Line training.

Assertief

New member
Hey,



Zijn er mensen die zelf een line training hebben gevolgd?


Kunnen jullie mij zoveel mogelijk info geven over hoe dat precies gaat?
 
Iedereen die een multi pilot kist vliegt heeft line training gehad...

Bij je eerste uren op de nieuwe kist, krijg je tijdens het normale vliegen ook training mbt de operatie, het toestel, de route's, SOP's, ...

Dit noemen we line training
 
Behalve het operationeel vliegen op de lijn onder toezicht van een trainer zal je vaak eerst een aantal vluchten met drie man vliegen. De derde vlieger is een safety-pilot die indien nodig jouw taken kan overnemen.
Na een aantal vluchten wordt er een situatie nagebootst waarin de gezagvoerder incapacitated is en jij dus het laatste gedeelte single pilot moet vliegen tot en met de landing. Hierna zal je verder trainen zonder safety-pilot.

Tijdens je training heb je vaak een handout waarin je stapsgewijs alle technische systemen bespreekt, wegwijs wordt gemaakt door je manuals, verschillende vliegtechnieken toepast (ndb/vor/lnavvnav approach) en uiteindelijk een examen doet. Dit is eigenlijk een gewone vlucht...
 
Kleine RT les:

Roger = Ik heb je bericht begrepen
Wilco = Ik heb je bericht begrepen en zal er naar handelen
Copy that = gelijk aan Roger, maar "roger that" is geen officiële RT en "copy that" volgens mij ook niet.
 
Kleine RT les:

Roger = Ik heb je bericht begrepen
Wilco = Ik heb je bericht begrepen en zal er naar handelen
Copy that = gelijk aan Roger, maar "roger that" is geen officiële RT en "copy that" volgens mij ook niet.



in het leger zeggen ze Roger that.
 
Behalve het operationeel vliegen op de lijn onder toezicht van een trainer zal je vaak eerst een aantal vluchten met drie man vliegen. De derde vlieger is een safety-pilot die indien nodig jouw taken kan overnemen.
Na een aantal vluchten wordt er een situatie nagebootst waarin de gezagvoerder incapacitated is en jij dus het laatste gedeelte single pilot moet vliegen tot en met de landing. Hierna zal je verder trainen zonder safety-pilot.

Tijdens je training heb je vaak een handout waarin je stapsgewijs alle technische systemen bespreekt, wegwijs wordt gemaakt door je manuals, verschillende vliegtechnieken toepast (ndb/vor/lnavvnav approach) en uiteindelijk een examen doet. Dit is eigenlijk een gewone vlucht...

Kleine toevoeging: De Safety-Pilot zit er niet om jouw taken over te nemen, maar die van de Trainingscaptain, in het geval dat deze uit zou vallen. Dit is ook de reden dat de Dummy/Safety-pilot niet meer meehoeft nadat de Trainee z'n Incapacitation-check heeft afgelegd.
 
Ik boots geen incapacitation na om een safety pilot te releasen. Kijk gewoon of de trainee capabel is om het vliegtuig normaal te laten dalen en een normale landing te maken. Je kunt niet na 8 sectoren (waarvan minimaal 4 als PF) verwachten dat iemand die 180 uur TT heeft het vliegtuig perfect kan landen. Het dient veilig te zijn.
 
Kleine toevoeging: De Safety-Pilot zit er niet om jouw taken over te nemen, maar die van de Trainingscaptain, in het geval dat deze uit zou vallen. Dit is ook de reden dat de Dummy/Safety-pilot niet meer meehoeft nadat de Trainee z'n Incapacitation-check heeft afgelegd.

True..
 
Kleine toevoeging: De Safety-Pilot zit er niet om jouw taken over te nemen, maar die van de Trainingscaptain, in het geval dat deze uit zou vallen. Dit is ook de reden dat de Dummy/Safety-pilot niet meer meehoeft nadat de Trainee z'n Incapacitation-check heeft afgelegd.
Hebben jullie dan niet beter een safetycaptain nodig?:biertje:

Elke maatschappij heeft zijn eigen regels, filosofieen, dogma's etc. etc.
De eerste twee dagen heb je die safety pilot vooral nodig om uberhaupt door de turnaround te komen. En als extra paar ogen!
 
Nooit een safety pilot meegehad en ook nooit geen incapaciteitsoefening gehad tijdens de lijntraining. De eerste keer alleen een uurtje eerder naar het vliegtuig.
 
Ik boots geen incapacitation na om een safety pilot te releasen. Kijk gewoon of de trainee capabel is om het vliegtuig normaal te laten dalen en een normale landing te maken. Je kunt niet na 8 sectoren (waarvan minimaal 4 als PF) verwachten dat iemand die 180 uur TT heeft het vliegtuig perfect kan landen. Het dient veilig te zijn.

Nee, je kunt inderdaad niet zeggen dat iemand na 8 sectoren het vliegtuig beheerst. Maar het dient veilig te zijn, en als jij na Leg 1 uitvalt, is het dus blijkbaar, en zelfs waarschijnlijk, niet veilig, en daarom heb je nog de SP erbij. Vooral als de trainee tot dan toe 250 uur SEP, waarvan 100 uur PIC heeft. Als jij niet het gevoel hebt dat de trainee veilig kan landen, dan stuur je de SP toch niet naar huis?

Hoe jij bepaalt dat de trainee veilig is, kan ik niet zeggen. Soms gebeurd het inderdaad dat men bij de incap.check merkt, dat de trainee tóch bepaalde problemen nog heeft, die voorheen niet opvielen doordat hij capaciteiten vrij had door een goede MCC, die wegvallen bij een single-pilot-situatie.
Bij de airline waar ik zit, wordt daarom de incap.check gebruikt (en ook, omdat men het hier lekker vind zoveel mogelijk éen standaard te hebben), en ik had eigenlijk de indruk dat de meeste airlines zo ongeveer zo'n systeem hanteren.

(Tenminste in Europa, en tenminste tegenwoordig. Hoe Metrodriver aan z'n brevet is gekomen, is mij ook een raadsel.. :biertje:)
 
De SP blijft minimaal 8 sectoren bij een ab initio en minimaal 4 sectoren bij een ervaren vlieger aan boord. De SP laten gaan is altijd een punt waarover ik goed nadenk. Ik heb diverse keren gehad dat ik de SP langer liet meevliegen. Wijd oen idg geen incap check.
 
Back
Top