluidsarmer is dan in de DC10/ MD11 (er zitten vents in het plafond voor de airconditioning / pressurization die zeer veel kabaal maken).
Het is een baan met een grote verantwoordelijkheidsfactor. Jij geeft de bemanning de w&b informatie die zij weer gebruiken voor het bepalen van trim settings, take-off speeds etc: als je bijv. kilo's niet omrekent naar ponden (lbs) dan is er een grote kans dat je nooit van de baan af komt, of als je er wel af komt er kort daarna weer de grond raakt. Je bent verantwoordelijk voor het heel houden van het vliegtuig (gaten erin prikken tijdens laden/lossen, op de staart zetten) en de baas zal vragen hebben waarom er niet op tijd vertrokken was (meestal een makkelijke vraag om te beantwoorden).
Ik heb grote respect voor loadmasters en ze zijn een zeer belangrijk element van de crew.
De meesten zullen net na vertrek de koffie aanzetten, sandwiches brengen, eten warm maken, etc voordat ze gaan slapen.