Beste Airworkers,
Ik heb de afgelopen tijd veel topics gelezen over het te kort aan banen binnen de algemene luchtvaart, het overschot aan wachtende afgestudeerden, aspiranten met een ‘roze bril’ en zo nog vele andere enigszins kritische topics. Ik lees ook veel reacties van piloten (met of zonder volledige baan) en studenten die kritisch zijn naar de vliegscholen omdat er ‘teveel’ mensen opgeleid worden.
Ik ga heel eerlijk zeggen dat het mijn positie t.o.v. het starten aan de opleiding er niet bepaald sterker op is geworden, daar wil ik niet mee zeggen dat ik twijfel over of ik wel piloot wil worden want ik wil niks liever al vanaf jongs af aan, alleen vraag ik me af of het voor mijn persoonlijke situatie nog wel verstandig is en daarom wil ik jullie vragen om te reageren op het volgende:
Ik ben inmiddels 25 jaar, heb voor de selectie een HTS studie in de techniek gedaan en heb in aug. 2009 mijn COVA gehad. Ik heb inmiddels te horen gekregen dat ik ingedeeld ben in de klas 11-2 van de KLS. Nu zijn er twee dingen die mij zorgen baren:
- de financiering;
- mijn leeftijd t.o.v. anderen in dezelfde positie.
Een eerste ‘globale’ offerte van de ABN liet mij toch wel enigszins schrikken (lees: 171.000 euro opleiding+living) en het ergste is dat ik met een bedrag van 870 euro per maand nog niet eens kan rondkomen aangezien ik op mezelf woon en dus op een tweede adres een huurverplichting heb (samenwonend dus kan het helaas niet tijdelijk opzeggen; hoogstens mijn vriendin 24 maanden lief aankijken). Ik verwacht meer dat het totaalplaatje voor mij op een 180.000 euro gaat komen en dat is met de huidige rentepercentages een groot bedrag over 25 jaar. Maar goed daar had ik me stiekem toch al een beetje op ingesteld aangezien ik geen bijdrage krijg (tevens wil) van mijn ouders, maar het laat me nogmaals beseffen dat het een redelijke risicovolle investering is in een tijd waar geen garanties gegeven kunnen worden.
Wat me nog het meeste dwars zit de leeftijdskwestie, op zijn vroegst ben ik op mijn 28ste klaar. Laten we aannemen dat de markt er niet op vooruit gaat komende 2,5 jaar, wat is dan mijn kans op een baan t.o.v. ab initio’s die 20-21 jaar zijn? Dus met andere woorden hoe staat mijn extra HTS opleiding in de techniek + 2 jaar werkervaring op een verantwoordelijke functie tegenover het leeftijdsverschil met andere sollicitanten?!
Als er mensen zijn die hier een visie op hebben of zelf in een soortgelijke situatie zitten of hebben gezeten dan lees ik daar graag over! Reacties worden erg op prijs gesteld en zijn ongetwijfeld behulpzaam! Kritiek mag natuurlijk ook, bedenk wel dat ik zeer zeker geen 'roze bril' op heb anders zou ik jullie nooit op deze manier vragen om enige vorm van input.
Met vriendelijke groet,
Nerox
Ik heb de afgelopen tijd veel topics gelezen over het te kort aan banen binnen de algemene luchtvaart, het overschot aan wachtende afgestudeerden, aspiranten met een ‘roze bril’ en zo nog vele andere enigszins kritische topics. Ik lees ook veel reacties van piloten (met of zonder volledige baan) en studenten die kritisch zijn naar de vliegscholen omdat er ‘teveel’ mensen opgeleid worden.
Ik ga heel eerlijk zeggen dat het mijn positie t.o.v. het starten aan de opleiding er niet bepaald sterker op is geworden, daar wil ik niet mee zeggen dat ik twijfel over of ik wel piloot wil worden want ik wil niks liever al vanaf jongs af aan, alleen vraag ik me af of het voor mijn persoonlijke situatie nog wel verstandig is en daarom wil ik jullie vragen om te reageren op het volgende:
Ik ben inmiddels 25 jaar, heb voor de selectie een HTS studie in de techniek gedaan en heb in aug. 2009 mijn COVA gehad. Ik heb inmiddels te horen gekregen dat ik ingedeeld ben in de klas 11-2 van de KLS. Nu zijn er twee dingen die mij zorgen baren:
- de financiering;
- mijn leeftijd t.o.v. anderen in dezelfde positie.
Een eerste ‘globale’ offerte van de ABN liet mij toch wel enigszins schrikken (lees: 171.000 euro opleiding+living) en het ergste is dat ik met een bedrag van 870 euro per maand nog niet eens kan rondkomen aangezien ik op mezelf woon en dus op een tweede adres een huurverplichting heb (samenwonend dus kan het helaas niet tijdelijk opzeggen; hoogstens mijn vriendin 24 maanden lief aankijken). Ik verwacht meer dat het totaalplaatje voor mij op een 180.000 euro gaat komen en dat is met de huidige rentepercentages een groot bedrag over 25 jaar. Maar goed daar had ik me stiekem toch al een beetje op ingesteld aangezien ik geen bijdrage krijg (tevens wil) van mijn ouders, maar het laat me nogmaals beseffen dat het een redelijke risicovolle investering is in een tijd waar geen garanties gegeven kunnen worden.
Wat me nog het meeste dwars zit de leeftijdskwestie, op zijn vroegst ben ik op mijn 28ste klaar. Laten we aannemen dat de markt er niet op vooruit gaat komende 2,5 jaar, wat is dan mijn kans op een baan t.o.v. ab initio’s die 20-21 jaar zijn? Dus met andere woorden hoe staat mijn extra HTS opleiding in de techniek + 2 jaar werkervaring op een verantwoordelijke functie tegenover het leeftijdsverschil met andere sollicitanten?!
Als er mensen zijn die hier een visie op hebben of zelf in een soortgelijke situatie zitten of hebben gezeten dan lees ik daar graag over! Reacties worden erg op prijs gesteld en zijn ongetwijfeld behulpzaam! Kritiek mag natuurlijk ook, bedenk wel dat ik zeer zeker geen 'roze bril' op heb anders zou ik jullie nooit op deze manier vragen om enige vorm van input.
Met vriendelijke groet,
Nerox