Ik boots geen incapacitation na om een safety pilot te releasen. Kijk gewoon of de trainee capabel is om het vliegtuig normaal te laten dalen en een normale landing te maken. Je kunt niet na 8 sectoren (waarvan minimaal 4 als PF) verwachten dat iemand die 180 uur TT heeft het vliegtuig perfect kan landen. Het dient veilig te zijn.
Nee, je kunt inderdaad niet zeggen dat iemand na 8 sectoren het vliegtuig beheerst. Maar het dient veilig te zijn, en als jij na Leg 1 uitvalt, is het dus blijkbaar, en zelfs waarschijnlijk, niet veilig, en daarom heb je nog de SP erbij. Vooral als de trainee tot dan toe 250 uur SEP, waarvan 100 uur PIC heeft. Als jij niet het gevoel hebt dat de trainee veilig kan landen, dan stuur je de SP toch niet naar huis?
Hoe jij bepaalt dat de trainee veilig is, kan ik niet zeggen. Soms gebeurd het inderdaad dat men bij de incap.check merkt, dat de trainee tóch bepaalde problemen nog heeft, die voorheen niet opvielen doordat hij capaciteiten vrij had door een goede MCC, die wegvallen bij een single-pilot-situatie.
Bij de airline waar ik zit, wordt daarom de incap.check gebruikt (en ook, omdat men het hier lekker vind zoveel mogelijk éen standaard te hebben), en ik had eigenlijk de indruk dat de meeste airlines zo ongeveer zo'n systeem hanteren.
(Tenminste in Europa, en tenminste tegenwoordig. Hoe Metrodriver aan z'n brevet is gekomen, is mij ook een raadsel.. :biertje