Leeftijd aanmelden op een vliegschool.

Wessen

Member
Beste Airworkers,

Ik ben al een tijdje aan het twijfelen over de datum van aanmelding voor een vliegschool. Ik ben nu 15 en doe 4 HAVO. Bij vele vliegscholen is het, het geval dat je deel mag nemen aan de selectie als je je overgangsrapport naar de examenklas hebt ontvangen. Op dat moment ben ik 16, dus nog erg jong.

Optie 1: Aanmelden op 16-Jarige leeftijd, met de overgang naar 5 HAVO.

Op onze school is het, het geval dat je na de HAVO alleen VWO mag doen als je ook Frans/Duits in je pakket hebt, na HAVO op deze school kan ik dus geen VWO doen ( Heb N&T en als vrije ruimte richting Economie ). Zouden er (middelbare) scholen zijn waar dit wel het geval is? Of moet ik dan echt richting studies zoals LOI gaan kijken?

Optie 2: Eerst VWO doen en naar verwachting op 18-Jarige leeftijd aanmelden.

Nu zat ik te twijfelen om me gewoon na de HAVO aan te melden.

Optie 3: Na de HAVO op 17-Jarige leeftijd aanmelden.

In alle jaren dat ik "gestudeerd" heb, heb ik natuurlijk wel levenservaring op gedaan. Maar ik hoor heel vaak dat de wat "jongere" generatie vaak afgewezen wordt om de volgende reden, "Te jong/weinig levenservaring".
Daarom wil ik overwegen 1 (1 1/2) jaar naar Amerika/Engeland te gaan om daar wat levenservaring op te doen, en om mijn Engels te verbeteren.

Optie 4: Na mijn HAVO naar Amerika om levenservaring op te doen voor 1 jaar. Op 18-Jarige leeftijd aanmelden.

Optie 5: Na e.v.t. VWO naar Amerika om levenservaring op te doen voor 1 jaar. Op 20-Jarige leeftijd aanmelden.


Graag jullie advies.;)
Dan had ik als laatst nog een vraag.
Zijn er "überhaupt" piloten die zich op 16-Jarige leeftijd na 4 HAVO hebben aangemeld op deze aardbodem?:eek:
 
Last edited:
Zijn er "überhaupt" piloten die zich op 16-Jarige leeftijd na 4 HAVO hebben aangemeld op deze aardbodem?:eek:

Er zijn genoeg mensen die dat doet. Er zijn zelfs mensen die de selectie hebben gehaald op 16-jarige leeftijd. Zij kunnen dan meestal beginnen wanneer ze net 17 zijn.
 
Ik zou gewoon een studie gaan doen heb je back up en ben je 21 met je aanmelding. Loop een stage in the U.K. voor levens ervaring initiatief ect. Met 21 ben je niet oud, maar heb je wel veel meer zekerheid mocht iets misgaan in de snel wisselde wereld. succes any way
 
Ik heb er zelf destijds nog 2 jaartjes Vwo aan vastgeplakt, heb ik geen spijt van gehad. Bij Lufthansa is dat zelf een requirement als ik me niet vergis.
Ga Hbo doen of doe er een paar jaartjes Vwo bij. er zijn combinatie met Hbo en luchtvaartscholen mogelijk. 15 is nog een jonge leeftijd, kan geen kwaad om nog een paar jaartjes door te studeren en wat meer levenservaring op te doen.

PS'99
 
Voor de meeste scholen moet je sowieso in de examenklas zitten om je aan te kunnen melden volgens mij.
 
Ik zou gewoon een studie gaan doen heb je back up en ben je 21 met je aanmelding. Loop een stage in the U.K. voor levens ervaring initiatief ect. Met 21 ben je niet oud, maar heb je wel veel meer zekerheid mocht iets misgaan in de snel wisselde wereld. succes any way

Wat voor soort studie zou je adviseren? Toch lijkt 21 ook een goede leeftijd om aan het traject te beginnen, bedankt voor je hulp!;)

Ik heb er zelf destijds nog 2 jaartjes Vwo aan vastgeplakt, heb ik geen spijt van gehad. Bij Lufthansa is dat zelf een requirement als ik me niet vergis.
Ga Hbo doen of doe er een paar jaartjes Vwo bij. er zijn combinatie met Hbo en luchtvaartscholen mogelijk. 15 is nog een jonge leeftijd, kan geen kwaad om nog een paar jaartjes door te studeren en wat meer levenservaring op te doen.


PS'99

15 is inderdaad een jonge leeftijd, 16 natuurlijk ook. VWO lijkt me een goede vervolgstudie, maar dit is volgens mij geen optie. Voor zover ik weet moet je Frans/Duits hebben wil je na de HAVO nog eens VWO gaan doen. Heb ook liever een VWO papier dan een HAVO papier(niet dat ik iets tegen HAVO-papiertjes heb:grijns:)

Voor de meeste scholen moet je sowieso in de examenklas zitten om je aan te kunnen melden volgens mij.

Inderdaad, dat betekend dus na het overgangsrapport naar 5 HAVO;)
 
Last edited:
er zijn meerdere studies die je kan volgen, maar wat ik waarschijnlijk in jouw geval zou doen is technische bedrijfskunde met als specialisatie Airline Pilot & Management aan de Hanzehogeschool in Groningen! Het sluit goed aan bij je vervolg bij een eventuele FTO. Bovedien kun je ik meen na je 2de jaar selectie doen voor de KLS. Tevens is het studenten leven in Groningen niet vervelend ;) weet ik uit ervaring! Maar er zijn meer airline gerelateerde studies, hoe wat en waarom is allemaal te vinden op dit forum. ff zoeken en je hebt avonden lees plezier hahaha
 
er zijn meerdere studies die je kan volgen, maar wat ik waarschijnlijk in jouw geval zou doen is technische bedrijfskunde met als specialisatie Airline Pilot & Management aan de Hanzehogeschool in Groningen! Het sluit goed aan bij je vervolg bij een eventuele FTO. Bovedien kun je ik meen na je 2de jaar selectie doen voor de KLS. Tevens is het studenten leven in Groningen niet vervelend ;) weet ik uit ervaring! Maar er zijn meer airline gerelateerde studies, hoe wat en waarom is allemaal te vinden op dit forum. ff zoeken en je hebt avonden lees plezier hahaha

Ja op de HvA heb je ook zoiets, alleen verloopt je studie dan verder bij Stella.
De twee studies zijn op enkele puntjes na exact hetzelfde. Maar als je in Groningen begint ben je dan al zeker van het doorkomen van de selectie?
Dat zou wel mooi zijn, wat zou er overigens gebeuren mocht je niet door de selectie komen? Iemand ervaring?
KL747 wederom bedankt voor je hulp;)
 
Ik zelf heb me aangemeld nadat ik 4 Havo heb gehaald, en heb op 16-jarige leeftijd de selectie gehaald. Nu ben ik een half jaartje 17 en begin ik over een maandje met mijn opleiding.

Leeftijd zegt mij, en de keuringinstantie niet veel, voorzover ik heb meegemaakt. Zolang jouw persoonlijkheid maar toereikend is, heb je een grote kans door de selectie heen te komen. Misschien is het handig eens goed na te denken over jouw persoonlijkheid, en vraag aan mensen of zij denken of jij er al aan toe bent.

De reactie van die mensen kan je dan als een advies zien, maar ik zeg vooral, doe wat je zelf wilt. Wil je absoluut vliegen, meld je dan gewoon aan, nadat je natuurlijk het hele plaatje goed hebt bekeken, want het is niet niks!
 
Ik zelf heb me aangemeld nadat ik 4 Havo heb gehaald, en heb op 16-jarige leeftijd de selectie gehaald. Nu ben ik een half jaartje 17 en begin ik over een maandje met mijn opleiding.

Leeftijd zegt mij, en de keuringinstantie niet veel, voorzover ik heb meegemaakt. Zolang jouw persoonlijkheid maar toereikend is, heb je een grote kans door de selectie heen te komen. Misschien is het handig eens goed na te denken over jouw persoonlijkheid, en vraag aan mensen of zij denken of jij er al aan toe bent.

De reactie van die mensen kan je dan als een advies zien, maar ik zeg vooral, doe wat je zelf wilt. Wil je absoluut vliegen, meld je dan gewoon aan, nadat je natuurlijk het hele plaatje goed hebt bekeken, want het is niet niks!

Voor mijn gevoel komt het juiste moment erg dichtbij.
Ik ben nog erg jong en er is nog tijd genoeg om dingen aan mijn persoonlijkheid te "veranderen". Ik moet er nog eens echt goed en lang over denken. Jullie reacties helpen me hierbij.:D
Aussie op welke vliegschool zit je als ik vragen mag?;)
 
Ik begin in maart bij Martinair. Martinair kwam op mij over als een professionele organisatie, maar vooral zeer persoonlijk, en vooral dat leek me zeer belangrijk op mijn leeftijd. Dat je toch net dat beetje meer begeleiding/vertrouwen geniet dan bij een fabriek als de KLS.

maar dit is natuurlijk persoonsgebonden.

Ga eens na bij je naasten wat die ervan vinden, vraag aan die mensen wat je sterke en zwakke punten zijn, en probeer zo op deze manier zelf een antwoord op de vraag te krijgen!

Succes,
 
Ik begin in maart bij Martinair. Martinair kwam op mij over als een professionele organisatie, maar vooral zeer persoonlijk, en vooral dat leek me zeer belangrijk op mijn leeftijd. Dat je toch net dat beetje meer begeleiding/vertrouwen geniet dan bij een fabriek als de KLS.

maar dit is natuurlijk persoonsgebonden.

Ga eens na bij je naasten wat die ervan vinden, vraag aan die mensen wat je sterke en zwakke punten zijn, en probeer zo op deze manier zelf een antwoord op de vraag te krijgen!

Succes,


Ik ga er zeer zeker mee aan de gang.
Ik zal ook eens de open-avond van Martinair volgen.
In ieder geval bedankt;)
 
schooltjes studietjes

schooltjes studietjes

hallo nog maar weers eens! niemand, zelfs de zoon van peter hartman, zou er niet zeker zijn om door de selectie te komen als je in groningen begint. Jij moet dat presteren, de school helpt vast en zeker, maar garandeerd niets zoals alles in de luchtvaart industrie. Ik ken het verhaal van de HVA, je zou in mijn optiek alleen nog eens moeten bedenken of je dit moet willen in dit huidige economische klimaat. Je moet goed kijken naar de school die gekoppeld zit aan de studie, want het is toch het meest waarschijnlijk dat je je eerste selectie bij die school gaat doen. Als je daar tijdens de selectie goed presteert ook nog word aangenomen. Ik wil er niet het zoveelste voor en tegen van scholen van maken, maar lees je hier eens meer op in and make up you're mind!
tot slot nog even dit, niets is zeker in de luchtvaart, zelfs een handtekening niet. Zo gauw je daadwerkelijk op de rechter stoel zit en je toestemming van ATC krijgt mag je wakker worden! succes:eek:fftopic:
 
hallo nog maar weers eens! niemand, zelfs de zoon van peter hartman, zou er niet zeker zijn om door de selectie te komen als je in groningen begint. Jij moet dat presteren, de school helpt vast en zeker, maar garandeerd niets zoals alles in de luchtvaart industrie. Ik ken het verhaal van de HVA, je zou in mijn optiek alleen nog eens moeten bedenken of je dit moet willen in dit huidige economische klimaat. Je moet goed kijken naar de school die gekoppeld zit aan de studie, want het is toch het meest waarschijnlijk dat je je eerste selectie bij die school gaat doen. Als je daar tijdens de selectie goed presteert ook nog word aangenomen. Ik wil er niet het zoveelste voor en tegen van scholen van maken, maar lees je hier eens meer op in and make up you're mind!
tot slot nog even dit, niets is zeker in de luchtvaart, zelfs een handtekening niet. Zo gauw je daadwerkelijk op de rechter stoel zit en je toestemming van ATC krijgt mag je wakker worden! succes:eek:fftopic:

Ik zal ook zeker goed informeren naar de "inhoud" van de studie, deze is op iedere school neem ik aan anders.
Wederom bedankt;)
 
Back
Top