Leuke velden in de Alpen

digits

Active member
Hallo iedereen,

ik ben op zoek naar enkele leuke VFR velden in de Alpen om met een Robin 4000 (vergelijkbaar met een P28A qua performance en grootte) te landen. Zijn er mensen die hier voor suggesties hebben ? Enkel velden die zonder speciale licenties aan te vliegen zijn (Courchevel bvb valt al af).

Uitdagend, extra hoog, mooi uitzicht, goed restaurant, ... Laat maar komen :)

Greetings,
Digits
 
Gap Tallard ( LFNA )
Vanuit daar kun je over Lac de serre ponçon naar St Crepin (LFNC).
Vanuit st Crepin kun je over de Col de Vars ( wel flink klimmen, en daarna flink dalen ) naar Barcelonette (LFMR).
Of je vliegt terug naar Lac de Serre ponçon en dan "linksaf" naar Barcelonette.

Enige kennis van in de bergen vliegen is wel handig.

Groeten

Bart
 
Tallard is erg mooi, een jaar of twee-drie terug vloog ik er een rondje met een plaatselijke instructeur, bijna tot aan La Barcelonnette. Toch een paar minpunten:
-) het restaurantje vond ik veel te duur voor wat het was; maar er is een hotel met bar enkele 100m verderop, in het vliegindustriepark
-) radio enkel in het Frans
-) zeer druk verkeer van zwevers EN paradrop, en zowel de paradroppers als de zweverslepers vinden het normaal om in de ene richting op te stijgen en in de andere te landen, kwestie van geen tijd te verliezen met taxiruns. Het is een heel aparte ervaring om op te stijgen en dan, geen honderd voet van de grond, een Pilatus Porter frontaal naar je toe te zien vliegen!
 
-) radio enkel in het Frans
Eh, je bent in Frankrijk, wat verwacht je dan? Maar inderdaad het is wel handig om even rekening mee te houden.

-) zeer druk verkeer van zwevers EN paradrop, en zowel de paradroppers als de zweverslepers vinden het normaal om in de ene richting op te stijgen en in de andere te landen, kwestie van geen tijd te verliezen met taxiruns. Het is een heel aparte ervaring om op te stijgen en dan, geen honderd voet van de grond, een Pilatus Porter frontaal naar je toe te zien vliegen!

Die is wel heel bizar. Maar opstijgen naar Z en landen vanuit Z heb ik ook wel eens (met instructeur) of Saint-Crepin gedaan. Overigens hoef je voor zeg 12:00 geen zwevers op Saint-Crepin te verwachten. Na 12:00 tot SS is het zo nu en dan een gekkenhuis. Waarom voor 12:00 niet? Omdat er voor die tijd nog niet voldoende stijgwind langs de bergen aan de oostkant van het veld staat.

Na 12:00 land er trouwens niemand tegen de richting in op Saint Crepin (op normale dagen). Dat wil ook niet lekker, het kan daar namelijk gemakkelijk tegen de 20 knopen waaien, maar wel mooi parallel aan de baan.

n.b. Op Saint Crepin kan je een kop koffie krijgen... als je mazzel hebt, maar als je uitgebreid wilt gaan eten, kan ik je zeker het restaurant Les Quolais (?) aanraden. In het dorpje zelf, 10-15 minuten lopen van het veld.
 
Ja, zwevers volgen het weer op de voet. Toen ik er was, was er daar een Duitse zweefclub op doorreis, en om elf uur of daaromtrent gonsde het al van de zwevers. Lastig plannen maken - tenzij je op alles bent voorbereid. Ik denk dat ik LFNA liever vermijd in het weekeinde.
 
Ik ben in maart nog naar Zell Am See gevlogen. (LOWZ)
Echt een aanrader...
Je kunt de liften zien vanaf het veld :)


Hallo iedereen,

ik ben op zoek naar enkele leuke VFR velden in de Alpen om met een Robin 4000 (vergelijkbaar met een P28A qua performance en grootte) te landen. Zijn er mensen die hier voor suggesties hebben ? Enkel velden die zonder speciale licenties aan te vliegen zijn (Courchevel bvb valt al af).

Uitdagend, extra hoog, mooi uitzicht, goed restaurant, ... Laat maar komen :)

Greetings,
Digits
 
Tijdens mijn Air Cadets uitwisseling in Zwitserland naar Gruyères (LSGT) gevlogen. Leuke approach over het dorpje en een erg mooie omgeving!
 
Als je gaat voor de wat meer uitdagende VFR approaches:

- Airolo (http://www.panoramio.com/photo/58262876 geeft al een beetje een idee dat een normaal cirquitje niet tussen de bergen past).

- Saanen (cirquit wat via een zijdal loopt, niet altijd zicht op de baan)

Beide in CH. Beide niet voorzien van restaurant.
 
Back
Top