LAPL met passagiers na hoeveel uren PIC ?

SF1208

New member
Ik heb recent mijn RPL gehaald en 10 uren PIC. Volgens de nationele regels mag ik dan meteen passagiers mee nemen (alhoewel ik eerst nog wat solo uurtjes ga maken].
Ik nu ook de LAPL omzetting aangevraagd.
Ik krijg niet helemaal helder wanneer ik met LAPL passagiers mee mag nemen. Sommige bronnen zeggen 10 uur PIC na verstrekken van LAPL, andere hebben het over 10 uur PIC (ook uren in de opleiding tellen mee).
Wie kan mij helpen om duidelijkheid te krijgen?
 
Dit soort vragen wordt meestal prima beantwoord door IL&T. Gewoon een mailtje die kant op en je weet het. Als je het hier vraagt en op de vliegschool en op nog een paar plaatsen weet je aan het eind nog niet welk antwoord nou klopt.
 
Dit soort vragen wordt ook prima beantwoord in Part FCL -

FCL.105.A LAPL(A)
Privileges and conditions
(a) [..]
(b) Holders of a LAPL(A) shall only carry passengers once they have completed 10 hours of flight time as PIC on aeroplanes or TMG after the issuance of the licence
 
after the issuance of the licence
Dat was de vraag niet. De vraag was: over welke license gaat het hier? De initiële afgifte van de RPL of de afgifte van de LAPL na conversie? En voor die vraag moet je toch naar IL&T.
 
Ik heb de vraag net gemaild naar IL&T en zal het antwoord hier ik ook weer posten.
Bedankt voor de tip.
 
Morguh, ik wilde graag mijn 2 cents geven. Ik ben bang dat er naar een incorrecte website verwezen wordt. RPL is een (Nederlandse) uitzondering. De NEDERLANDSE wetgeving is dus van toepassing:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0010629/2018-01-01#Hoofdstuk2_Paragraaf1

Onze Minister kan de volgende bewijzen van bevoegdheid afgeven:
a. RPL, dat de bevoegdheid geeft, niet tegen vergoeding, op te treden als bestuurder van een luchtvaartuig, dat gecertificeerd is of luchtwaardig is bevonden voor maximaal 4 inzittenden, tijdens vluchten zonder baat, onder de volgende beperkingen:
1°. alleen tijdens VFR-vluchten;
2°. alleen tijdens de daglichtperiode als bedoeld in artikel 1 van het Besluit luchtverkeer 2014, en
3°. niet met passagiers, tenzij de houder ten minste tien uur ervaring heeft als gezagvoerder van een luchtvaartuig van dezelfde categorie of met dezelfde bijzondere bevoegdverklaring en de houder in de voorafgaande negentig dagen ten minste drie starts en drie landingen heeft uitgevoerd als gezagvoerder van een luchtvaartuig van dezelfde categorie en met dezelfde bijzondere bevoegdverklaring;
b. CPL, dat de bevoegheid geeft, al dan niet tegen vergoeding, op te treden als eerste of tweede bestuurder van een luchtvaartuig;
c. AML, dat de bevoegdheid geeft tot het onderhouden van luchtvaartuigen en het toezicht daarop, alsmede het vrijgeven voor gebruik van die luchtvaartuigen na dat onderhoud, voor zover deze is voorzien van één of meer bijzondere bevoegdverklaringen;
d. RPA-L, dat de bevoegdheid geeft op te treden als bestuurder van een RPA waarvan de totale massa niet meer dan 150 kg bedraagt en dat gecertificeerd is of luchtwaardig is bevonden.
2 Een bewijs van bevoegdheid kan worden afgegeven voor de volgende categorieën luchtvaartuigen:
a. RPL: vliegtuigen (A), helikopters (H), luchtschepen (AS) en andere categorieën (OA);
b. CPL: vrije ballonnen (FB);
c. AML: vliegtuigen (A), helikopter (H), zweeftoestellen (G) en andere categorieën (OA);
d. RPA-L: vliegtuigen (A) en helikopters (H) en andere categorieën (OA).
3 Een CPL(FB) geeft de bevoegdheid tegen vergoeding op te treden als bestuurder van een vrije ballon die luchtwaardig is bevonden, onder de volgende beperkingen:
a. alleen tijdens VFR-vluchten, en
b. vaart bij nacht is slechts toegestaan, indien de houder ten minste twee opstijgingen bij nacht met een gemiddelde duur van twee uur elk onder toezicht van een bevoegde houder die reeds de nodige ervaring in nachtvaren bezit, heeft uitgevoerd.
4 Een AML wordt slechts afgegeven wanneer ten minste één bijzondere bevoegdverklaring daarop is weergegeven.
5 Een RPA-L wordt slechts afgegeven, indien ten minste één algemene bevoegdverklaring voor het type operatie, één bijzondere bevoegdverklaring voor werkzaamheden en één bijzondere bevoegdverklaring voor klasse daarop is weergegeven.
6 De bevoegdheden die voortvloeien uit een bewijs van bevoegdheid zijn steeds beperkt tot die typen of klassen luchtvaartuigen of tot die werkzaamheden waarvoor een bijzondere bevoegdverklaring is afgegeven
7 Een bewijs van bevoegdheid wordt afgegeven voor onbepaalde duur.

Waar ik zelf nog uitdrukkelijk naar zou kijken is, of ik wel goed verzekerd ben. Het is mogelijk dat de verzekering aanvullende vereisten stelt! Verder en dit is ook belangrijk: ben IK comfortabel met wat ik doe?! Hoeveel afleiding geven de passagiers? Tenslotte kun je geen vergoeding vragen voor het vliegen, daar je GEEN commercieel vlieger bent. Hoop dat dit helpt. Mochten er twijfels zijn, ILENT of hoe ze zich deze week noemen, is your friend.
 
SF1208, ja als je een vliegtuig huurt, is het zeker verstandig na te gaan wat wel en niet gedekt is. Het kan zijn dat de betreffende verhuurder aanvullende eisen, bovenop de wettelijke eisen, heeft. Het kan b.v. zijn dat ze ook nog een check met een instructeur vereisen of iets dergelijks.
 
Antwoord van IL&T:

De PIC uren, gevlogen tijdens de opleiding, mogen niet meergerekend
worden in het totaal van 10 uren, het gaat om 10 uren na het behalen van
het brevet. Dat geldt voor LAPL en ook voor het RPL.
 
Back
Top