Lasers - zo kan het ook!

Die achterlijke reacties ook weer:

"Overdreven is dat zeg. Je kunt als piloot zijnde toch ook gewoon de andere kant op kijken?
:)"

Zucht... Kijk lekker de andere kant op als je met 140 kts op 100 ft richting de baan dendert.. Klinkt als een topplan :S!
 
Last edited:
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=a8LS7QWHyks[/YOUTUBE]

Zo?


off-topic:
moet zeggen dat, voor zogenaamde precisiewapens, er een aantal wel behoorlijk naast zitten

on-topic:
Net zoals roken op de plee; lik op stuk. Moeten we in europa ook gaan doen, is het snel afgelopen met deze "grappige" vrijetijdsbesteding.
 
@BMJ
dat komt door de gunner zelf.
De laser richt, de heli schiet richting het eind van de laser.(de ervaring en expertise van de gunner is daarvan dus in het geding) Het is geen laser-guided missle.

on-topic:
Iets wat niet strafbaar is, kan niet worden bestraft, het legaliteitsbeginsel.
De jongen in deze kwestie had duidelijk het werk van de politie belemmerd, dat is strafbaar.
Ik vind 15 maanden te veel voor iemand die schijnt naar de skicop.
Het is ontzettend verkeerd, maar een taakstraf is geplaatst en/of een geldboete.

Het schijnen naar vliegtuigen moet niet strafbaar zijn, maar het gebruik van de laserpointer boven een bepaalde wattage moet strafbaar zijn. Tenslotte zijn piloten niet de enigste die hier last van hebben. Ik vind het een beetje egoïstisch(in andere theads) dat er wordt gezegd dat "jullie alleen" er veel last van hebben.
Dit vind ik.
 
Het schijnen naar vliegtuigen moet niet strafbaar zijn, maar het gebruik van de laserpointer boven een bepaalde wattage moet strafbaar zijn. Tenslotte zijn piloten niet de enigste die hier last van hebben. Ik vind het een beetje egoïstisch(in andere theads) dat er wordt gezegd dat "jullie alleen" er veel last van hebben.
Dit vind ik.

Dat mag je vinden...
Ik vind het persoonlijk erger om een vliegtuig (of een touringcar wat dat betreft) te beschijnen aangezien daar iets meer levens op het spel staan dan wanneer "alleen" iemands netvlies gegrild wordt.
 
@BMJ
Het schijnen naar vliegtuigen moet niet strafbaar zijn, maar het gebruik van de laserpointer boven een bepaalde wattage moet strafbaar zijn. Tenslotte zijn piloten niet de enigste die hier last van hebben. Ik vind het een beetje egoïstisch(in andere theads) dat er wordt gezegd dat "jullie alleen" er veel last van hebben.

Gedeeltelijk ben ik het met je eens. Inderdaad is het een beetje kortzichtig om alleen het schijnen naar vliegtuigen te verbieden. Zoals gezegd door de volgende persoon: Denk ook aan touringcars, maar wat dacht je van de bestuurder van een tankauto vol benzine?

Daarbij is het een stuk gemakkelijker om een verbod op het gebruik van laserpointers boven een bepaald wattage te handhaven, dan het handhaven van een verbod om met een laserpointer naar een vliegtuig te schijnen.

Bij het verbod op laserpointers, kan iedere politieagent iemand aanpakken die met zo een kreng bij een vliegveld staat. Echter als het verbod is om op vliegtuigen te schijnen... bewijs maar een keer dat iemand met een laserpointer naar een vliegtuig heeft geschenen... Een heel stuk ingewikkelder...

Wat mij betreft dient bij de strafmaat wel rekening gehouden worden met het aantal mensen dat in gevaar is gebracht.
 
Laast in London werden we gewaarschuwd dat er laser activity was net na t/o. Ok, thanks for the warning. Bleek dat het al 40 min aan de gang was, van dezelfde locatie, en dat alle departing kisten het hadden gerapporteerd.

Mijn vraag of de 'Police 251 Helicpter' al onderweg was werd beantwoord met;
'we'll give them a call'! :1855:

Vervolgens hadden wij het ook nog t/o. En de dag erop nogmaals...zucht.
 
Dat is niet handig van die kerel (spitsnieuws)..15 maanden aan de forse kant though..

Mooie reactie van een spits lezer

"Ik ben via mijn binnenspiegel beschenen met een rode laser, de dader was een juut die achter een bosje stond. Zijn matties stonden driehonderd meter verderop mij op te wachten om mijn geld af te pakken.

Hoe lang gaan die hufters de bak in?"

:biertje:

Mike
 
Gedeeltelijk ben ik het met je eens. Inderdaad is het een beetje kortzichtig om alleen het schijnen naar vliegtuigen te verbieden. Zoals gezegd door de volgende persoon: Denk ook aan touringcars, maar wat dacht je van de bestuurder van een tankauto vol benzine?

Hey, ik heb nooit gezegd dat het om alleen ons "elite volk in de lucht" betreft.

Het gaat mij erom dat als mensen niet willen luisteren en het grappig blijven vinden om, hoe noemt hij het ook alweer... oh ja, iemands netvlies te "grillen" moeten ze maar op de blaren zitten (het liefst aangebracht met dezelfde laser :grijns:). En wat mij betreft in een hok van 2 bij 2.

Wat mij betreft dient bij de strafmaat wel rekening gehouden worden met het aantal mensen dat in gevaar is gebracht.

Welke strafmaat? Voorlopig stelt de rechterlijke macht dit soort daders steeds in het gelijk stelt (zie een andere thread hier op het forum).

En een hypothetische vraag voor de mensen die vinden dat ik me nu te veel achter Geert W. schaar; wat nou als één van jouw ogen kapot wordt belicht, wat dan?
 
off-topic:
moet zeggen dat, voor zogenaamde precisiewapens, er een aantal wel behoorlijk naast zitten

on-topic:
Net zoals roken op de plee; lik op stuk. Moeten we in europa ook gaan doen, is het snel afgelopen met deze "grappige" vrijetijdsbesteding.

Komt omdat dit geen precisiewapens zijn.
Is gewoon een krachtige laserpointer die niks meer doet als het doel aanwijzen voor de piloten. Er word niks geleid door die laser.
 
Het schijnen naar vliegtuigen moet niet strafbaar zijn, maar het gebruik van de laserpointer boven een bepaalde wattage moet strafbaar zijn. Tenslotte zijn piloten niet de enigste die hier last van hebben. Ik vind het een beetje egoïstisch(in andere theads) dat er wordt gezegd dat "jullie alleen" er veel last van hebben.
Dit vind ik.

Dat is hetzelfde als messen boven de 5 centimeter verbieden omdat je er ook iemand mee kan vermoorden. De easy way out.

Laserpointers van meer dan 5mW worden ook gebruikt voor andere dingen dan het treiteren van piloten. Ben zelf in het bezit van een pointer (groen) van 30mw en een HeNe laser (rood) van 35mW. Dat zou dan verboden zijn, terwijl ik er toch echt niet mee naar buiten schijn, laat staan richting bewegende voertuigen.

Daarnaast is het handelen in die dingen al illegaal (maar gezien het feit dat ik ze ook heb niet toereikend).

Mijns inziens moet je het niet aanpakken met het voorwerp, maar bij de basis, het in gevaar brengen van (in dit geval) vliegtuigen. Daar kun je veel meer onder plaatsen, maar laat nog wel vrijheid over om dingen te bezitten waar je wel overlast mee kan veroorzaken, maar nooit en te nimmer zou doen.
Ook zou je plaats, tijd en voorwerp kunnen linken. Een honkbalknuppel is niet verboden, maar wel op het Leidse plein om 3 uur vrijdagnacht. Mogelijk dat dat een aantal situaties makkelijker maakt om te procederen, al heb je ook in dit geval genoeg grijze plekken.
 
2887829_700b.jpg
 
http://www.nu.nl/binnenland/2756466/reddingshelikopter-beschenen-met-laser.html

Reddingshelikopter beschenen met laser
Laatste update: 5 maart 2012 22:08
SINT ANNAPAROCHIE - Een reddingshelikopter van de Koninklijke Luchtmacht is
maandagavond boven Sint Annaparochie (Friesland) beschenen met laser, terwijl het in
de lucht was voor een trainingsvlucht.

Dat heeft een luchtmachtwoordvoerder laten weten.

Het toestel werd tot drie keer toe beschenen. De helikopter, gestationeerd in
Leeuwarden, is veilig geland.

Het toestel wordt onder meer gebruikt voor reddingsvluchten van en naar de
Waddeneilanden. De politie en de marechaussee zoeken uit wie er heeft geschenen.

Gevangenisstraf

Vorig jaar moesten twee mannen (20 en 22) de cel in, omdat ze de bemanning van
een reddingshelikopter hadden verblind met laserpennen.

De rechtbank vond dat ze daarmee het luchtverkeer in gevaar brachten. Ook vonden
de rechters ze hardleers: toen de vader van de oudste de pennen afpakte, pakte hij
die stiekem terug.

Door een wetswijziging wordt in de loop van 2013 makkelijk om het het laseren van
piloten en luchtverkeersleiders te bestraffen. In 2011 is bijna 600 keer melding
gemaakt van dergelijke praktijken.

COPYRIGHT ANP
 
Back
Top