Licht aan het einde van de tunnel?

Ik hoorde vanmorgen een intro op BNR ... De luchtvaartsector groeit weer, hoop vliegtuigen worden besteld ... en zijn er genoeg vliegers? Vervolgens kwam er iemand aan het woord die stelde dat er 70 toestellen besteld worden, en maar 60 vliegers per jaar opgeleid worden.

Snapte er werkelijk geen zak van.
 
Over hoeveel vliegtuigen er besteld worden laat ik me niet uit, ken de orderboeken bij de bedrijven niet, maar 60 vliegers per jaar?? Dat lijkt me een beetje te laag gemiddelde. Hadden ze het ook over een specifieke markt (Nl, Europees, wereldwijd)??
 
Ik hoorde vanmorgen een intro op BNR ... De luchtvaartsector groeit weer, hoop vliegtuigen worden besteld ... en zijn er genoeg vliegers? Vervolgens kwam er iemand aan het woord die stelde dat er 70 toestellen besteld worden, en maar 60 vliegers per jaar opgeleid worden.

Niet als het aan Stella ligt :eek:fftopic:
 
even voor de goede order; orders betekent niet meteen vlootUITBREIDING maar vaer wel dan niet vlootVERNIEUWING. Ergo; geen nieuwe vliegers nodig!!!
 
En nog een markt voor Stella: China. Want wat berichtte NRC-Handelsblad dd. 07/09/10? Dat tienduizenden vliegtuigpassagiers in China die ochtend de kranten beter ongelezen hadden kunnen laten, Met koppen als ‘Veel piloten in de burgerluchtvaart hebben hun cv’s vervalst’ en ‘Meer dan 200 piloten hebben fake-cv’s’ stapte menig passagier met een onaangenaam gevoel aan boord. De ontdekking dat minstens tweehonderd vliegers hun vliegervaring hebben opgepoetst, is het eerste resultaat van het onderzoek naar het crashen van een Embraer E-190 van Henan Airlines op 24/08 jl.

De gezagvoerder in het toestel had weliswaar die rang maar beschikte niet over het minimale aantal uren dat inherent is aan deze functie. De techniek van het landen scheen hij niet goed te beheersen, zo meldt de krant. Reden waarom de Chinese luchtvaartautoriteiten (CAA) het onderzoek verbreed hebben naar alle vliegers, instructeurs, examinatoren en ook de onderhoudstechnici in China. Bovendien is aan alle directieleden van de luchtvaartmaatschappijen te verstaan gegeven dat veiligheid een topprioriteit is en dat zij persoonlijk verantwoordelijk worden gehouden voor ongelukken.

Volgens de Chinese luchtvaartexperts is de explosief gestegen vraag naar piloten de reden dat luchtvaartmaatschappijen de papieren van sollicitanten onvoldoende controleren. Het aantal opgeleide vliegers dat door de Chinese luchtvaartscholen wordt afgeleverd is te gering. Daarom nemen de maatschappijen vliegers aan die een opleiding hebben gehad bij de Chinese luchtmacht. Dat zou geen probleem hoeven te zijn ware het niet dat deze opleiding niet op een Amerikaanse leest is geschoeid en daarmee, volgens de experts, op een lager niveau staat. Het natrekken van hun vliegervaring zou bovendien in de Chinese bureaucratische praktijk bepaald geen sinecure zijn. Ook zouden co-piloten te snel worden gepromoveerd tot gezagvoerder.
Vooral de nieuwe chartermaatschappijen hebben een tekort aan vliegers met deze rang. De grote maatschappijen (zoals Air China, China Eastern en China Southern) vliegen volgens de berichten wel met een gekwalificeerde crew.

Voor Stella zijn er dus superzaken te doen waarbij ze die Zweedse Corendon piloot die dertien jaar zonder brevet vloog kunnen inhuren als ervaringsdeskundige :grijns:

En nog wat: de nieuwe Chinese maatschappijen (waaronder Spring Airlines) zetten ook niet-Chineestalige gezagvoerders in uit de voormalige Sovjetrepublieken, Afrika en het Midden-Oosten. Of er voor Westerse vliegers ook iets in de ruif zit????
 
Last edited:
Back
Top