Leuk voor de MSA in AMS

MelanieR

Member
http://www.nu.nl/wetenschap/2695580/nieuwe-berg-in-nederland-geen-grap-meer.html

Nieuwe berg in Nederland 'geen grap meer'
Laatste update: 16 december 2011 17:15 info
ALMERE - ''Dit is geen grap meer. Die berg komt er.'' Zo werd vrijdag in Almere een mogelijk bouwproject van een Nederlandse berg gepresenteerd.

Berg in Nederland Fotoserie
Het idee van een berg is ontsproten aan het brein van sportjournalist Thijs Zonneveld van dagblad De Pers, en columnist bij NU.nl. Sindsdien is een honderdtal professionals uit verschillende sectoren er serieus over gaan nadenken.
Die brainstormsessies zijn voorbij. Volgend jaar wordt er een heus haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd, dat eind 2012 duidelijkheid moet geven op de vraag of de berg daadwerkelijk realiseerbaar is.
Zo'n 70 bedrijven uit allerlei sectoren zijn betrokken bij het project. Ze hebben grootse plannen, zo bleek uit de filmpjes tijdens de presentatie. De berg kent bijvoorbeeld meerdere toppen, landbouwvelden, woningen, skipistes, liften, metrotunnels, windmolens, meren en zonnepanelen.
Binnenin moet plek komen voor onder meer voedselplantages, waterkrachtcentrales en datacentra. Duurzaamheid, innovatie en sport zijn de hoofdpijlers van het project.

Locatie

Momenteel zijn acht locaties in beeld, zowel op land als in zee. De grootte van de berg hangt af van de uiteindelijke locatie. Volgens een van de deelnemers willen gemeentes de berg van maximaal 2 kilometer hoog, graag binnenhalen.
Om een uitgewerkt concept te krijgen, is ongeveer 1,5 miljoen euro nodig. Daarom is de stichting die het onderzoek onder zijn hoede heeft, onder meer begonnen met de verkoop van certificaten van 50 euro, die later kunnen worden omgezet naar aandelen. Vrijdag werd een contract met hoofdsponsor USG Innotiv ondertekend, een detacheringsbureau voor hoogopgeleide techneuten.
De berg kost maximaal 60 à 70 miljard euro, schatte een van de deelnemers, al verschillen de meningen daarover. Net als de bouwtermijn. De projectdirecteur denkt dat hij de complete berg niet meer zal zien tijdens zijn leven, maar een ander meende dat een kwart van de berg al binnen 3 à 4 jaar klaar kan zijn.
 
Een enorme berg luchtfietserij, hebben we niet wat beters te doen met z'n allen?
 
De berg kost maximaal 60 à 70 miljard euro

alsof we het geld niet anders kunnen gebruiken in de huidige economische tijden!
Ik zal persoonlijk elke nacht die berg weer afgraven met een schep!
 
Ik vind m geniaal, zsm neerplempen dat ding. Laat Nederland de wereld eindelijk weer eens zien wat we kunnen in dit kleine kikkerlandje!
 
Ik weet dat jullie Nederlanders vaak gekke jongens zijn, maar is dit echt een serieus project of een "inside joke" die ik als Belg niet kan begrijpen ?
 
@digits, bijna net zo'n gek idee als in een 172 naar de Noordpool vliegen:D

Niets dan bewondering als het jullie ook effectief lukt :yeehaa:

Origineel zeg. Al stel ik me wel de vraag of het zóveel geld waard is. Economisch gezien dan. Hoe je daar in godsnaam ooit 70 miljard eur terug gaat uithalen is mij een raadsel. Tenzij je die berg afschrijft op 1000 jaar ofzo, maar dan zal de rente de killer zijn.

Ter vergelijking, stel dat de berg de grootte van Monaco zou hebben, die hebben een BNP van 976 miljoen, dan heb je nog 70 jaar en een winstmarge van 100% nodig om break even te draaien.

Oh boy... :593:
 
Volgens mij schiet het niet zo op.... Ben ik nu de enige die zich afvraagt hoe de nederlandse (notoir slappe) bodem dat gewicht gaat dragen?

Tegen de tijd dat die berg 2 km hoog, is die volgens mij al minimaal 200 meter de grond in gezakt. Als ze dat ding in de flevopolder neerzetten, zal ik voortaan maar weer via assen naar groningen rijden, aangezien die polder dan binnen de kortste keren weer vol met water staat...
 
Voor de helft van dat geld kun je ook een MagLev-baan van Nederland naar Zwitserland aanleggen waarmee je in 1,5 uur midden in de Alpen zit. Dat valt eventueel wél terug te verdienen...
 
Als we al geen extra rijstrookje langs een snelweg kunnen krijgen, of een extra 400 meter landingsbaan dan is zo'n bergproject bij voorbaat kansloos tegen de honderden procedures van 'groenkluivers' die ergens in de vele vierkante kilometers een verstoring van een natuurgebied zullen constateren.
 
Back
Top