Lengte van een vliegopleiding.

wannabevlieger

New member
Hi all,
Ik vroeg mij het volgende af; waarom duurt een opleiding tot verkeersvlieger bij bijv. Orbit-groundschool 60 weken en bij de KLS 22 maanden? Ik kies nu wel de 2 uiterste volgens mij, Orbit een van de kortste en de KLS een van de langste. Maar waar zit dat verschil nou toch in? Ook bij bijv. de NLS duurt de theorie 8 maanden en bij de KLS 10 maanden, hoe komt dit? Best een groot verschil vind ik.

gegroet,
Wannabe.
 
Hallo wannabevlieger, ik heb niet direct een antwoord op je vraag, maar ik wil je wel adviseren om kritisch te zijn naar de opleidingsduur zoals die door de recruiter of de website van een vliegschool vermeld wordt. Het kan namelijk voorkomen dat een opleiding in de praktijk langer duurt dan gepland. Probeer dus te checken (bijvoorbeeld bij studenten) of de door de vliegschool gecommuniceerde opleidingsduur overeenkomt met de werkelijke opleidingsduur.

Groeten,
Flyfens.
 
Ik denk dat je ook moet kijken hoe de stof gegeven wordt, en wat de resultaten zijn die door de desbetreffende vliegschool gehaald wil worden. De 1 is tevreden met 75% en bijvoorbeeld de KLS wil hoger dan 90% liever nog 95% en hoger.
Er zal dus aan de hand van wat ze willen een duur worden gesteld voor de theorie cq praktijk.
 
Is dat zo..? Voor zover ik weet moet er voor de CBR examens minimaal 75% worden gehaald. Dan maakt het niet uit van welke school je komt. Tuurlijk, elke school wil het zo hoog mogelijk hebben, maar 75% is het wettelijke minimum. Over het algemeen duurt de theorie bij vrijwel elke school 800-850 uur
 
Als het over mijn post ging, dat wist ik. Maar misschien als ik mag aannemen wat er in het starttopic staat waar is kan het daar misschien aan liggen, dat de ene school er veel meer aandacht aan besteed dan de andere school, en ze zullen allemaal denk ik wel hoge scores willen halen, maar zal de 1 zijn prioriteiten iets anders hebben liggen.
 
Beste wannabevlieger,

opleidingstijd varieert erg per opleidingsinstelling.

Ik kan enkel over mijn eigen opleidingsinstelling vertellen en dan maar hopen dat anderen ook een antwoord geven...dan kunnen we is een goed beeld scheppen welke school zijn beloftes nakomt:haha:

Martinair Vliegschool. Begin opleiding 3 juli 2006. Eind volgens planning was 22 maanden dus 3 mei 2008.
Uiteindelijk klaar op 10 november 2008. Brevet eind december 2008 in huis...

Conclusie, bijna half jaar vertraging op planning. School wijdt het aan het "slechte weer", persoonlijk wijd ik het aan een slechte planning:mad:

Momenteel worden steeds meer mensen aangenomen maar wordt de vloot niet uitgebreid...ik heb grote vrezen voor de mensen die na mij komen...

VG,

JAR XX -> JAR 17 leerling
 
Is dat zo..? Voor zover ik weet moet er voor de CBR examens minimaal 75% worden gehaald. Dan maakt het niet uit van welke school je komt. Tuurlijk, elke school wil het zo hoog mogelijk hebben, maar 75% is het wettelijke minimum. Over het algemeen duurt de theorie bij vrijwel elke school 800-850 uur

Dat klopt maar als de school in het contract zet dat je minimaal 90% moet hebben gemiddeld en je hebt dat niet dan hebben ze alle recht je naar huis te sturen. Echter, die 90% haalt elke .... zolang die in het bezit is van een muis die klikt.
Met alleen die muis kom je alleen niet verder in je carriere, met kennis wel.
 
Dat klopt maar als de school in het contract zet dat je minimaal 90% moet hebben gemiddeld en je hebt dat niet dan hebben ze alle recht je naar huis te sturen. Echter, die 90% haalt elke .... zolang die in het bezit is van een muis die klikt.
Met alleen die muis kom je alleen niet verder in je carriere, met kennis wel.

Of ik het nou met u eens ben of niet, gelukkig heeft u vast en zeker veel kennis over die zekere "carriere".

Btw :eek:fftopic:. Maar moest er zomaar uit.
 
Hey Costabella,

Nr 1, het is gewoon je ;). Weet niet hoe sarcastisch je post naar mij toe is maar toch.
Nr 2, wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat er een aantal vogels rondlopen op deze aardbodem die hun examens alleen maar halen door examenvragen te leren en verder geen enkele kennis van zaken hebben. Ja, zo kun je de examens halen echter, tijdens je jobinterview zul je geen ABCD vragen krijgen en als de captain je tijdens je lijntraining een vraag stelt dan kun je ook niet tussen ABCD kiezen. Dat bedoel ik met: met een muis waarmee je vragen kunt klikken kom je niet verder in je carriere :)

Heb het idee dat je me een beetje loopt af te zeiken maarja, ga je gang.
 
Last edited:
Haha, ja het sarcasme was extreem bedoeld. Natuurlijk heb je gelijk, maar je formuleert je zin alsof je weet hoe het in je carrière er aan toe gaat terwijl je pas 19 bent.. was erg grappig om te lezen. Maar back ontopic.
 
Hey CostaBella,

Beetje misunderstanding dan, mijn hele carriere moet nog komen hoor alleen het is vrij logisch dat je niets aan 4000 vragen kennen hebt. Je krijgt er je JAR's mee, voor de rest heb je er de ballen aan. Dat weet jij even goed als ik!

Fijne avond nog!
 
Je moet het gewoon samenvatten, de theorie kan gewoon in 2 weken.. paar duizend vragen leren.. verder doe je niks (behalve spelletjes spelen, bier drinken blablabla) het maakt niet uit of je nou 2 of 4 dagen klikt na een paar uur zit je toch al rond de 100% (zelfs voor HPL)

Dus maya met
Ik denk dat je ook moet kijken hoe de stof gegeven wordt, en wat de resultaten zijn die door de desbetreffende vliegschool gehaald wil worden. De 1 is tevreden met 75% en bijvoorbeeld de KLS wil hoger dan 90% liever nog 95% en hoger.
Er zal dus aan de hand van wat ze willen een duur worden gesteld voor de theorie cq praktijk.

Ben ik het niet eens, en met naudjuh ook niet anders krijgen we weer een hele discussie!

x
 
Nee dat is lekker gemotiveerd: bier drinken en spelletjes spelen.
Ga voor de volle 100% tracon!!!
 
Je leest het niet goed he! na een paar uur zit je al op 100%.. je kreeg er 9 maanden voor?!?!

Oke oke oke spelletjes, bierdrinken gaat er 5% vanaf.. heb je dat er niet voor over?
 
Ach tijdens de theorie heeft de lengte ook gewoon te maken met hoeveel je les hebt. Het is me opgevallen dat bij sommige opleidingen je maandag tm vrijdag van 8 tot 5 les hebt. Bij andere opleidingen heb je regelmatig uren en soms zelfs een hele dag vrij. Hierdoor zal de theorie wat langer duren. Tevens kan je zoals hierboven al is vermeld met nogal weinig kennis toch de examens halen. Sommige scholen zullen graag zsm de theorie doen, terwijl andere scholen misschien iets meer kennis willen toevoegen.
Dan is er natuurlijk de praktijk fase. Hier komt over het algemeen de grootste vertraging tot stand. Slecht weer (NL/Portugal/USA), wachten op plekken, kapotte vliegtuigen/simulators, gebrek aan instructeurs, checks niet halen en ga zo maar door bepalen voor een groot deel of het snel gaat. Hoewel je dit bij een opleiding wel moet uitzoeken kan het ook gewoon pech zijn. Het is niet zo dat bij een opleiding iedereen eenzelfde doorlooptijd heeft.
Zorg dat je wel vragen stelt bij een open dag. Voornamelijk aan de studenten ipv de voorlichters. Maar baseer niet je keuze op het feit dat een opleiding 20 mnd duurt en de andere 22. Je weet immers maar nooit...
 
Hoe dan ook, de theoriecursus is niet de reden dat de KLS 22 maanden duurt. Aan 9 maanden intensieve groundschool heb je meer dan genoeg om alle vakken met 99% te halen. Zonder vragen te leren.

Mijn opleiding (EPST lang geleden) duurde 1 jaar en vijf maanden. Als 11 september er niet tussen had gezeten dan had het in 15 maanden gekund. Inclusief de advanced handling course. Kwestie van doorstroming naar de verschillende onderdelen. Zal het ook zoiets zijn bij de KLS?
 
Back
Top