Levensonderhoud KLS

mattvanwyk

New member
ik heb een vraag voor de klsers.

Ik start binnenkort in 8-5 en over een maandje ga ik praten met de banken over de financien. Echter heb ik maar een vaag beeld over wat de hoogte van mijn levensonderhoud zal gaan worden. Zelf zat ik te denken aan zo'n 800 euro per maand all-in. (huur, eten, stappen, telefoon, reizen naar zuiden van het land elk weekend).

Ik weet alleen niet of dit echt voldoende is.

Wat ik dus wil weten, hoeveel hebben jullie als levensonderhoud per maand?
 
Last edited:
Mattyvanwyk ik zit wel niet bij de KLS maar heb zelf ook mijn financien bij ABN lopen net als veel kls'ers. 800 euro per maand is beetje de standaard levensonderhoud uitkering. Tuurlijk kan je meer of minder maar het zou dus goed haalbaar moeten zijn ook voor jou.
 
800 Euro is goed te doen, met een auto kan het wel wat lastiger worden.

En ik heb echt geen 170k geleend, de ABN komt met 176k omdat ze het jaar na je opleiding je levensonderhoud blijven financieren. Ik zit bij Friesland bank en kom uit op zo'n 150k.
 
800 euro klinkt veel, maar de huur van een kamer is alleen al 350 euro. Verkijk je dus niet wat je netto overhoudt. Ik kan het wel van 800 euro redden, alleen betaal ik niet voor mijn vervoer in de weekenden.
 
hm... 350 dus voor de kamer op de campus?
40 telefoon
100 eten?
100 reizen
200 voor stappen en dingen doen int weekend?

Moet te doen zijn toch...
 
Ik denk dat je opsomming best reel is alleen ik vraag me af of die 100 voor reizen genoeg is, waar moet je heen en hoe?
 
werk je zelf nog bij? Anders zou ik persoonlijk op 1000 per maand gaan zitten.
Want idd reizen, eten en stappen ben je miss wel wat meer aan kwijt.
 
Ben ik nou de enige hier die vindt dat geld lenen om te gaan stappen (5000 euro aan stapgeld over twee jaar) echt nergens over gaat? Zelfs Becam en Frisia zouden dat zelfs nooit durven aanbieden.

Tuurlijk, je moet jezelf ook kunnen vermaken tijdens de opleiding, maar 50 euro per week, iedere week, is helemaal niet nodig.

Het is heel makkelijk om te zeggen dat 5000 euro op 160K nauwelijks merkbaar is. Maar als je klaar bent, kan het zelfs met een vliegende baan net het verschil zijn tussen iedere maand dieper in de min zakken of positief uitkomen. Alleen al van de maandelijkse rente die je over die 5000 euro extra betaalt, zou je een flink aantal biertjes kunnen kopen. Think about it.
 
Tjah idd..
Over de cijfers: ik woon op mezelf opt moment en koop bij de AH alles. gemiddeld zo'n 130 -150 per maand kwijt voor mijn remy...
Nu gaan we samen eten dus dat wordt drastisch goedkoper lijkt me.
Daarnaast: Groningen naar Eindhoven weekendretour 25 ekkies (met kortingskaart) dus dan zit je op 100 euro.

En stappen.. tjah 50 euro tot 70 euro per weekend lijkt me echt voldoende.
 
Als je het zo opsomt is het genoeg, is weekend retour eindhoven groningen echt zo goedkoop? Ik moet IZ wel gelijk geven met zijn opmerking dat geld lenen voor het stappen niet de beste keus is. Als je gewoon in het weekend blijft werken kan je daar van stappen, iig doe ik dan:)
 
Mensen,

Ja ik ben oud met m'n 37 jaren, maar als ik dit lees kom ik er achter dat ik uit een ander tijdperk kom!:D

Waarom moet je elk weekeind naar huis? Hebben jullie daar geen kamers samen waar je met een man of wat kan gaan zuipen.

Be a man en koop gewoon voor € 10.- een krat bier en een zak pinda's en je bent in zaken!:yeehaa:

Weekend naar huis? je kan toch ook gewoon op die campus blijven? Je moet nog genoeg studeren.

€ 40.- bellen? Met wie? Als ze je willen spreken bellen ze maar naar jou :D En er bestaat ook nog zoiets als Skype :rt:

Boodschappen doe je uiteraard bij de Aldi en de Lidl, scheelt dat???? JA DAT SCHEELT!

Als je dan toch wat wil doen in het weekend, zorg dan voor een baantje in de Horeca, dan verdien je geld i.p.v dat je het kwijt bent.

Nou ja, iedereen moet het zelf maar weten, ik was in de USA €600 per maand kwijt en dat was inclusief Auto en deed ik alles wat ik wou doen. Ging zelfs in het weekend stappen en heb nog nooit zlef gekookt zolang ik er heb gezeten! Behalve dan zo af en toe een BBQ, en voor de duidelijkheid, dit was 2005 en 2006 en niet 1990.

Maar ja, als je KLS doet ga je daarna naar de KLM, en dan maakt het allemaal niet zo veel meer uit, kwestie van een paar maanden langer af betalen.

Als je daarintegen een beetje minder geluk hebt, tja, dat moet je maar eens vragen aan de mensen die in die situatie zitten. Bijvoorbeeld als je dan net even niet bij de KLM maar bij Ryanair aangenomen word en je nog even € 30 000 op moet hoesten. Dan zit je op € 200 000.- lening. En dan is zo'n Floating Brookfield contract wel fijn als je nog niet falliet wil gaan!

Overigens is het handig op de goeie raad van Iz op te volgen, hij is hier zo'n beetje de GOEROE van de financiele modellen.

Groeten

:radar: André :radar:

PS: rente over € 5000.- is 5000/100* 8 procent rente over de lening? = € 400.- per jaar € 400/12= € 33.33 per maand = 33.33/€ 6.99 per krat bier in de aanbieding= 4.76 krat bier per maand = ongeveer 1 krat bier per week! En ja, als je 1 krat per week op zuipt doe je het als leerling vlieger helemaal niet zo slecht hoor, sterker nog, ik denk niet dat het veel meer moet gaan worden! Anders word je een "disgusting fat buddy!"

http://nl.youtube.com/watch?v=IayHnA0cGuc
 
Last edited:
Mooi pleidooi vind ik :)

Kan me er ook in vinden. Echter kan ik me voorstellen dat er mensen in het weekend rust willen ipv werken. Ikzelf ga echt niet na 5 dgn vol gas keihard leren nog een dag werken voor geld. Maar goed dat is mijn keuze maar ik heb dan ook het geluk dat mijn ouders het levensonderhoud mij lenen zonder rente :). Best ok geregeld haha
 
Mattvanwijk, no offence verder, maar ik krijg de indruk dat je praat alsof het niets is. Denk jij werkelijk dat je elk weekend kunt / gaat stappen ? Ik denk het niet, tenzij je Bruce Almighty ofzo bent.

Wat André aanhaalt over dat veel van jullie denken dat jullie ''zomaar ff bij KLM komen'' kan ik al helemaal niet tegen. What if.... en ga maar van een slecht scenario uit. En in het weekend kun je niet altijd rusten, nee dan moet je ook leren! De eerste dagen kun je leuke dingen doen en daarna is het over, ja in Amerika kun je leuke dingen doen :) .

50 euro in de maand voor stappen lijkt me meer voldoende. Dat is laten we zeggen ongeveer 1,5 krat bier in de week. Je gaat me toch niet vertellen dat je die al ontnuchtert na een week ? Sterker nog, je zou er zelfs voor twee weken genoeg hebben!

100 euro aan eten ? Hebben ze daar geen voedselbank voor zielige aspirant piloten ? :D

100 euro reizen ? Laat ze maar naar jou toekomen! Je familie, vrienden, etc zullen het namelijk makkelijker kunnen missen!

40 euro telefoon ? Laat ze zoals André al zegt jou opbellen, ben je ook van het gezeik af. En bestaat er tegenwoordig niet iets als MSN, dan kun je ook communiceren.

350 euro aan een kamer ? Je kunt natuurlijk ook in een tentje de theoriefase doorkomen ;) (kidding)

Okee, ff een kleine balans. Ongeveer 100 euro aan eten, 350 aan kamer en 50 euro aan stappen. Kom ik uit op 500 euro in de maand. In je Amerika traject heb je dan iets van 800 dollar te besteden, best reëel lijkt mij ?

Een vliegopleiding is niet zoiets als een HBO ofzo. Je kunt geen geld aftroggelen bij de IB-kabouters en je krijgt helemaal niets!

Het lijkt me goed dat je het advies van André goed in je oren knoopt, want met de huidige gebeurtenissen op de financiële markten, zou het wel eens kunnen gebeuren dat je over twee jaar zwaar in de schulden zit. Ik wil je niet bang maken, het is immers een advies en daar wil ik je gewoon even voor waarschuwen.

:)
 
Julien,

En zo is het! :D

Mensen, ik wil helemaal niemand bang maken, en je moet zeker ook genieten tijdens je opleiding! Als je er mee bezig bent zal je het niet altijd zo zien, maar na afloop is het echt een mooie tijd geweest.

Zorg door het maken van goeie afwegingen en keuzes dat ook de tijd na de opleiding een fijne tijd gaat worden!

Het draait als het om aviation gerelateerde zaken gaat echt allemaal om risico management. En dat begint al met het maken van je opleidingsplan. Want ja, voor je opleiding heb je echt een PLAN nodig, niet alleen de keuze van de school is belangrijk, maar je moet een heel plan hebben, vooral voor de fase nadat je van school gekomen bent. Over HOE een baan te vinden, en worst case scenario's als het niet lukt om bij de airline van je keuze te komen.

Kortom, het is al net als met VFR vliegen, zorg dat je ALTIJD een uitweg hebt! Want vliegen zonder optie's is geen optie!

Nou ja, ik heb er wel weer genoeg over gezegd :D De reden dat ik er steeds weer op reageer is omdat ik het altijd zo erg vind als een collega vlieg enthousiasteling " tussen de wal en het ship" komt. En ik ken persoonlijk al 2 mensen die met een MEGA schuld zitten en in het bezit zijn van verlopen brevetten en geen vliegbaan. En het erge is dat het enige dat niet verloopt je schuld is. Het is echt niet leuk om te moeten zien hoe die mensen, die nu allebei een redelijke baan hebben nog steeds moeten rommelen en prutsen om rond te kunnen komen na JAREN na het voltooien van hun opleiding. DENK DAAR MAAR EENS OVER NA!

Groeten

:radar: André :radar:
 
Back
Top